DIDAKTICKÉ POMŮCKY NA ZŠ SPECIÁLNÍ DIDAKTICKÉ POMŮCKY -Neboli učební pomůcky - -Didaktické pomůcky se dříve považovali za pomocné prostředky, dnes jsou kladeny na stejnou úroveň všech didaktických vyučovacích prostředků - -Na ZŠ speciální mají nezastupitelnou roli - DĚLENÍ DIDAKTICKÝCH POMŮCEK: Podle funkce: Motivační Expoziční Fixační Klasifikační Podle určení pro předškoláky Pro školní věk Pro studenty a posluchače Podle charakteru Dvojrozměrné Trojrozměrné Podle jedinečnosti Kopie Originály Podle charakteristiky signálu Auditivní Audiovizuální Vizuální Atd. DĚLENÍ MATERIÁLNÍCH DIDAKTICKÝCH PROSTŘEDKŮ DLE MACHALY: 1. Učební pomůcky - originální předměty a reálné skutečnosti – přírodniny (původní i upravené), výtvory a výrobky, jevy a děje (chemické, biologické…) - zobrazení a znázornění předmětů a skutečností – modely, zobrazení jako mapy, obrazy, fotografie či prezentované didaktickou technikou, zvukové záznamy - textové pomůcky – učebnice, pracovní materiály jako pracovní sešity, pracovní listy, sbírky úloh, atlasy, doplňková literatura atd.) - pořady a programy prezentované didaktickou technikou – televizí, diafonové pořady, programy pro počítače atd. -speciální pomůcky – pomůcky pro tělesnou výchovu aj. - 2. Technické výukové prostředky -auditivní technika – magnetofony, CD přehrávače - -vizuální technika – zpětné projektory, diaprojektory… - -audiovizuální technika – videorekordéry, počítačové multimediální systémy…. - -technika řídící a hodnotící – výukové počítačové systémy, PC… - 3. organizační a reprografická technika - kopírovací stroje, počítače a počítačová síť, databázové systémy… 4. výukové prostory a jejich vybavení - odborné učebny, dílny, pozemky, tělocvičny, terapeutické místnosti, bílý pokoj, SNOEZELEN… 5. Vybavení učitele a žáka - psací potřeby, pracovní úbor, notebooky… FUNKCE DIDAKTICKÝCH POMŮCEK VE VYUČOVACÍM PROCESU: Poznávací funkce – prostřednictvím jevů a předmětů se žákům zpřístupňuje vnímání a také tím přispíváme k tvorbě názorných představ Psychologická funkce – učební pomůcky rozvíjejí poznávací funkce žáků s postižením, jsou schopny zaujmout a motivovat, posilují citovou účast žáka na procesu vyučování, uvolňují obrazotvornost, dávají prostor k aktivitě a tvořivosti Výchovná funkce – pomůcky jsou schopny působit pozitivně v esteticko-výchovném smyslu, také z hlediska emoční a rozumové výchovy Didaktická funkce – vyplývá z vlastního obsahu učiva a souvisí a motivačním, expozičním, fixačním, hodnotícím či diagnostickém využití pomůcek Ekonomická funkce – pomůcky šetří čas učitele odstraňováním málo produktivních činností a působí i proti nadměrné verbalizaci vyučovacího procesu DIDAKTICKÉ POMŮCKY V JEDNOTLIVÝCH VZDĚLÁVACÍCH OBLASTECH DLE RVP: Jazyk a jazyková komunikace: - modelování písmen, písmena z papíru, písmena z textilu, měkké a tvrdé kostky, karty s písmeny, dějové obrázky, čtecí okénko, bzučák, trojhranný systém -globální slabikář -Pracovní listy – zaměřující se na rozvoj slovní zásoby -Knížky – kde jsou jednoduché říkanky, písničky,pohádky -PC program – Brepta, Méďa čte, Globální slabikář - MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE Používáme karty s čísly, hravé slovní úlohy, číselné osy s obrázky, pravítka, tužky Papírové peníze, mince Používáme modely těles – krychle, koule, válec, stavby z kostek Pracovní listy a pracovní sešity Tříděný různých předmětů – dle tvarů, barvy Počítadla INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Výukové programy – Méďa barva a tvary, Méďa a obrázky, Méďa počítá, Brepta, Globální slabikář, Altík – tyto programy jsou cenově náročné, zabývá se jimi firma PETIT Olomouc Alternativní myši – BigTrack, KidTRAC, Micro Track, Roller Joystick atd. Komunikátory – BIGmack, LITTLEmack, Go Talk 1, Go Talk Express One Klávesnice – Clevy, BigKeys LX, Senzorová klávesnice, MID MEDIUM a MID BIG, Head Pointer Programy a pomůcky pro AAK – SymWriter, Boardmaker v. 6, ACKeyboard 2.0 – Klávesnice pro alternativní komunikaci, Grid 2 SymWriter Altík Klávesnice Clevy Senzorická klávesnice MID MEDIUM Alternativní myši a komunikátory BigTrack KidTrack BIGmack Go Talk 1 Pomůcky na rozpoznávání měsíců v roce, dnu v týdnu, ročních období Používání přírodnin – šišky, větvičky, popř. herbáře CD, DVD Práce s pracovními listy, pracovními sešity Vy smyslové výchově používáme pomůcky: barevné domino, pracovní listy, různé formy omalovánek, barevné kostky, tělesa kulatá (jablíčko, míč, hlava, slunce), tělesa hranatá (kostka cukru, cihla, krabice), tvarové domini, práce s tvarovými stavebnicemi, třídění geometrických tvarů a těles, hledání rozdílu ve dvou obrázcích, obrázky s chybami, hračky se zvukovým výstupem, třídění drobného materiálu – knoflíky, fazole atd. ČLOVĚK A JEHO SVĚT UMĚNÍ A KULTURA Hudební výchova - Orfovy hudební nástroje- chrastítko, xylofon, triangl, bubínek, rumba koule, flétna, atd. , CD přehrávače, CD Výtvarná výchova – barevné papíry, výkresy, barvy na tělo, modelína, plastelína, hlína, křídy, vykrajována, nůžky a lepidla, trojhranné pastelky, štětce, pracovní zástěry, různé druhy barvy ČLOVĚK A ZDRAVÍ Vybavení tělocvičny Míč, gymnastický míč, trampolína, žíněnky, houpačky, masážní pomůcky – míčky, elektrické přístroje, matrace, míčkový bazén, sedací pytle Pomůcky na polohování - polohovací hady ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE: Různé schémata, nákresy, obrazy, fotografie Modelíny, hlína, papír, nůžky aj. Magnetická skládací pyramida – Káča, Prošívací krabička - zvířátka 15,5× 12,5× 6 cm, Provlékadlo "Jablko s červíkem", Šněrovací šatní skříň "Kluk" LITERATURA www.aurednik.cz www.petit-os.cz BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 2.vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-807315-158-4 VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. 1. vyd. Praha: PARTA, s.r.o., 2003. ISBN 80-7320-039-2.