6.4 Lekce 4 6.4.1 Rytmus ruského slova Čtěte slova podle rytmického modelu. Pokud potřebujete, vyznačte si přízvuk. TA-TA-TÁ-TA flopororo, npoHwaro, BOCKpeceHbe, 3eivuiefle/ieu„ flByxsTawHbiň, rocyqapcTBO, npo-WMBaeT, nepefl caflowi, nepefl flOMOM, Hafl MaiiinHoň, He pacc/ibiiua/i, He 3a Bawin, 3a flow\a/v\M, Kopo/ieBa, npefl/io>t, 6opm, mu, Toeápnm, nÓMom,b, méflpbiň, CBmu,éHHbiň, ynpomáTb, 3amnmáTb, 4áw,a, npomáTb, 6ecnomáflHbiň, měTKa, měnu, Tpymó6a, mýKa, Tpeném,ymnfl, Hkimy, roflOBLflMHa, TmáTe/ibHO, HOCM/ibiflHK 4. Čtěte slova. Jedná se o tvary příčestí přítomného činného. roBopÁLflHM, nMUjymnň, cHfláuiMň, cMOTpámuíí, myváKiuxm, b/iwákdlumm, fléňcTBykDmnň, npeflCTaB/iáiomníí, onpefle/iáwmnň, OTHOcámuňcn, íiB/iáiouj,uňcfl, saHUMáromn^cfl, coflepmámuňcn, Ha3biBáK>mnňcfl, pa6črraiow,níí, flýřviaiomnň, c/iýmaiomníí, 3HáK)Lu,ľitf, cnpámMBaramuM, paccKá3biBaK>iu,uň, n^ánymnň, 6epýmnň, flaič>mnň, >KMBýmnM, n/ibiBýmnň, noróm,nií, pÓK>w,uň\ MÓtomnň, nbióiflHÍí, wbtóiflHÍÍ, /ibrómuíí 5. Poslouchejte a opakujte. Věnujte pozornost výslovnosti skupin souhlásek ch, 3% >km, luh Pozor! v ruském jazyce existují případy, kdy se skupiny souhlásek c% 3% jk% uiwyslovujl 78 79 v souladu s ortoepickou normou jako [lu':]. V případě skupiny souhlásek c% 3W se jedná zejména o slova, kde se tato skupina vyskytuje na styku kořene a přípony nebo předpony a kořene (v případě, že se předpona nezdůrazňuje). noflnúícMMK, pa3HÓcMMK, cnácTbe, CHacT/i^Bbiň, CMmáTb, cněT, cMeTOBÓfl, ncHé3HyTb, paccKá3HMK, npnKŠ34MK, rpý3HHK, MywHiÍHa, nepe6é>KHHK, pé3Me, BecHýwHaTbiň Pozor! Skupina souhlásek c% 3^ se však může v souladu s ortoepickou normou vyslovovat také jako [uj'-m'j, a to v případě, že se vyskytuje na styku zdůrazněné předpony a kořene, nebo se jedná o předložku a plnovýznamové slovo. ucHěpKa/i, ucHépna/i, hchmc/ih/i, pacnepTM/i, pacHMCTM/i, pacnecá/i C 4GCTbK3, c MyBCTBOM m3 nýBCTBa, h3 HepHoro, 6e3 nýBCTB, h3 nač™, m3 neTbipěx, m3 Méxnn 6. Poslouchejte a opakujte. Všímejte si rozdílů ve výslovnosti měkkého dlouhého a tvrdého š v ruském jazyce. 00:37 npoiuý - npomý; ujok - měK; cMewéHne - cMeméHne; wě/iK - mě/in; náuiy - námy; 3aiuMTa-3aijj,MTa; nnwý-nMmy; npoiiiý-npomý; yKpawáTb-yKpomáTb; n/iioiJJ — n/itoiu 7. Poslouchejte a opakujte. Poté sami čtěte. 