Projektování jako součást pomáhajících profesí Lenka Gulová Projektování (metoda) —Možnost realizace nápad, vizi, myšlenku… —Projektování jako součást každé činnosti v pedagogické práci — —Vrcholně tvořivá práce —Získání prostředků pro naplnění cíle (cílů) projektu/další důležitý faktor Kreativita Kreativita- vrchol hierarchie učení a myšlení —Vysoká kreativita se vyznačuje —bystrý a duševně čilý, není omezen předsudky —zvídavý a otevřený, plný touhy po objevování —snadno rozezná problémy a dovede je posoudit —chopí-li se problému, nepustí ho – vytrvalost, pevný postoj, pevná vůle a schopnost prosazovat své myšlenky —nelpí na určitém směru myšlení, zachovává si odstup a nespokojí se s prvním řešením, které se naskytne —je schopen se nadchnout a nést rizika —zřídkakdy se tyto vlastnosti objevují společně, jsou však přítomné a lze je aktivovat určitými způsoby Kreativitě pomáhá Tvořivost — — —Tvořivost představuje schopnost člověka restartovat sám sebe v nejrůznějších obtížných situacích —Tvořivost má subjektivní povahu, člověk je schopen přenášet vnější svět do svého nitra a tam s ním operovat pomocí psychických procesů — Bariéry rozvoje tvořivosti —Časová tíseň (zbytečná časová tíseň je největší ničitel tvořivosti) —Naše vnímání – percepční bariéry —Bariéry kultury a prostředí, které na nás působí —Emocionální bariéry – pesimismus, obavy ze selhání, strach riskovat, nechuť k chaosu, omezená představivost, neschopnost změnit úhel pohledu, příliš aktivní svědomí, kritická povaha, konzervativní zvyklosti, nevhodný způsob dotazování, potřeba moci a kontroly... — —Kreativitu nelze vynutit, obzvlášť v nepříznivém prostředí vystaveném rušivým vlivům —Potenciální schopnosti mozku jsou daleko větší, než se předpokládalo —Uložené informace jsou zdrojem tvůrčího myšlení, nápadů a intuice — Fáze tvůrčího procesu 1. Přípravná fáze —Intenzivně se zabýváme problémem, který má být řešen —Sbíráme informace (včetně pokroku řešení v dotyčném problému, ať zbytečně nevymýšlíme, co už bylo vymyšleno) — 2. Fáze zrání problému —Odpoutáme se od problému, záměrně myslíme na jiné věci nebo pracujeme na jiných věcech —Nutná trpělivost a vytrvalost —Odpočinek, nevynucujeme řešení —Dozrává myšlenka, objevují se možnosti řešení — 3. Vnuknutí, osvícení —Velké duševní vypětí, koncentrace a soustředění —Tvůrčí činnost v pravém slova smyslu —Nečekaně se objevuje ta pravá myšlenka, základní pojetí — 4. Fáze verifikace —Myšlenku zachytíme, ověřujeme a dále zdokonalujeme, než nám vymizí —Formulujeme ji do konečné podoby —Stojí to hodně úsilí, chce to trpělivost a sebekritičnost — Úrovně tvořivosti —Spontánnost a volnost vyjadřování —Osvojení dovedností a znalostí —k lepšímu vyjadřování —Výsledkem jsou vynálezy a objevy —Hluboké pochopení problému —Vznik nových myšlenek překračujících individuální zkušenosti jedince, ale i lidstva — Působení skupiny na rozvíjející se kreativitu: —rozvíjení styku mezi členy, změkčuje zkornatělé struktury myšlení a odbourává předsudky —společnou prací lze zvládat obtížné úkoly —procesy ve skupinách (vztahy, způsoby chování, vzájemné vlivy, struktury)lze poznat a řídit pomocí skupinové dynamiky – zvýšení efektivnosti práce ve skupině —diskuse ve skupině – myšlenky se nevyvíjejí izolovaně, poznávají je ostatní —myšlenky se mohou doplňovat —asociacemi se rodí jiné myšlenky —velké množství rodících se myšlenek umožňuje jejich posouzení, čímž se zvyšuje kvalita skupinové práce —myšlenky se posuzují z rozmanitých stanovisek a nejsou postiženy jednostranností —extrémní myšlenky a čistě subjektivní názory se odhalí, uhladí a přiblíží konsensu — Brainstorming – burza nápadů —(neomezovaná diskuse, nápady plné fantazie, kreativní myšlení) —nápady spontánně a volně – neobvyklé až absurdní —kvantita je důležitější než kvalita —neuplatňuje se autorské právo, žádoucí rozvíjet myšlenky předchozího řečníka —návrhy nesmí být kritizovány a hodnoceny —délka až 45 minut —vyhodnocení v druhé části s přizváním odborníků —Kreativní techniky Brainwriting – bezprostřední zapisování nápadů —každý z šesti účastníků napíše tři možná řešení zadaného problému během pěti minut — —(metoda 6-3-5) — —ideální po 30 min 108 nápadů — —první hrubé zhodnocení – vybrat tři nejlepší —(výhody – efektivnost materiálním a časovým omezním, ruší se nekonečné diskuse, usnadňuje se koncentrace, neprojevuje se napětí a konflikty, proces hledání není ovlivněn dominantními lidmi, nesmělí lidé – anonymita) — Metoda CNB Společný zápisník •Každý účastník vede pro sebe po dobu 4 týdnů zápisník k danému problému —(spontánně, poznámky, nové definice, náměty z různých zdrojů) •Po uplynutí lhůty uzavřít soubor myšlenek —(uspořádá nejlepší, uvede