Cvičení na podporu vestibulární stimulace Cvičení na podporu vestibulární stimulace • •Zdravý člověk je neustále v pohybu, mění své •polohy v důsledku činností vykonávaných během •dne – vnitřní sluchový orgán s jeho •rovnovážným ústrojím získává přísun podnětů, •které zpracovává. •Člověk s omezenými pohybovými aktivitami •dostává tyto informace minimálně, ke změně •polohy dochází jen velmi zřídka, tím ztrácí •vestibulární aparát svou schopnost reagovat na •změny polohy. Cvičení na podporu vestibulární stimulace •Orgán rovnováhy (vestibulární čidlo) tvoří větší •část vnitřního ucha, reflexy vycházející z •vestibulárního ústrojí slouží k dvěma •mechanismům: •1. Opěrná motorika (udržení rovnováhy) •2. Zraková fixace předmětu v okolí při pohybech •hlavy a těla (řízení pohybu). Každá odchylka •polohy hlavy je ihned korigována •protisměrným pohybem očí – usnadňuje •prostorovou orientaci. Cvičení na podporu vestibulární stimulace •• Vestibulární systém •je vyvinutý již v 8 týdnu prenatálního věku, •vestibulární receptory jsou nejcitlivější ze •všech smyslových receptorů. Funkce vestibulárního systému •udržuje rovnováhu mezi procesem bdělosti a útlumu, •zpracovává informace o postavení těla v prostoru, •reaguje na působení gravitační síly, •stabilizuje zrak při pohybu, •stimuluje posturální (antigravitační) svaly zabezpečující vzpřímený postoj (působením zemské přitažlivosti jsou napínány) – např. extenzory dolních končetin), •koordinuje pohyby,plynulost pohybu, •kompletuje hmatové, zrakové informace – doplňuje obraz tělesného schématu, •zaznamenává lineární, rotační a statické pohyby • hlavy, •stimuluje napětí okohybných a šíjových svalů Cvičení •Cvičení vestibulárního aparátu dělíme na •aktivní •pasivní. •Aktivní – válení sudů, cvičení na balančních •plochách, jízda na skateboardu, cvičení na •míčích, cvičení na válcích. •• Pasivní vestibulární stimulace – cvičení v sedu, •houpání v dece, tahání po zemi v dece, zabalit •do deky a tahem za konec ho rozbalit apod. Metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje Castilio Morales •Metoda reflexní terapie pro oblast •úst a obličeje – orofaciální regulační •terapie •• Orofaciální komplex je orgánový systém, •který je tvořen spojením různých anatomicko-fyziologických prvků a slouží k tomu, aby se rozvíjely následující funkce nebo k nim přispívaly: ••Přijímání potravy – mimika –dýchání –fonace. Model Portage •• Základní východiska-domácí péče, vybudování •vztahu mezi dítětem s postižením a pečující •osobou (rodičem). •Je vytvořen pro rodiče : •cílem je denní ovlivňování svého dítěte doma a •co nejvhodnější podněcování jeho vývoje. •• Rodiče spolupracují se svým konzultantem, který •je vede, tak, aby do denní péče o dítě byly •zavedeny přímé techniky učení. Model domácích návštěv Portage •• Je to jádro modelu, konzultant obvykle 1x •za týden teoreticky i prakticky provádí •nácvik konkrétní dovednosti, tak aby •odpovídal úrovni dítěte. •• Tento nácvik je prováděn rodičem •následující týden, je vybírán s rodiči, •popsán v záznamu aktivit s metodickým •postupem učení a výsledky. Účastníci modelu Portage •• Domácí konzultant. •• Rodiče. •• Pracovník přímého kontaktu v zařízeních •pro děti se speciálními potřebami různého •typu a charakteru. •• Supervizor. Učení v modelu Portage •• Diagnostika dítěte – vyplnění seznamů •dovedností v jednotlivých oblastech (motorika, •sebeobsluha a soběstačnost, socializace, •vědomosti, řeč) – stanovení současné úrovně •dítěte v jednotlivých oblastech. •• Vytyčení cíle, zpracování záznamu aktivity (cíl •učení, popis nácviku, způsob prezentace, způsob •zaznamenávání, postup úspěchu. •• Strategie učení – odebírání pomoci, učení •rozlišováním bez chyb, rozkrokování, tvarování.