Didaktické metody v jazykovém vzdělávání Mgr. Petra Břínková Sochová Didaktická metoda u - Didaktika? uPedagogická disciplína, jedná se o teorii vyučování, jejím předmětem se staly cíle, obsah, metody a organizační formy ve vyučování uDidaktická metoda? uZáměrné uspořádání učiva, jedná se o činnosti učitele nebo žáka. Směřuje k vytčeným cílům. uOvlivňuje celkový vývoj osobnosti žáka ! Jazykové vzdělávání uspočívá ve znalosti synchronního jazyka (jeho současného stavu), znalosti diachronie (vývoj jazyka) a na základě srovnání synchronie a diachronie také ve znalosti vývojových tendencí Definice – jedna z mnoha… …a další l„Promyšlený způsob nebo postup, jímž učitel cílevědomě rozvíjí vyučovací proces v souhlase s jeho zákonitostmi a s požadavky vyučovacích zásad tak, aby vyučování splnilo vytčené vzdělávací a výchovné cíle.“ Pešek l„Za metodu považujeme vyznačený specifický způsob činnosti učitele a žáka, jímž si žák za vedení učitele osvojuje vědomosti, dovednosti a návyky, rozvíjí své schopnosti.“ l„Metodu vedle toho rozumíme globální, generální přístup k vyučování – učení cizímu jazyku, základní lingvodidaktickou doktrínu - metodický směr.“ l„Vyučovací metoda je pedagogická, specificky didaktická aktivita subjektu a objektu vyučování, rozvíjející vzdělanostní profil žáka, současně působící výchovně, a to ve smyslu vzdělávacích a také výchovnách cílů a v souladu s vyučovacími a výchovnými principy.“ Mojžíšek u Historický vývoj uNapodobování uJevy přírody uOd přednášky k rozhovoru uKomenského zlaté pravidlo uRozvoj psychologie k alternativním metodám u Klasifikace metod Klasifikace metod uD) psychické zřetele (metody vnímání jevů, myšlení, činnostní, memorování, tvořivé aktivity) uE) míra vedení a samostatnosti žáků (metody heterodidaktické, samoučení) uF) charakter prací učitele a žáka uG) výchovné cíle a úkoly (utváření vědomostí, racionálních postojů, zájmů, metody utváření dovedností, návyků) uH) obsahové a metodické zřetele (metody přírodovědného vyučování, jazykové a technické vyučování) * Nelešovská, Spáčilová Klasifikace dle Pavlíka Klasifikace dle Peška u1. podle vnější formy (jak se metody projevují navenek v činnosti U a Ž): a)Metody výkladu – vyprávění, popis, vysvětlování, přednáška, souvislý ústní projev b)Metoda rozhovoru c)Metodu práce s učebnicí nebo jinými literárními prameny d)Metody písemných a jiných grafických prací e)Metody pozorování a předvádění (vycházka, exkurze) f)Metody praktických prací (laboratorní práce, samostatná práce) Klasifikace dle Peška u2. Podle zdroje poznání a)Metody založené na řeči (zprostředkované poznání, slovní atd.) b)Metody bezprostředního poznávání či názorné c)Metody praktické Klasifikace dle Peška u3. podle etap vyučovacího procesu a)Metody přípravy žáků na aktivní osvojování učiva b)Metoda prvotního seznamování žáků s novým učitelem c)Metody opakování s procvičováním d)Metody zkoušení a hodnocení žáků Klasifikace dle Maňáka u1. hledisko pramene poznání a typu poznatků – aspekt didaktický a)Metody slovní b)Metody názorně demonstrační c)Metody praktické u 2. hledisko aktivity a samostatnosti žáka – aspekt psychologický a)Metoda sdělovací b)Metoda problémová c)Metoda badatelská u u3. Hledisko myšlenkových operací – aspekt logický a)Postup srovnávací b)Postup induktivní c)Postup deduktivní Klasifikace dle Maňáka a Švece Klasické výukové metody uMetody slovní: -Vyprávění -Vysvětlování -Přednáška -Práce s textem -Rozhovor uMetody názorně-demonstrační: -Předvádění a pozorování -Práce s obrazem -Instruktáž uMetody dovednostně-praktické -Napodobování -Manipulování, laborování a experimentování -Vytváření dovedností -Produkční metody - u u Aktivizující metody -Metody diskusní -Metody heuristické -Metody situační -Metody inscenační -Didaktické hry Komplexní výukové metody -Frontální výuka -Skupinová a kooperativní výuka -Partnerská výuka -Individuální a individualizovaná výuka, samostatná práce -Kritické myšlení -Projektová výuka -Výuka dramatem -Otevřené učení -Učení v životních situacích -Televizní výuka a výuka pdoporovaná počítačem -Sugestopedie a superlearning -hypnopedie