Příprava učitele na vyučovací hodinu 31.10.2012 1 Obsah: 1.Vyučovací hodina –Struktura vyučovací hodiny –Typy vyučovacích hodin podle didaktického účelu 2.Příprava učitele na vyučovací hodinu –Osnova písemné přípravy –Příklad • • 31.10.2012 2 Otázky: 1. Je nutné udělat před vyučovací hodinou přípravu? 2. Měla by příprava být písemná, nebo stačí příprava „v hlavě“? •Ad 1: •„Neplánovat znamená plánovaný neúspěch.“ (Geoffrey Petty: Moderní vyučování) • •Co by učitel měl udělat při přípravě na vyučovací hodinu: -Rozmyslet si rámcově: • Proč – co – jak – v jakých podmínkách, tj. cíl vyučovací hodiny – její obsah – vhodné metody a prostředky – jaká třída aj. podmínky -Provést didaktickou analýzu učiva (především výběr učiva a jeho strukturování s ohledem na cíl a na žáky) -Vypracovat plán vyučovací hodiny 31.10.2012 3 Ad 2: Měl by plán vyučovací hodiny (tj. to, o čem se obvykle mluví jako o přípravě učitele na vyučovací hodinu) být písemný, nebo stačí plán „v hlavě“? • •Každý učitel si sice musí odpovědět sám (pokud odpověď není obsahem interní směrnice školy), ale doporučení zní: písemná příprava pokud možno ano, zkušenému učiteli obvykle stačí stručná se zachycením základních bodů a časového plánu •Při pedagogické praxi a jako začínající učitel: písemná příprava určitě • 31.10.2012 4 C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0286034.wmf Vyučovací hodina •Měla by být naplánovaná tak, aby dosáhla zamýšlených cílů. •Žáci by měli chápat její smysl a akceptovat její cíle. •Měla by udržet zájem a aktivní zapojení žáků. •Měla by být logicky strukturovaná. • 31.10.2012 5 Motivace: Jak udržet zájem a aktivitu žáků v průběhu vyučovací hodiny •Žáci by měli znát cíl vyučovací hodiny, rozumět mu a považovat ho za smysluplný; •vnímat cíl v návaznosti na dřívější výuku; •rozumět zpracovávanému obsahu a vnímat ho jako smysluplný (souvislost se zkušenostmi, reálným životem…); •vnímat své aktivity jako reálné, ne umělé (jen pro účely školy); •zapojovat svůj zájem, fantazii, hravost, soutěživost, zvídavost; •vykonávat v průběhu vyučovací hodiny různorodé aktivity (střídání metod a forem). •Názornost! •Diferenciace: činnost žáků přizpůsobená jejich možnostem (např. je připravena další náročná aktivita pro žáky, kteří jsou hotovi dříve). •Každý žák by měl zažít pozitivní hodnocení. •Vyučovací hodina by měla udržovat pozornost žáků už svým spádem: • = drama (učitel je vlastně herec v roli učitele). 31.10.2012 6 image.jpg Zda a jak žáky seznámit s cílem vyučovací hodiny •Určitě ano; žáci musí mít příležitost chápat smysl výuky a její směřování k cíli •Alespoň přímé sdělení cíle na počátku vyučovací hodiny •Lépe: Exponovat cíl na základě řešení problému, myšlenkového nebo reálného pokusu, praktické situace, … 31.10.2012 7 Struktura vyučovací hodiny: •Vyučovací hodina by měla mít alespoň zřetelný: •Počátek, •prostředek a •konec, •a to nezávisle na typu vyučovací hodiny, tj. na tom, co je její hlavní náplní (jaké didaktické funkce plní): • • 31.10.2012 8 Typy vyučovacích hodin •podle jejich účelu, tj. didaktických funkcí: •příprava na osvojování nových vědomostí a vytváření dovedností •osvojování nových vědomostí a dovedností •opakování vědomostí a dovedností •použití vědomostí a dovedností •ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností •Většina vyučovacích hodin má smíšený účel, plní několik didaktických funkcí • 31.10.2012 