Metoda Veroniky Sherborne Veronika Sherborne (1922 – 1990) lStudovala na Berkhamstead škole pro dívky lPoté pracovala jako učitelka tělesné výchovy a tance v Bedford college a poté se věnovala fyzioterapii lPo seznámení s Rudolfem Labanem začala pohlížet na lidské tělo z jiného úhlu lChtěla docílit toho, aby se dítě cítilo ve vlastním těle ,,jako doma“ a dokázalo vytvářet vztahy Veronika Sherborne lSvou metodu představila v několika zemích (př. Norsko, Kanada, Polsko, Austrálie,…) lCílem je překonat strach z prostoru, seznámit se s tím, jak se naše tělo pohybuje – důvěra lSvou metodu popsala v několika časopisech a knihách Metoda pohybového rozvoje Veroniky Sherborne lSystém aktivit, které stimulují vývoj dítěte po stránce pohybové, smyslové, emocionální a rozumové lPomáhá při rozvoji uvědomění si vlastního těla, uvědomění si prostoru kolem sebe, při rozvíjení sociálních kontaktů a sebevědomí lPrvky řečové, rozumové, smyslové a hudebně pohybové výchovy, bazální stimulace a psychomotoriky l Metoda pohybového rozvoje Veroniky Sherborne lSystém pohybových aktivit se nacvičuje ve třech vzájemně navazujících fázích l1.provádíme cvičení v návaznosti na dospělého l2.dítě působí aktivně proti dospělému l3.dospělý a dítě vzájemně spolupracují Metoda pohybového rozvoje Veroniky Sherborne lPrůběh: lZahájení – přivítání účastníků jménem, využívání písní, říkadel, zařazení pohybových her s dotýkáním lNásleduje cvičení žáka a dospělého, kdy dospělý je aktivní a dítě pasivní, cílem je navázat kontakt s dítětem a motivovat ho pro spolupráci. lPozději zařadíme cviky, kdy aktivitu projevuje žák, šikovnější děti provádí ve dvojicích cviky proti sobě. Snažíme se, aby žáci ze sebe vydali co nejvíce energie. lNa závěr cvičení probíhá jako spolupráce ve skupině. Společná cvičení utváří vztahy v dané skupině a navazují se nové kontakty. Metoda pohybového rozvoje Veroniky Sherborne lCviky prokládáme krátkými relaxacemi a po cvičení je relaxace delší lCvičení zakončíme pochvalou lJe vhodná přítomnost více pedagogů Metoda pohybového rozvoje Veroniky Sherborne lCíl: navodit a nechat dítěti prožít jeho přirozený pohyb a tím utlumit patologii lVycházet z dobré znalosti jeho aktuálního zdravotního stavu a konkrétní diagnózy lJedinci se souběžným postižením více vadami, s tělesným, se smyslovým či s mentálním postižením Použité zdroje lhttp://www.zsadd-prostejov.cz/fotogalerie-zs.php lhttp://www.sherbornemovementuk.org/veronica-sherborne.html lMUCHOVÁ, J. Edukace jedinců s těžkým zdravotním postižením ve třídách s rehabilitačním vzdělávacím programem. Brno: 2006 l Kniha Veroniky Sherborne lDevelopmental Movement for Children l l