Metody češtiny jako mateřského jazyka Brailleovo písmo uAnalyticko-syntetický postup (rozdělit a složit) u1. stupeň ZŠ – analýza – dělení slov, dělení významových kruhů uKomparace – zjišťujeme shody a rozdíly mezi věcmi a jevy, jde o relaci shody a rozdílu -Je podstatou abstrakce, generalizace, konkretizace a klasifikace -ABSTRAKCE – rozlišení a zdůraznění podstatného od nepodstatného, tím že se soustředíme na určité stránky jevů dospíváme k pojmům, docházíme k obecným poznatkům Otázky uGENERALIZACE – zobecňování, vystihuje společné rysy objektů uKONKRETIZACE – od všeobecného k jednotlivému, zobecnělé poučení dokládáme příkladem uKLASIFIKACE – třídění, je to operace dělení rozsahu pojmů (např. třídy, vzory, slovní druhy) uANALOGIE – na základě shody dvou a více jevů usuzujeme na shodu také jiných vlastností (např. deklinační a konjugační vzory, pravopis) Vývojový diagram uSUBSUMCE – podřazování, jedná se o postup, při kterém ostatní podřizujeme obecnějšímu (např. sestavování významových řad uALGORITMUS – vychází ze systému pravidel, který dává žákovi možnost určitou úlohu úspěšně vyřešit -Rozvíjí obecné metody myšlení -- algoritmizace pomáhá rozčleněním postupu na dílčí operace nalézt obtíže a chyby tím snadněji odstranit Diktáty u speciální u souhrnný uAutodiktát uizolovaný Opis a přepis uPříklady cvičení opisovacích, resp. přepisovacích: u2. roč. Přečtěte si tento článek. Opište první tři věty. u3. roč. Opište první sloku básně a podtrhněte samohlásky krátké jednou čarou, dlouhé dvojitou čarou: PODZIM uNa obloze tiše čtu si, u na jih odlétají husy. u4. roč. Opište a ve slovech s předponou oddělte předpony: nadbytek, nádraží, nadměrný, nádvoří, nadlidský... u5. roč. Opište nejdelší souvětí z textu a vyhledejte tvary přídavných jmen. Jednou čarou podtrhněte ta přídavná jména, která se skloňují podle vzoru mladý, dvěma čarami podtrhněte ta, která se skloňují podle vzoru jarní. Nápověda: Souvětí se skládá celkem ze tří vět, nejdelší z nich je první, protože obsahuje několikanásobný podmět. uLíbilo se mi dotýkat se nohama rozpukaného dřeva, jít pod poledním sluncem po staré zrušené trati a vědět, že nikdo na celém světě nemá ani tušení, kde právě jsem. u Doplňovací cvičení uPříklady cvičení doplňovacích: u2. roč. Jeník um_l dobře plavat. Krejčí m_řil látku... Doplňte a napište doplněná slova. u3. roč. tuhá z_ma, z_tra ráno, český jaz_k... Doplňte chybějící písmena a napište. u4. roč. Občané se pustil_ do stavby autobusové čekárny... Doplňte koncovky příčestí činného. u5. roč. Doplňte do ukázky vynechaná písmena a odůvodněte pravopis. uPRAČKA JE VYNÁLEZ STOLETÍ uZákladním prostředkem k praní b_vala odjakživa voda. Když b_la málo účinná, na pomoc přišel p_sek či hl_na, b_čí žluč, jindy svařené mléko nebo třeba med. Na Antilských ostrovech se dodnes při praní používá kůra b_lého ořešáku. Prádlo se pracně tlouklo pálkam_ a drhlo kartáč_. Celá staletí se také právalo sodou a dřevěným popelem. Až nakonec se objevilo m_dlo a dlouho po něm prací prášky. u Obměňovací cvičení uPříklady cvičení obměňovacích: u2. roč. Zahradník zalévá záhon. ... Věty obměňte tak, aby podtr- žená slova označovala více osob nebo věcí. u3. roč. V Mladé Boleslavi se vyrábějí automobily. … Převeďte vlastní jména měst do l. pádu a napište je. u4. roč. Přátele vítáme upřímnými (slovo). Podstatná jména v závorkách uveďte v náležitých tvarech. u5. roč. Připomeňte si, co víte o shodě přísudku s podmětem. Pak převádějte následující věty do množného čísla. uDETEKTIV NEZKLAMAL uTelefon zvonil. Zvonek drnčel. Policista uvažoval. Zbabě- lec se nepodepsal. Výpadek elektřiny se opakoval. Lampa nesvítila. Světlo zhaslo. Zásilka se opozdila. Kolega se pousmál. Výpověď se lišila. Podezření se potvrdilo. Soused lhal. Záhada se vyřešila. u Substituce a transformace uCvičením substitučním a transformačním je společné to, že je jeden jazykový prostředek nahrazován jazykovým prostředkem jiným. Při substituci nedochází ke změně konstrukce věty nebo slovního spojení, při transformaci ano. Substituce je i kladení otázek na větné členy. u Cvičení substituční Cvičení