00:30 OfliÍH MywH^Ha - /íMpMKa. flBÓe wiywHiÍH - aHeKflÓT. My>KHkÍHa m méHinMHa - HOBé/i/ia. flse >KéHlHHHbl M My>KHMHa - nÓBeCTb. flBÓe My>«HMH h h<éHLu,MHa - flpáwia. fl,Be >KéHLU,MHbl H flBÓe My>KHtíH - KíMOpéCKa. flBe méHlil,MHbl - náCKBM/lb. OflHá wéHujHHa - 6a/i;iáfla. 8. Přečtěte text. Věnujte pozornost odpovídající výslovnosti všech hlásek. Podtrhněte slova, která obsahují [uj':] a přečtěte je pak ještě jednou. B póme. Mbi BXÓflUM b pómy. BÓ3,£],yx CBew, THWUHá KpyrÓM. CKB03byxofláw,kie BBbicb BepxýiiiKn flepéBbeB CHHéeT Hé6o. CnoKÓňHO flbiLUHT rpyo,b, Mbic/w cneuiáTOAHá 3a APyróň, nofl HoráMU oiypiiiáT onáBWMe /wcrbfl. LLI,ěKM omyw,áiOT HCHBVÍTe/ibHyK) npox/iáfly océHHero BÓ3flyxa. a bot pynéň n/iémeTcn b oapáre. npncnýwi/iBaeMCfl k eró HacMéw/iUBOMy LuěnoTy m ctomm HenoABtíWHO, Hac/iamfláacb rÓBopo/vi 6erýw,eň boaň. 9. Poslouchejte a čtěte. Zkuste říct jako jazykolam několikrát za sebou. He tot, TOBápw w,n, TOBápumy TOBápnu,, kto npn Toeápume TOBápnui,y TOBápum, a TOT, TOBápninn, TOBápniii,y TOBápMtu, kto 6e3 TOBápklma TOBápumy TOBápMLU,. 10. Procvičujte výslovnost. yTÓmeň LHÝKM TÓLU,He UjěKH. HMiu,y óbolu,h p,nn \i\eih, ckó/ibKO HýwHO 0B0LU,éň? *** IHýna b péHKe >km/iá, tU,ěTKoň BÓfly wie/iá, IHn Bapw/ia fl/ia rocTéň, yromá/ia necKapéň. (T. Canrup) *** LHěro/ib meró/i Ha 6epě3e w,e6éHeT, IMýpMTca, rpéncb Ha có/iHbiwKe, upéneT, LLIýpKa ^eTáeT b rýw,e BeTBéň, IHě/iKaeT b pów,e neBéu,-co^OBéň. LUktn/ieTTe/iěHOK TpaBý y penií... méflpbie, AÓ6pbie Hbmne fleHbKií. (B. /lyHMH) *** 3tom měTKoň MMLU,y 3ý6bl, ŽtoPí měTKoií 6auj/viaKM, 80 81 3T0ň l±l|6TKOM h m LU,y 6piÓKH, Bee TpH LU,éTKM MHe Hy>KHb'l. *** LUeHÓK m iii,ěTKa IHeró/i LU,e6eTá/i n iii,ě/iKa/i, a mýn/ibiň w,eHÓK mýpi/i/iai n m^ná/i u^ěTKy, m,eKOTáBiiiyK) 111,6 H ké LU,eTMHKaiVlM. *** ľfle mu -TyT n Hac mlu,^. ToBOpÁT, h to Těma - ap,, a Těma - k/iafl. My>KHMHbl BCě npOLU,áK>t >KéHLU,HHe, KpÓMe CTápOCTM. Hé 6bi/io 6bi CHácTba, fla HecnácTbe noMor/ió. 82 6.5 Lekce 5 1. Poslouchejte a opakujte. 6.5.1 Rytmus ruského slova Čtěte slova podle rytmického modelu. Pokud potřebujete, vyznačte si přízvuk. TA - TA - TA - TÁ HapucoBaTb, 6/iaroc.noBľiTb, nepesoflMTb, floroBopuTb, ro/iocoBaTb, He flonuca/i, 6e3 ro/iocoB, nepefl toôoíí, Hafl ro/iosoM, H3 ropofloe, He yxoflM, He roBopu, noroBopn/i, He 3a6biBaíí 6.5.2 Souhláska [h] Při výslovnosti tohoto konsonantu v ruském jazyce jsou důležité dva artikulační momenty. Počátek artikulace - smyčka přední části jazyka a jeho