žpočátek sedmdesátých let 20.stol. v Dětském centru v Cordobě žtvůrcem metody - profesor Rodolfo Castillo Morales žpůvodně určena dětem s Downovým syndromem, později aplikace i u dětí s DMO žv osmdesátých letech ve spolupráci s čelistními ortopedy vyvinuli speciální patrovou destičku, která stimuluje motoriku jazyka ž morales.jpg žcílem této techniky je lepší orientace jazyka v ústech, změna jeho polohy, aktivizace sání a polykání, úprava funkce žvýkacího svalstva žsoučasně se normalizuje svalové napětí, uvolněním čelistí se zmírňuje skřípání zubů, ovlivňuje se atypický akt polykání a vzájemná poloha hlavy a čelistí žtím se také upravuje a stimuluje dýchání, což má velký význam pro rozvoj řeči a celkový psychomotorický vývoj orof1.jpg žZ hlediska komunikačních schopností ORT ovlivňuje především foneticko-fonologickou rovinu jazyka, protože dochází k úpravě anatomických poměrů v ústní dutině žpo uplatnění ORT je vytvořen mimořádně "příznivý" terén pro navazující logopedickou pomoc, která zpětně fixuje výsledky ORT a zesiluje její efekt ž žVývoj po narození –vývojová období žPlasticita mozku do 3. roku žKomplexní cvičební program – i pro celé tělo ds.jpg žORT neléčí všechny problémy najednou - volí se priority, zvažuje se, co je v daném okamžiku pro dítě nejdůležitější žterapie staví na interdisciplinárním přístupu všech zainteresovaných odborníků žPředpokladem pro použití orofaciální regulační terapie je správné držení těla ž ž žsenzomotorický vývoj zdravého dítěte srovnává s dítětem s hypotonií schematicky za pomoci modelu dvou tělesných trojůhelníků a jejich vzájemným poměrem žHorní končetiny – horní trojúhelník, dolní končetiny – dolní ždorzolumbální zóna (oblast kosti křížové) = informační zóna ž ž žVrcholy trojúhelníků – u zdravého novorozence blízko u sebe, u hypotonního dítěte daleko od těla žPři zhroucení jednoho trojúhelníku dochází ke kompenzačním pohybům v protilehlých trojúhelnících žV terapii Moralese je nutné vytvořit tonus v dolním trojúhelníku a tím se navodí tonus v trojúhelníku horním žJsou stimulované určité motorické body tahem, dotykem a vibrací žPo stimulaci příslušného neuromotorického bodu je vždy očekávána reakce dítěte žpokud možno bez příkazů, za stálého vizuálního a taktilního kontaktu žORT se kombinuje nejčastěji s Vojtovou aktivační terapií a Bobath konceptem ž žOrofaciální regulační terapii učí rodiče dětí s Downovým syndromem Eva Matejíčková v Klubu rodičů a přátel dětí s DS při Speciální mateřské škole, Štíbrova, Praha 8 žDojíždí do Brna – ORT probíhá v prostorách Centra volného času LATA na Plovdivské ul. 8 (www.usmevy.cz) žDěvče – 11 let, spastická kvadruparéza, epilepsie, dysartrie, STMR ž3 měsíce denně ORT žZlepšení v oblasti JM, grafomotoriky, sebeobsluhy, salivace, respirace, práceschopnost,… žMORALES, R.C. Orofaciální regulační terapie. Praha: Portál, 2006. žKLENKOVÁ, J. a kol. Terapie v logopedii. Brno: MU, 2007. žhttp://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/209522162210003-kde-penize-pomahaji-2009/ žhttp://www.youtube.com/watch?v=nwX7FHK0otM ž l29118.jpg 210-4463-Ob-V.jpg žGANGALE, D. C. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada, 2004. žhttp://books.google.cz/books?id=4WoLoKCeVPMC&dq=rehabilitace+orofaci%C3%A1ln%C3%AD+oblast&printsec =frontcover&source=bl&ots=8Y1OM-P5yZ&sig=GLcVFjMAII6DvJYS1Koz0wKHOrw&hl=cs&ei=uiXdSe_6AdmFsAbPmqSmD A&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1#PPA4,M1 ž 705346.jpg