Dyslalie definice, klasifikace, logopedická intervence u dětí předškolního věku > Obsah obrázku chlapec, mladý, malé, dítě Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky DYSLALIE Typ NKS : Narušení článkování (artikulace) řeči (společně s dysartrií) Jiný termín: patlavost Nejčastěji se vyskytující forma NKS Narušení výslovnosti jedné hlásky nebo skupiny hlásek rodného jazyka Fyziologická dyslalie, prodloužená fyziologická dyslalie x pravá dyslalie (po 7. roce – ukončení fixace mluvních stereotypů) Častější u chlapců (60%) Častější výskyt u nižšího intelektu, smyslových poruch, ADHD, SPU Vliv prostředí, orofaciálních patologií, muzikálních schopností, nadání pro řeč Nejčastěji a nejdéle přetrvává vadná výslovnost hlásek R a Ř (rotacismus, rotacismus bohemicus a sykavek (sigmatizmus) FONETICKÁ ÚROVEŇ: použití jednotlivých hlásek (vynechávání (delece), zaměňování (substituce), nepřesná výslovnost (distorze) FONOLOGICKÁ ÚROVEŇ: spojování zvuků do slabik, slov a vět (plynulost vyslovení hlásky při přechodu k hlásce jiné , pauzy, přízvuk, melodie, rytmus) Obsah obrázku osoba, interiér, mladý, malé Popis byl vytvořen automaticky ETIOLOGIE DYSLALIE Funkční příčiny •Mluvidla bez poruchy •Motorická neobratnost nebo nesprávné vnímání a diferenciace zvuků (vliv schopnosti sluchové diferenciace, dysmuzie, nižšího IQ, SPU…) Organické příčiny •Změny na mluvidlech, poruchy CNS, sluchové vady Vliv má: dědičnost, mluvní vzor (šišlání na dítě…), podnětnost prostředí, psychika dítěte, osobnost dítěte, výchovný styl, přílišné zaměření na řeč, poruchy smyslového vnímání, pasivita v komunikaci, motorické schopnosti, vrstevníci, vzdělávání, odborná logopedická podpora Obsah obrázku osoba, chlapec, dítě, interiér Popis byl vytvořen automaticky KLASIFIKACE DYSLALIE •Z VÝVOJOVÉHO HLEDISKA Postupné zdokonalování výslovnosti v průběhu vývoje dítěte •Z ETIOLOGICKÉHO HLEDISKA Funkčně a orgánově podmíněná nesprávná artikulace hlásek •Z HLEDISKA ROZSAHU Míra a četnost vadné výslovnosti jedné či více hlásek •Z HLEDISKA KONTEXTU Dyslálie týkající se jednotlivých hlásek či celých slabik a slov Obsah obrázku osoba, interiér, malé, chlapec Popis byl vytvořen automaticky DYSLALIE z vývojového hlediska •MOGILALIE – vynechávání určitých hlásek (také delece hlásek) •PARALALIE – zaměňování hlásky za jinou (také substituce hlásek) •DYSLALIE – po 7. roce věku, nesprávná artikulace (též distorze hlásek) • •Vadná výslovnost hlásky označována řeckým písmenem a příponou –izmus (kappacizmus, lambdacizmus, sigmatizmus, rotacizmus, rotacizmus bohemicus) •Dále označujeme typy dyslalie dle místa odchylného vývoje (sigmatismus interdentální, rotacizmus bilabiální…) • • Obsah obrázku osoba, interiér, mladý, malé Popis byl vytvořen automaticky DYSLALIE z etiologického hlediska Funkční dyslalie •Senzorické či motorické narušení •Schopnost sluchové diferenciace, motorická neobratnost mluvidel Orgánová dyslalie •Podle lokalizace příčiny ØAkustická (při vadách sluchu) ØLabiální (při defektech rtu) ØDentální (při defektech zubů) ØPalatální (při anomáliích patra) ØLingvální (při anomáliích jazyka) ØNazální (při narušení nazality) • Obsah obrázku osoba, chlapec, mladý, interiér Popis byl vytvořen automaticky DYSLALIE z hlediska rozsahu DYSLALIA UNIVERZALIS •Mnohočetná dyslalie •Nesprávná artikulace většiny hlásek •Řečový projev velmi těžce srozumitelný DYSLALIA MULTIPLEX (GRAVIS) •Menší rozsah nesprávně vyslovovaných hlásek •Řeč lépe srozumitelná než u universalis PARCIÁLNÍ DYSLALIE (LEVIS) •Nesprávná výslovnost jedné nebo několika málo hlásek •Většinou hlásky v jedné artikulační oblasti Obsah obrázku osoba, mladý, oblečení, chlapec Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, mladý, malé Popis byl vytvořen automaticky DYSLALIE z hlediska kontextu •DYSLALIE HLÁSKOVÁ (týká se jednotlivých hlásek) •DYSLALIE KONTEXTOVÁ (slabiková nebo slovní) Obsah obrázku osoba, interiér, žena, stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, přenosný počítač, interiér, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, chlapec, dítě, interiér Popis byl vytvořen automaticky DIFERENCIÁLNÍ DIGANOSTIKA •Fyziologická a prodloužená fyziologická dyslalie •Opožděný vývoj řeči •Dysartrie •Komolení a redukce hlásek či slabik při breptavosti •Specifické vady výslovnosti při LMD •Nedbalá řeč jako následek sociálních vztahů, výchovné zanedbanosti… •Dialektové zvláštnosti •Bilingvní prostředí Obsah obrázku chlapec, osoba, dítě, interiér Popis byl vytvořen automaticky TERAPIE DYSLALIE •Zásadní vliv v předškolním věku (do nástupu do ZŠ) •Potřebná mechanická cvičení spojovat se spontánní řečí a konkrétními situacemi (nesmí přejít v nudný mechanický dril) •Zapojení her, popřípadě v kolektivu MŠ •Motivace, pocit pohody, ocenění •ZÁSADA KRÁTKODOBÉHO CVIČENÍ (2-3 min, 20krát denně) •ZÁSADA VYUŽITÍ SLUCHOVÉ KONTROLY •ZÁSADY VYUŽITÍ POMOCNÝCH HLÁSEK (D-R) •ZÁSADA MINIMÁLNÍ AKCE (bez přehnaného úsilí a napětí mluvidel, šeptání, tichý hlas Obsah obrázku osoba, dívka, interiér, malé Popis byl vytvořen automaticky TERAPIE DYSLALIE •Od snadnějších hlásek ke složitějším •Individuální přístup •Hláska samostatně – se samohláskou – se souhláskou •Uprostřed, na začátku, na konci, vícekrát ve slově •Vždy jednu hlásku v určitém období •Využití sluchové a zrakové kontroly •Mechanické pomůcky (sondy, špachtle) jen v nutnosti •Oblíbená slova a témata motivují (ne jazykolamy, neznámá slova) •Využití hry, klidné pozitivní atmosféry •Spolupráce s rodinou, MŠ Obsah obrázku osoba, interiér, vsedě, stůl Popis byl vytvořen automaticky FÁZE TERAPIE DYSLALIE •Přípravná cvičení •Vyvození hlásky •Fixace výslovnosti hlásky ve všech spojích •Automatizace výslovnosti hlásky ve spontánní řeči Obsah obrázku osoba, stůl, vsedě, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku stůl, jídlo, počítač Popis byl vytvořen automaticky