návrhy) •Lektor shromáždí, vyhodnotí a prodiskutuje na semináři za účasti všech — Metoda Pro-Kontra —Z názorů pro a proti se nachází řešení problému — —Konstruktivní kritika, —ne negující kritika — —Koncentrace na učení mind-map (myšlenková mapa) — —Výhody mind-mapu — oÚstřední myšlenka je zvýrazněna oDůležité myšlenky více do centra oVazby mezi klíčovými pojmy oPřehledná pomůcka při opakování oStruktura umožňuje nové záznamy oPodporuje kreativitu —(šipky, symboly, obrazce, barvy) - — —Mozek pracuje multidimenzionálně —Tištěné slovo a knihy zdůrazňují lineární princip —Při rozhovoru zjišťujeme, že neustále probíhá komplexní síť slov a myšlenek —Aby mohl efektivně reagovat na informace, musí být informace strukturována —Začínáme ústřední myšlenkou a rozvíjíme další —Ústřední myšlenka jde od středu — — Metoda pro aktivní práci s textem nebo nasloucháním —Vím, chci vědět, —dozvěděl jsem se — (k přednášce a k textu) — Aktivizační výukové metody Øbrainstorming“ ve fázi evokace —I.N.S.E.R.T – aktivní práce s psaným, čteným textem, ve fázi uvědomění si významu a reflexe ü„fajfku“ u informace, kterou jste si potvrdili, co již víte -„mínus“ tam, kde jste se setkali s informací, která je v rozporu s tím, co jste si mysleli —+“plus“ u nové informace —? „otazník“ čemu nerozumím — Metoda KOSTKA —Učební strategie, která usnadňuje vnímání tématu a uvažování o něm —z mnoha hledisek —(Cowan a Cowan, 1980) —Výzvy náhodně nebo v pořadí, které je zde uvedeno —Většinou se užívá u dostatečně známého tématu — Popište —Co si vybavujete, co jste si zapamatovali, jak byste charakterizovali,.... — —Odpovědi jsou předvídatelné —Požadavek reprodukce — — Porovnejte —Čemu se text podobá, od čeho se lisí a jak, popište vztah mezi,.... — —Studenti si vybaví primární informace a dále s nimi pracují —Prokazuje se porozumění — — Asociujte —Na co si při studiu vzpomenete? —Mohou to být dojmy, události, věci, lidé,... — —Důležité je nechat myšlenky volně plynout a také...umět se vyjádřit — Analyzujte —Rozbor podnětu —Zkoumání vstupních údajů, či podkladů použitých při výkladu —Vytváření hypotéz, dedukcí,... —Studenti dokáží rozčlenit složité věci na komponenty —Vysvětlit, proč právě takto... — — Aplikujte —K čemu se to hodí, co by se s tím mohlo dělat, jak to lze použít,... — — —Studenti ukazují, že umí informace použít — Argumentujte —Stanoviska pro a proti, použijte pro obhajobu argumenty (logické, ale i nelogické, pošetilé, podle charakteru látky) —Na základě dříve naučené látky stanovit hodnotu, obhájit nebo vyvrátit ji, podpořit, ospravedlnit, kritizovat, rozhodnout,... — — Tvorba projektu Příklady Etapy tvorby projektu •vymezení modulů, které bude projekt realizovat; •hlavní a dílčí cíle projektu; •stručný popis problému, který projekt řeší; •cílová skupina projektu, včetně počtu přímých a nepřímých příjemců pomoci v projektu; •zdůvodnění a předpokládaný přínos projektu a jeho částí pro cílovou skupinu (tj. komu jsou akce určeny); souvislost projektu s ostatní činností organizace (např. zkušenosti realizátora v této oblasti, odkaz na další realizované projekty…); •podrobný popis jednotlivých aktivit projektu, délku trvání projektu (od kdy do kdy) a harmonogram realizace jednotlivých aktivit (po měsících); •personální zabezpečení projektu - popis pracovních pozic (včetně typu zaměstnaneckého poměru, výše úvazku, mzdových nákladů a kvalifikačních předpokladů); •materiální zabezpečení projektu, prostorové podmínky; •zdůvodnění položek rozpočtu •která další témata projekt realizuje - veškeré další podstatné údaje o projektu — Další varianty vytváření projektu •Výchozí situace projektu •Cílová skupina •Podíl partnerských organizací na projektu •Stručně definované cíle a výstupy projektu (způsob či postup jejich dosažení, kvantifikace měřitelných výstupů); •Navrhovaný postup realizace projektu (jednotlivé kroky a metody, které zajistí dosažení výstupů a cílů projektu, popis dílčích realizačních etap); •Personální zajištění realizace projektu (role a kvalifikační předpoklady jednotlivých řešitelů, jejich praktické zkušenosti); •Analýza rizik a předpokladů Důležité —Záměr —Cíle —Výstupy —Aktivity •Objektivně ověřitelné ukazatele (indikátory) •Zdroje ověření ukazatelů •Předpoklady a rizika (klíčové externí faktory ovlivňující průběh a úspěšnost projektu) Rok 2020 - 2023 — •Vytvořit tým •Vytvořit spolek, název spolku/ •Dokumentace ke spolku •Zvolit si cílovou skupinu/název projektu •Navrhnout záměr, cíl, výstupy, aktivity projektu •Zpracovat projektovou dokumentaci •Připravit projekt k realizaci •Realizace projektu •Medializace, udržitelnost Zdroje —Mužík, J. Andragogická didaktika, 1998 —Projektová dokumentace – výběr —