9 Struktura nejčastější vyučovací hodiny (smíšené): •Část: •Úvod (zahájení, organizační záležitosti – zápis do třídní knihy,…) •Evaluace (ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností žáků, zkoušení – ústně, písemně, na praktických úlohách,…; tato část vyučovací hodiny může být vynechána, na rozdíl od ostatních •Motivace (sdělení tématu, cíle vyučovací hodiny; evokace souvisejících osvojených vědomostí a dovedností z dřívější výuky, aktualizace tématu na základě zkušeností žáků „ze života“; prezentace motivační problémové situace, motivační experiment…) •Expozice (prezentace nových poznatků – výklad učitele, vlastní objevování žáků – např. metoda Heuréka, rozhovor se žáky – otázky a odpovědi, řešení problému, projekt, … - důraz na aktivitu žáka!) •Fixace (shrnutí nových poznatků, opakování, zápis,…) •Aplikace (řešení úloh, konstrukce, zadání domácí úlohy …) •Diagnostika (ověřování , zda žáci porozuměli a osvojili si cílové dovednosti a vědomosti – např. formou otázek učitele a odpovědí žáků) • 31.10.2012 10 Příprava učitele na vyučovací hodinu •Osnova písemné přípravy: A.Téma B.Cíle (kognitivní, hodnotové) C.Plán ověřování osvojených vědomostí a dovedností D.Učivo E.Organizace a metody výuky; F.Pomůcky G.Podklady pro závěrečné části hodiny (shrnutí, opakování, procvičování) a pro pokročilé procvičování H.Struktura hodiny s časovým plánem • 31.10.2012 11 A. Téma vyučovací hodiny •Téma samo o sobě není cílem; je to obsah, jehož prostřednictvím má být cíle dosaženo. •Při volbě tématu je třeba vycházet z tematického plánu vyučovacího předmětu na pololetí (školní rok) a brát přitom v úvahu, že ne všechna období školního roku jsou stejně produktivní a pravidelně také několik vyučovacích hodin odpadne. 31.10.2012 12 B. Cíle vyučovací hodiny •Kognitivní (stupeň náročnosti), hodnotové •Vycházet ze závazných dokumentů – RVP (klíčové kompetence, očekávané výstupy, standardy, požadavky ke společné části maturitní zkoušky), ŠVP + vlastní důrazy na cíle •Cíle konkretizované na úroveň učebních požadavků •Cíle formulované činnostně • 31.10.2012 13 C. Plán ověřování osvojených vědomostí a dovedností •Připravit si otázky a úlohy; nevymýšlet si je nebo nehledat je až na místě. •Otázky kladené učitelem a zadávané úlohy by měly být adekvátní co do obsahu i obtížnosti. •Otázky kladené učitelem by měly být správné i po formální stránce. •Písemná zkouška by měla mít dobrou rozlišovací schopnost. •Pokud budu individuálně zkoušet, rozmyslet si předem, koho vyvolám. •Pokud budu individuálně zkoušet, připravit si efektivní zaměstnání pro zbytek třídy. • 31.10.2012 14 D. Učivo •Učivo = věcný obsah výuky (učební látka) •Učivo vzniká didaktickou transformací poznání dané oblasti či oboru (vědecké poznání a umělecké poznání, systém idejí a hodnot, sociální zkušenost a vzorce chování, kulturní tradice společnosti,…) •Učitel při přípravě učiva vychází z učebnic, odborných publikací, internetových obsahů apod. 31.10.2012 15 E. Organizace a metody výuky • •Organizace (organizační forma) výuky – frontální (hromadná) výuka, skupinová (kooperativní), individualizovaná, diferencovaná, týmová, vzájemná… •Metody výuky – vyprávění, výklad (vysvětlování), práce s textem, rozhovor, názorně demonstrační metody (práce s obrazem, demonstrace, pozorování) dovednostně praktické metody, aktivizující metody (heuristické, situační a inscenační metody, didaktické hry), projektová výuka, e-learning, výuka dramatem – hraní rolí… http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/11_Metody_a_formy_vyuky.pdf 31.10.2012 16 F. Pomůcky •Reálné předměty, obrazy, filmy aj. názorné pomůcky, přístroje a jejich sestavy pro experiment, didaktická technika, elektronická zařízení… •Nutno předem připravit a vyzkoušet. • Připravit i náhradní „spotřební“ pomůcky. 