hrotu (apexu) s předními zuby. Hláska vzniká v důsledku náporu proudu vzduchu, který rozpojuje smyčku krátkým úžinovým prvkem. Kraje jazyka jsou přitisknuty k bočním zubům, rty jsou při artikulaci lehce vyšpuleny. V současném ruském jazyce je |V] ve všech pozicích měkké. V porovnání s češtinou je ruské [h'] měkčí. Je důležité, aby žáci tuto vlastnost respektovali a snažili se při výslovnosti o dosažení maximální měkkosti. Při nácviku artikulace je možné vyjít od postavení mluvidel při výslovnosti slabiky [či], přičemž však je důležité, aby byl hrot jazyka posunut směrem kupředu a rty roztaženy do mírného úsměvu, čímž je docíleno vytvoření smyčky a změkčení. Kromě české výslovnosti ruského [h'J se u žáků i studentů setkáváme také s tím, že tuto souhlásku vyslovují shodně s ruskými [>k], [lu] tvrdě. Může to být dáno i tím, že v českém jazyce jsou [č], [š], i [ž] měkké souhlásky (tedy mají stejný charakteristický rys), zatímco v ruštině tomu tak není. MHU - HM - HM ■ mhu MHM - HM HM blHM MH blH Mne Mne - ne ne sne en 3H una Mna - na na ana m an MHy MHy- ny ny yny K>H yn 2. Čtěte slabiky. Věnujte pozornost výslovnosti [h']. MHM HMM riHH nnM THM HTM KHM HKM MHa HMfl nna nna THa HTfl nna H Kil Mne HMe nne nne Tne HTe Kne h Ke MHy h wiy nny Hnio Tny HTHD KHy HKK3 HMT neT HOT naT flan flOH flyn HMLU Hew HOUJ nauj >KMH weH >KOH flblH wyn 3. Poslouchejte a opakujte. neTbipe, nacbi, nenyxa, He/vtoflaH, HepHOTa, hmh, neM, neK, necTb, nepen, nepe3, nac, 01:4-naň, nářÍKa, nacTb, Háifla, Hě/ina, ně^h, ny6, nýflo, kpmhm, kpmhmt, n/ienó, xoný, n/iány, yný, Týny, ýhmt, nýneyio, neneBMua, HeněTKa, flMHb, CTpMHb, Tenb, nenb, /íenb, penb, mhh, k/1HDH, flOHb, HOHb, ZiyH, Bp3H, 3aHěT 4. Poslouchejte a opakujte. Všímejte si rozdílu ve výslovnosti [č] v češtině a [V] v ruštině. cas-nac caj-naM část - nacTb Čech - nex učení-ynéHMe meč-wienb míČ-MflH UČit-yHMTb často - nácTO Čechy - HéxMfl neplač - He nyianb čtení-méHMe Čistý - HMCTblM čest - necTb mlčet - MoyiHáTb Čížek - 4MHÍMK 5. Poslouchejte a opakujte. Věnujte pozornost výslovnosti skupin souhlásek tm Pozor! Skupina hlásek nm, dn se vyslovuje jako delší měkké /V; j - jazyk se ustaluje v pozici artikulace [m], smyčka trvá déle. 88 89 /íemuK, ny/ieiweTHUK, BemuHa, HaxoflHMBbin, noflHepKHýTb, OTneT, 0THacrn, oTnecrBO, flOK/láflMUK, BOflOnpOBÓflHMK BéHHO XO/lÓflHbie, BéHHO CBOĎÓflHbie, Het y Bac póflUHW, HeT Baw\ M3rHáHnn. 