transformační uPříklady cvičení transformačních: u3. roč. Ráno jsem šel do školy. Našel jsem před naším domem peněženku. ... uSpojte věty v souvětí. (Ve vyšších ročnících je možno přidat další úkol: Vyjádřete obsah souvětí jednoduchou větou – Cestou do školy jsem našel peněženku.) u4. roč. Učitel se ptal žáka, kdo mu vypracoval domácí úkol. ... Upravte řeč nepřímou na přímou a napište ji. Všestranný jazykový rozbor uPráce s všestrannými jazykovými rozbory je náročná, neboť předpokládá promyšlený postup a určitou techniku práce. Výsledkem je rozvoj vyjadřovacích schopností žáků, a tím pádem i vyšší kvalita jejich vědomostí. Pro urychlení prací s všestrannými jazykovými rozbory se využívá schémat, grafů, podtrhávání... 2. třída uJmenujte různé věci, které se vyrábějí ze dřeva. uZapisujte je. u Hledejte k nim slovo s nadřazeným významem. uVyberte nejdelší a nejkratší slovo. uVyznačte hláskovou a slabičnou stavbu obou slov. uVypište slovo, které obsahuje nejvíc měkkých souhlásek/tvrdých souhlásek. uPodtrhněte vlnovkou slova, v nichž je y/ý po tvrdých souhláskách/rovně slova, v nichž je i/í po tvrdých souhláskách. 3. třída uRozlište v článku věty jednoduché a souvětí. uVyhledejte nejdelší souvětí, v něm určete počet vět a najděte spojovací výrazy. uOdůvodněte psaní čárek. uNaznačte stavbu souvětí. uVyskytlo se v textu slovo, ve kterém se liší počet hlásek od počtu písmen? uZdůvodněte pravopis slov, 5. třída uVýchozí text: uPrvní pračka se ob_vila se Spojených státech amerických v roce 1856. Elektrickou pračku v_nalezl v roce 1894 Nikola Tesla. První prací prášek byl v_roben v Německu v roce 1916. Podnětem k jeho vzniku byl nedostatek tuků na výrobu mýdla v letech první světové války. Dnešní prací prášky tvoří směs_ několika složek, které p_sob_ společně. Například enzym_ rozrušují tuky a odstraňují mastné skvrny, jiné látky prádlo v_bělí a oživí jeho barv_. Prací přípravky ušetří dnešním hospodyňkám hodně prá- ce. u (Podle časopisu 100+1 zahraniční zajímavost) uÚkoly k výchozími textu: – Doplňte vynechaná písmena; pravopis odůvodněte. – Porovnejte čtyři zvýrazněné slovesné tvary, určete u nich osobu, číslo, způsob a čas. – Vysvětlete, proč je na konci slovesných tvarů vždy písmeno měkké í. – Vypište všechna slova příbuzná se slovesy prát a pracovat. Která převažují? – Najděte v textu vlastní jména a zamyslete se nad jejich pravopisem. Učitel u uDidaktické metody ve vyučování cizího jazyka Historie výuky cizích jazyků uLatina uFerdinand de Saussure uKomunikační kompetence je dále rozvíjena, zejména pro potřeby Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (2002), Jan Van Eke stanovil šest základních komponentů komunikační kompetence, dále pak způsobilosti: ulingvistická kompetence, usociolingvistická kompetence, udiskusní kompetence, ustrategická kompetence, usociokulturní kompetence, usociální nebo společenská kompetence. u Klasifikace metodických koncepcí uRichards a Rogers definují metodu jazykového vyučování takto: uJe potřeba ji posuzovat ze tří hledisek, pokud tyto premisy nebudou splněny, nelze hovořit o metodě, ale spíše o technice nebo přístupu a)přístup (approach) – vlastní podstata teorie jazyka a jeho učení b)forma (design) – potřeba vymezení globálních a konkrétních cílů, činností vyučování, role účastníků a učebních materiálů c)postup (procedure) – aplikace samotné metody Metody cizojazyčné výuky Board Room a)Lingvistika (systém jazyka v konfrontaci s češtinou) b)Psycholingvistika (řečová produkce) c)Sociolingvistika (soc. aspekty a kulturní společenství) d)Psychologie – (jazykové nadání, optimální věk) e)pedagogika Základní metody Třída uGramaticko-překladová metoda uPřímá metoda uAudiolongvální či audiorální metoda uKomunikativní metoda uAlternativní metody vyučování Klasifikace metod Hlavní faktory výuky cizích jazyků 1.Věkový stupeň, obecná inteligence, specifické jazykové nadání 2.Učitel, jeho temperament a nadání, zvládnutá jazyková úroveň, pedagogická příprava 3.Učební metoda 4.Vnější podmínky – učebna, počet žáků, počet hodin Brzy na viděnou a pohodový podzim Podzimní listy padající ze stromu