31.10.2012 17 G. Podklady pro závěrečné části hodiny a pro pokročilé procvičování •Otázky a úlohy, jejichž prostřednictvím zjistíme, nakolik žáci učivu porozuměli. •Příklady použití, reálné problémy, problémy a situace propojující nové učivo s dřívějším, případně s učivem jiných předmětů. •Úlohy navíc, aby byly po ruce pro případný přebytečný čas. •Obtížnější úlohy pro výkonnější žáky. •Domácí úkol. 31.10.2012 18 H. Struktura vyučovací hodiny s časovým plánem Téma: … Třída: … 31. 10. 2012 Cíle: … Čas Činnost Metoda Úlohy, pomůcky Poznámka 8.00 – 8.05 Kontrola přítomnosti, zápis do třídní knihy 8.05 – 8.10 Cíl hodiny, motivační situace 8.10 – 8.15 Oživení potřebných znalostí Atd.; pro rychlou orientaci v přípravě při výuce nezaznamenávat plánovaný čas intervalem, ale časovými body 31.10.2012 19 Obecná doporučení: •Před vyučovací hodinou si udělat písemnou přípravu. Písemná příprava je pro nás oporou v průběhu výuky; její podstatný účel je ale i v tom, že nás systematicky vede před výukou, při plánování vyučovací hodiny. •Psát ji stručně, v heslech, ale tak, abychom s odstupem dešifrovali její obsah. Písemnou přípravu můžeme využít i při vyučování v paralelních třídách, případně v dalším školním roce. Vždy však je nutno přípravu znovu projít a vzít v úvahu odlišné podmínky. •Graficky přípravu rozvrhnout a zvýraznit důležitá místa, abychom se v přípravě „mrknutím oka“ mohli v průběhu výuky zachytit, budeme-li to potřebovat. •Nechat si v přípravě místo na poznámky. Je velmi užitečné si v průběhu vyučovací hodiny, a pak hlavně při sebereflexi po jejím skončení, zaznamenat poznatky ke zlepšení. •Přípravu pořídit ve formě, která umožní její pružné úpravy - počítačový soubor, případně volný list (listy), který je možné vložit do kroužkových desek a podle potřeby vyjmout a nahradit jiným listem. • 31.10.2012 20 Vlastní vyhodnocení (sebereflexe) po skončení vyučovací hodiny •Byly splněny cíle vyučovací hodiny? Pokud ne, vrátím se k tématu příští hodinu? •Byl časový plán adekvátní? Nestihl/a jsem některé naplánované části? Byl na některé části naplánován nereálně krátký čas? Nebo byl čas vyučovací hodiny neefektivně využit, bylo nutné výuku „natahovat“? •Byla dobře zvolena organizační forma a metoda pro prezentaci nového učiva? Byl zařazený experiment (model, prezentace, videofilm,…) didakticky účelný? provedený? Nebyla by příště efektivnější jiná forma a metoda? Jaká? •Zvládl/a jsem dobře jednotlivé situace ve vyučovací hodině (naplánované i nenaplánové, komunikaci se žáky apod.)? •Byly připravené úlohy a otázky adekvátní? Nebo byly příliš snadné/obtížné? Málo rozmanité? Bylo jich dost, nebo příště jich musím připravit více? •Byly připravené pomůcky účelné? Využil/a jsem je? Co mi chybělo? Co příště vynechám? •Co jiného jsem udělal/a dobře? •Co jiného jsem udělal/a špatně a jak bych to udělal/a příště? Co jsem vůbec neměl/a dělat, čeho jsem se měla/a vyvarovat? •Co ve vyučovací hodině chybělo a co bych příště měl/a zařadit? 31.10.2012 21