Problematické aspekty systému péče o ohrožené děti Kartonové krabice Péče o ohrožené děti Problematické aspekty systému péče o ohrožené děti •Nedostatek informací (hlavně kvalitativní výzkumy) •Nedostatečné využívání možností právních předpisů a mnohoznačnost jejich výkladu –Zanedbání zanedbávání péče •Mezirezortní roztříštěnost péče •Metodiky a standardy péče •Personální zajištění –Vzdělání –Kvantita (1 soc. prac. na 369 rodin, terénní soc. práce) –Spojení poradenské (podpůrné) a represivní funkce v jednom orgánu (osobě) ve vztahu k rodině •Absence prevence, sanace rodin •Preference ÚV před alternativními řešeními (7 000 dětí) •Efektivita vynaložených finančních prostředků –Roční náklady na dítě v ÚV 28 000 Kč, v pěstounské péči 80 000 Kč • • • Možnosti náhradní péče v ČR • • Důvody nařízení ústavní výchovy •§46 zákona o rodině –v případě, že je výchova dítěte vážně ohrožena nebo vážně narušena a jiná výchovná opatření nevedla k nápravě či z jiných důvodů nemohou rodiče výchovu zabezpečit, může soud nařídit ústavní výchovu – •§6 zákona o sociálně právní ochraně dětí –Děti, jejichž rodiče: •zemřeli, •neplní povinnosti plynoucí z rodičovské zodpovědnosti, nebo •nevykonávají nebo zneužívají práva plynoucí z rodičovské zodpovědnosti; •Praxe (DOM, 2002) –Dítě je odloženo nebo opuštěno vlastními rodiči. –Rodiče dítěte zemřeli (minimum) –Dítě je psychicky, fyzicky či sexuálně zneužíváno nebo týráno – 3 % –Dítě je zanedbáváno. –Dítě má výchovné problémy a rodiče se o něj nedokáží starat. –Dítě trpí psychickým či tělesným postižením a rodiče nejsou schopni mu zajistit náležitou péči – 18,7 % –Rodiče neplní svou rodičovskou zodpovědnost pro fyzickou či duševní nemoc delšího trvání. –Nepříznivá sociální situace – 59, 7 % Školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy Rozhodnutí soudu Předběžné opatření Diagnostický ústav ÚV a OV Dětský domov ÚV Rodinného typu Dětský domov se školou ÚV Rodinného typu Výchovný ústav ÚV a OV •ÚSTAVNÍ VÝCHOVA •nařízena rozhodnutím soudu, pro ty, kteří nemohou vyrůstat v rodině •u dětí 3 – 18 let věku • • • • • •uskutečňuje se podle věku ve zdravotnických a školských zařízeních (kojenecké ústavy, DD, DDŠ, DÚ, VÚ) • •základním předpokladem nařízení ÚV je vážné ohrožení nebo narušení výchovy dítěte •OCHRANNÁ VÝCHOVA •uložena soudem, spáchá-li dítě mezi 12. – 15. rokem věku čin, za který lze dle trestního zákona uložit výjimečný trest •uložena v trestním řízení mladistvému mezi 15. – 18. rokem tehdy, jestliže ochranná výchova podle rozhodnutí soudu splní svůj účel lépe než uložení trestu odnětí svobody • •uskutečňuje se ve školských zařízeních (DDŠ, VÚ) • •základním předpokladem uložení OV je protispolečenský čin dítěte nebo mladistvého, který naplňuje skutkovou podstatu trestného činu • Předběžné opatření •vydáváno soudem v případech řešení nenadálé, akutní situace jedince: –ocitne-li se bez jakékoliv péče –je-li ohrožen život –je vážně ohrožen či narušen jeho další vývoj •má krátkodobé poslání, je následně soudem dořešeno – muže být zrušeno či soud nařídí ústavní výchovu • Odchod z ústavního zařízení -zpravidla v 18 letech (max. do 26 let). -DD nebo VÚ se většinou snaží najít náhradní bydlení, popř. práci, ale dále mladého člověka nemonitoruje -neexistuje systematická, dlouhodobá, propracovaná „příprava na odchod“ za DD, mladí dospělí nemají po odchodu z čeho čerpat (informace, podporu) • •Odchází: •Do původní (biologické rodiny) –zpravidla přetrhání vazeb, narušení citových vztahů •Do dalšího zařízení – např. Dům na půli cesty. •Do ubytovny, azylového domu •Na ulici Dům na půli cesty •Poskytuje mladým lidem, kteří se ocitli v obtížné životní situaci, kterou nejsou schopni řešit vlastními silami, PODPORU NA JEJICH CESTĚ K SAMOSTATNÉMU ŽIVOTU a jejich aktivnímu začlenění do běžného života společnosti –Ubytování –Poradenství –Aktivační programy - rozvoj kompetencí •DÉLKA POBYTU cca 1 rok •CÍLOVÁ SKUPINA –Zletilé osoby opouštějící: DD, DDŠ, DÚ, VÚ, z výkonu trestu odnětí svobody, z pěstounských rodin • •Např. Velký Dvůr u Pohořelic – • • Obtíže mladých lidí opouštějících ústavní výchovu (Gottwaldová, 2006) •„Reálný svět“- nereálná očekávání •Hospodaření s finančními prostředky (bydlení?) " shánění financí (práce, nelegální činnost) •Nedůvěra ve vlastní schopnosti •Sociální kompetence •Problémy ve vztazích •Neznalost rodičovské role •Stigmatizace • • • • Analýza rámcových podmínek předprofesního vzdělávání v ČR se zaměřením na obory středoškolského vzdělávání v prostředí výchovných ústavů Detailní záběr tesaře lakujícího kus dřeva Základní data •33 VÚ (32 zřizovatel MŠMT či kraj; 1 zřizovatelem soukromý nestátní subjekt) •ve školním roce 2010/2011 1 365 mladistvých - 977 chlapců a 338 dívek (15 až 18 let ) •v SOŠ a OU při zařízení 874 studentů, mimo zařízení 236 studentů, 238 studentů není zařazeno nikam • (Statistická ročenka školství, ÚIV, 2011) Obory dle ukončení •27 VÚ studijní obory střední školy v rámci zařízení, • v 5 zařízeních škola mimo zařízení •všechny obory ukončené závěrečnou zkouškou s výučním listem •absence oborů ukončených maturitní zkouškou •převažují obory vzdělání ze skupiny E a H •obory ze skupiny E jsou dvouleté a tříleté obory - střední vzdělání s výučním listem určené hlavně pro žáky se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním • • Nabídka učebních oborů •34 oborů, v 10 skupinách – převážně obory, ve kterém se připravují žáci se sklonem k manuální práci •převažuje praktická složka vzdělávání, která má výrazně působit na formování praktických dovedností pro život i pro uplatnění v povolání •nejčastějšími obory Praktická škola dvouletá a Praktická škola jednoletá •obory s vyšší četností jsou Stavební práce, Provozní služby a Provoz společného stravování •největší četnost v kmenových oborech Gastronomie, hotelnictví a turismus; Zemědělství a lesnictví; Stavebnictví, geodézie a kartografie • • • Trendy •Absence informací o možnostech vzdělávání •Omezená nabídka oborů •Vysoká fluktuace studentů •Hledání nových forem předprofesní přípravy •v prvních ročnících více studentů než v závěrečném ročníku z oboru vychází •studijními neúspěchy •fluktuace ve všech ročnících oborů •nízká motivaci ke studiu •dosáhnutí zletilosti spojené s nevyužitím možnost obor dokončit Vysoká fluktuace studentů • omezené možnosti vzdělávání •často obory Praktická škola dvouletá, Praktická škola jednoletá •často žáci/studenti nemají vůbec možnost volby a musí volit obor, který je k dispozici •rušení oborů • Omezená nabídka oborů •Informovanost – nízká, žádná •Omezená nabídka oborů •snižování motivace studentů •nižší konkurenceschopnost na trhu práce •Absence oborů ukončených maturitní zkouškou • nenaplnění vzdělanostního potenciálu • Bariéry v profesním vzdělávání