MUTISMUS u dětí předškolního věku Obsah obrázku osoba, interiér, mladý, malé Popis byl vytvořen automaticky MUTISMUS > Obsah obrázku osoba, vsedě, muž, mladý Popis byl vytvořen automaticky += psychogenní ztráta schopnosti verbálně komunikovat (oněmění) •Hraniční problematika mezi psychiatrií, psychologií, foniatrií a logopedií •Nejčastěji je součástí tzv. „depresivního syndromu“ •Nejčastěji s objevuje u dětí předškolního a mladšího školního věku •Nemá organický podklad • + KLASIFIKACE MUTISMU +AUTISTICKÝ – syndrom dětské schizofrenie +NEUROTICKÝ – neurotické bariéry, související s verbálním projevem v náročných společenských situacích +PERZISTENTNÍ – když útlum řečové produkce trvá déle než 4 týdny +PSYCHOTICKÝ – symptom psychózy +REAKTIVNÍ – reakce, jako následek psychotraumatu +SITUAČNÍ – krátkodobý útlum řeči při změně situace (neznámé prostředí) +TOTÁLNÍ – rozšířen na veškeré osoby i prostředí a situace +ELEKTIVNÍ (SELEKTIVNÍ) – útlum řeči v onkrétní situaci, prostředí či s konkrétní osobou Obsah obrázku osoba, exteriér, malé, dívka Popis byl vytvořen automaticky ETIOLOGIE MUTISMU •Vrozené či zděděné psychické rysy (zlostnost, stydlivost, sklony k separaci, úzkostnost, obavy z cizích lidí, psychická senzibilita k vlastním výkonům, snaha manipulovat s okolím…) •Přístup v rodině (hyperprotektivní chování, závislé dítě, nepřiměřená sourozenecká rivalita, tělesné tresty, agrese v rodině, zneužívání, nedostatek emocí, odmítání, ponižování, přehnané požadavky, psychicky zatěžující prostředí…) •Akutní psychotraumatizace (počátek školní docházky, nástup do MŠ, stěhování, výsměch spolužáků, konflikt v rodině, nepřiměřený trest + + Obsah obrázku osoba, chlapec, mladý, dítě Popis byl vytvořen automaticky PROJEVY MUTISMU •Normální chápání jazyka (recepce v normě) •Kompetence k mluvní produkci (exprese v normě) •Projevy musí trvat minimálně 4 týdny (nezahrnuje období prvního měsíce školní docházky v ZŠ nebo MŠ) •IQ v normě, sluch v normě + + > Obsah obrázku osoba, chlapec, interiér, mladý Popis byl vytvořen automaticky TERAPIE MUTISMU Obsah obrázku osoba, stůl, vsedě, dítě Popis byl vytvořen automaticky •Zjistit příčinu a odstranit její vliv na verbální projev •Diagnostika bez přítomnosti rodiče •Spolupráce odborníků: ØFoniatr vyloučí organický podklad a vybaví hlas ØPsycholog (psychiatr) odstraní příčinu v rámci psychoterapie ØLogoped naváže na foniatrické metody a vytvořený hlas využije k tvorbě hlásek, slabik, slov a vět + PŘÍSTUP K DÍTĚTI S MUTISMEM +VYHÝBAT SE: •Nucení a přemlouvání k řečovým projevům •Snaze hledat s dítětem logické vysvětlení mutismu •Trestání, obviňování za mlčení •Přílišnému zaměření na dítě, když se snaží komunikovat (spíše si ho nevšímat) + Obsah obrázku osoba, interiér, oblečení, dívka Popis byl vytvořen automaticky PŘÍSTUP K DÍTĚTI S MUTISMEM +ZAMĚŘIT SE NA: +Jednat s dítětem jako s rovnocenným partnerem +Jednat s dítětem jako s ostatními dětmi, neupozorňovat +Dovolit mu používat jakýkoli způsob komunikace, ale podněcovat ke zvyšování úrovně +Zachovat klid a trpělivost +Chápat že se jedná o dlouhodobý proces, netlačit na sebe ani dítě +Klást důraz na sociální interakci (pragmatická rovina) +Nikdy se nevzdávat + + Obsah obrázku osoba, interiér, oblečení, dívka Popis byl vytvořen automaticky