STRATEGIE PODPORY MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI RNDr. Růžena Blažková, CSc. Katedra matematiky PdF MU 1. Dyskalkulie a její projevy. Klasifikace dyskalkulie. Vliv dalších poruch učení na úspěšnost v matematice. Další příčiny poruch učení v matematice. Zásady reedukačních a kompenzačních postupů. 2. Vytváření pojmu přirozeného čísla v předškolním a mladším školním věku. Postupný proces abstrakce. Podpůrné prostředky – manipulativní činnost, výtvarné a literární vyjádření (uplatnění pohádek a básniček), konstruktivistické přístupy. Uspořádání přirozených čísel, porovnávání. 3. Zápis čísla v poziční desítkové soustavě, pochopení zápisu čísla, řádu číslice. Zápis čísel s nulami. Podpůrné pomůcky, využití grafického znázornění a kombinatorických úloh. 4. Podstata a vyvození operací sčítání a odčítání přirozených čísel. Zvládnutí pamětného sčítání a odčítání, algoritmy písemných operací. Nejčastější poruchy a jejich náprava. 5. Podstata a vyvození operací násobení a dělení přirozených čísel. Pamětné spoje, algoritmy písemných operací. Dělení se zbytkem. Příčiny poruch. 6. Propedeutika pojmů zlomek a desetinné číslo. Praktické využití. 7. Problematika řešení slovních úloh. Úlohy aplikační, projekty. Nejčastější problémy. 8. Rozvoj geometrické a prostorové představivosti. Základní geometrické pojmy. Vytváření dovedností – modelování, rýsování, početní geometrie. 9. Přístupy k hodnocení a klasifikaci žáků s poruchami učení. Problematika zkoušení ústního a písemného. Základní dokumenty. 10. RVP pro vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Individuální plán pro žáky s diagnostikovanou dyskalkulií. 11. Didaktická hra v matematice a její využití k reedukaci dyskalkulie. 12. Systém pomůcek pro práci s dyskalkuliky. 13. Inkluzivní vzdělávání žáků Literatura 1. Babtie,P., Emerson,J. (2018).: Dítě s dyskalkulií na základní škole. Praha, Portál. 2. Blažková, R. (2017): Didaktika matematika se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno, Muni Pres. 3. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Blažek, M. (2000): Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. 4. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M (2011): Kapitoly z didaktiky matematiky - slovní úlohy a projekty) Brno: PF MU, učební text. 5. Blažková, R.: (2014): Matematická cvičení pro dyskalkuliky 1, 2. Stařeč, Infra. 6. Blažková, R.: (2010): Rozvoj matematických pojmů a představ u dětí předškolního věku. /Elportal/[online] . Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z WWW: http//is.muni.cz/elportal/_id=893208. ISSn 1802-128X. 7. Hejný, M. Kuřina, F. (2010): Dítě, škola a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál. 8. Košč, L.: Psychológia matematických schopností. Praha: SPN, 1972. 9. Novák, J.: Dyskalkulie – specifická porucha počítání. Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2000. 10. Pavlíčková, L. (2018): Poruchy matematických schopností žáků s dyskalkulií a jejich vliv na řešení učebních úloh ve fyzice a matematice. Brno, MU. 11. Simon, H. (2006): Dyskalkulie. Praha: Portál. 12. Zelinková, O. 2003): Poruchy učení. Praha, Portál. 13. Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. 14. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. www.vuppraha.cz