6. Čtěte, věnujte pozornost rozdílům ve výslovnosti slabik Ta - tu - Tbfl. (M. K). /lepMOHTOB) HMM - HbH HMa - Hbfl HHy — HbK) hmo -HbS HH - HbH Ha -Hbfl My-HbK) HO — Hbě 7. Poslouchejte a opakujte. Poté sami čtěte. 00:37 CTapMHbä, MyWHHbě, BÓ/lHbľl, BÓ/lHbfl, BÓ/lHbe, BÓ/lHbK), 3áflHbíl, 6bÍHbfl, HHHbÁ HbM HaCb'l, HÓHbK) B Hállje, BÓ/lHbfl Hé/lK)CTb, Hbfl HeHeBMU,a, Hbě HyHe/10 10. Procvičujte výslovnost. floHb He npoHb Te6é noMÓHb. H3 K/iionéň TeněT pynéíí. Ha nenkí Ka/ianň, na k orÓHb ropamži. He upi/inú m He Bopnií, a yiýmue noMO/iHM. y neTbipěx MepenáiueK no neTbípe HepenawÓHKa. HáňKM y npuná/ia oth3hhho KpnHá/in. Hepenáxa, He cnynán, nac cnfliďt 3a neumorí náa. 8. Od uvedených jmen vytvořte patronyma (jména po otci) s použitím přípony -OBMM. Vzor: Hbéh - MBáHOBMM O/iér, MapK, Í7ie6, Eróp, PowiáH, Ahtóh, Bmktop, Oěflop, Eopúc, flaHií/i, B/iaflMMup, /leoHMfl, A/ieKcáHflp, B/ia^nc/iáB, PocTnc/iáB B neTBépr, neTBěpToro Hkic/iá, b neTbipe c HéTBepTbio nacá, neTbipe HěpHeHbKux HyMá3eHbKMX HepTěHKa MepTM/lM HěpHblMU HepHM/iaiVIH HepTe>k Hpe3BblHáiÍH0 HkÍCTO. g. Čtěte. Zkuste nacvičit přednes. Týnu Tý4KM HeĎéCHbie, BéHHbie CTpáHHMKu! CTénbio /ia3ýpH0io, u,énbio wewiHýwHoio MHMTeCb Bbl, 6ýflT0 K3K f\ >Ke, H3rHáHHMKM C mm/ioro céBepa b crápoHy ió>KHyio. Kto we Bac róhht: cyflb6b'i M/ib pewéHne? 3áBHCTb /in TáňHaa? 3/ió6a /in OTKpwTaa? M/in Ha Bac thtotmt npecTyn/iéHwe? M/in APyséíí K/ieBeTá nppBvmnl Hama TáHíi rpÓMKO n/iáHeT: YpOHM/ia b pÉHKy MÁHHK. Tlíme, TáHeHKa, He n/iánb: He yTÓHeT b pénne mhh. Hň>KMK n nepenáxa HepHoi7iá3biň hižiwhk HeTb'ipe nacá hmhm/i, a HepenáujKa b ny/iKáx n Hernie hmctm/ib nepfláK n nácTO nnxá/ia. Hmwhk n Hepenáiuna - HewinnČHbi no HÚCTKe nepflaKÓB. AnHxrt! 11. Procvičte si výslovnost [4'] zpěvem. Hudba i video na YouTube. HeT, B3M HacKýnn/in hmbh 6ecn/ió,o,Hbie... HýWflbl BaM CTpáCTM H 4ý>Kflbl CTpafláHHfl; HýHra-náHra, cižihmm He6ocBÓfl! HýHra-náHra, néio Kpýr/ibiří rofl! I 90 91 z6 aaukidy "OBH 13HMH0U 9H EJHEh-EJHÁh 'DEh i/MH<9du qaatfe oj.y| eJHEh-EJHÁh \Vag waeHe bh iq|Al EJHEh-EJHÁh J19H SľTlhÁl/ E1D3|/\| EJHEh-EJHÁh ■EJHEh-EJHÁh jiqHEHEgqmg jwdohom má>k j NHEHEQ qm^ jiqDOHOM má>k jOHHbfOlDOU aqiDEhD amEH •EJHEh-EJHÁh OlOOdU M 0XJ31/ W8H EH qiM>k 'OiOOdU M 0XJ91/ W3H EH qiM>k aodioo-otfÁh 'aodiDO-otfÁh :aauMd|j jWaOUAxHaoaU 'EJHEh-EJHÁh jW39ki>K oi/aoaa 'eJHEh-EJHÁh