Poradenský rozhovor i Poradenství cílem dosáhnout změny změna v podobě pochopení resp. naučení se něčemu novému (východiska poradenství a KI) jakákoliv činnost (v eto 3P), kterou provádíme se systémem, jehož ne/jste součástí (srovnání s HR) podílení se na úspěšných aktivitách, jejichž cílem je to, že lidé nebo celé systémy jednají ve výsledku jinak a účiněji (opět srovnání s HR) poradce poskytuje doporučení tomu, kdo má možnost volby (může a nemusí akceptovat doporučení poradce) Fáze poradenského procesu (podle P. Blocka 2007) 1. Úvodní jednání a domlouvání kontraktu (kontra ktování, zakázka) Navazuje se první kontakt, potřeby klienta a konzultanta, motivace klienta, obavy klienta (rizika a ztráta kontroly), uzavírání dohody 2. Objevovánní a dialog Poradce si vytváří vlastní názor, analýza vrstev problému, rozhovor jako intervence ( konstruktivních otázek) 3. Zpětná v a z b a a rozhodnutí jednat Informace a data se analyzují a následuje plánování stanovení cíle a volba postupu a změn - prostředky, práce s o d p o r e m , spolupráce všech v systému 4. Angažování a i m p l e m e n t a c e Realizace naplánovaných kroků, vstup dalších subjektů 5. Rozšíření procesu na jiné oblasti, jeho opakování nebo ukončení zhodnocení předchozí fáze - rozhodnutí o dalším postupu, možnosti „teď a tady", nebrat si osobně. Struktura - průběh poradenského rozhovoru Stop Dropout (2010) Stížnost • problém, nespokojenost - představa o nefunkčním stavu Objednávka • vyjádření touhy po změně Formulace cílu • posilování odpovědnosti za změnu • základní vymezení pro intervenci Dohoda, kontrakt • formulace pravidel a podmínek intervence • časový rámec Znaky poradenského rozhovoru Rámcové podmínky - čas, místo, zasedací pořádek S v o b o d a klienta - vyjádření se k ^ problému A s y m e t r i e dialogu - usměrňování témat p o r a d c e m , opakování Předcházení identifikaci s problémem Poskytuje informace o souvislostech Tabu - problémy poradce 6 Příklady otázek • Kruhové - co děláš, když... • Budoucnost - jak to bude vypadat, až... • Hypotetické - co by se stalo, kdyby... • Zázrak - kdyby symptom náhle zmizel... • Škálovací - 1 až... 3 kameny strategie PR (srov. Bäurle, in: Köhn, 2003, s. 279, Mareš, Křivohlavý, 1995, s. 64 - 6 6 ) Naslouchání Je z d r o j e m informací pro vedení rozhovoru - zahrnuje tři věci •naslouchání a porozumění slovním sdělením klienta •pozorování a čtení klientova neverbálního chování (pozice, výraz obličeje, pohyby, tón hlasu) •začleňování sdělovaných obsahu do celkového kontextu každodenního života Naslouchání Pozice •oční kontakt •těsná blízkosti, ale odpovídající osobní prostor •citlivost k odlišným potřebám •Pomůcky na uvolnění stresu - stresový balónek, malé předměty pro zaměstnání rukou Řeč těla •klid poradce •gesta, grimasy, pohyby Verbalizace •pomalá, klidná řeč poradce •Práce s t e m p e m - rychlý klient, ukotvený poradce •používání empatických vět (Empathy x sympathy video https://www.youtube.com/watcn?v=lEvwgu369Jw&t=37s) •Aktivizace -Podpořit další krok - N a koho se můžeme obrátit? Budoucnost - ujištění, že se může opět obrátit o radu Aktivní naslouchání Sociální rozměr Přirozenost Uklidnění Dostatek informací • Více naslouchejte než mluvte. • Dejte najevo, že se snažíte chápat a rozumět. • Nepřetvařovat se/nemám recepty • Nejsi sám, j s m e z d e , a b y c h o m hledali řešení • Znalosti o chování a sklonech, bezpečí • Zdravé hranice, limity důvěrnosti informací • Pozor: Aktivně naslouchat neznamená souhlasit! Překážky v aktivním naslouchání • koncentrace pouze na jednu informaci • nadřazenost posluchače • nepřiměřený projev emocí a problémů posluchače • rozptylování se (vyrušení ostatními lidmi, telefon, pero, hrnek atp.) • nedostatečný oční kontakt • nedůvěryhodné neverbální projevy (sledování hodin, neposednost, mračení) • skákání do řeči • Netečnost a nepřítomnost (vykukování z okna ...) • Příliš rychlé rozumění (vím, j a k ti je...) • nedostatek odezvy v průběhu povídání klienta nebo žádná reakce na konkrétn výroky • vedení klienta „svým" směrem • pozor na „já také" - nabízení vlastních řešení, odkaz na podobné • Příliš osobní zážitky a zkušenosti • poskytování rad • popírání pocitů • hodnotící reagování 12 Poradce působí vždy na dvou úrovních 1. Věcná podstata problému (kognitivní aspekt diskuze mezi p o r a d c e m a klientem, příběh, fakta) 2. V z t a h konzultanta a klienta (pocitová úroveň, proces) Vztahové (emocionální) stránce poradenského procesu je třeba věnovat stejně velkou péči jako úrovni informační (problémové) 14 Emoce příprava klienta na nový způsob nahlížení problému )opis i citů, nálad Verbalizace prožitků Opis citů, vjemů, zážitků Regulace chování sebeaktualizace, Sebepodpora 16 Příprava nových životních scenáru Kognitivní zvládnutí Změněné Závěr PR - dohoda Co Kdo Kdy Co patří podle vás mezi osobnostní a sociální kompetence poradce ? Osobnostní a sociální kompetence poradce • Je důvěryhodný a s informacemi nakládá diskrétně Dodržuje a respektuje etické hodnoty • Celkové výsledky jsou mu přednější než vlastní zviditelnění • Je schopen zvládnout konflikt • Vítá iniciativu a podporuje zainteresovanost ostatních • Je inspirující a aktivně řídí motivaci • Je moderátorem procesů • Vyznačuje se trpělivostí, jedná a mluví rozvážně • Pěstuje vztah s klientem, snaží se o nezávislost a objektivnost • Pečuje o sebe (supervize, mentoring), dále se vzdělává a rozvíjí své poradenské dovednosti 20 Doporučená literatura Kopřiva, K. ( 2 0 1 6 ) . Lidský vztah jako součást profese. Portál. Culley, S., & Bond, T. ( 2 0 0 8 ) . Integrativnípřístup vporadenst a psychoterapii: dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Portál. Geldard, K., & Geldard, D. ( 2 0 0 8 ) . Dětská psychoterapie a poradenství. Portál.