Snoezelen Historie —První zmínka 1966 v USA „Kavárna smyslů“ (multisensory-room) —70. léta navazují na tuto ideu v Holandsku v ústavu Haarendael —1986 v Holandsku vydána kniha Snoezelen a jiný svět — (Ad Verhauel) —1998 v Německu založena Mezinárodní organizace sdružující odborníky a přátelé snoezelenu (International Snoezelen Association – ISNA) —90. léta v ČR se začíná využívat tohoto konceptu Definice snoezelenu Snoezelen —Vzniká spojením slov „snuffelen“ (čichat) a „doezelen“ (dřímat) —Speciálně vybavená místnost k podněcování a dráždění smyslů (sluch, zrak, čich, hmat a chuť) —Místnost speciálně upravená, opticky i akusticky izolovaná Cílová skupina —Především jedinci s těžší formou postižení —Jedinci, kteří tráví většinu času na pokoji —Tělesné, smyslové, mentální a kombinované postižení —Duševní poruchy, psychózy —Neurotické poruchy, Parkinsonova, Alzheimerova n. —Demence —Poruchy chování —Syndrom ADHD, ADD Snoezelen jako náplň prožívání času —Prostředí, kde se setkává postižený sám se sebou —Prostředí, které nezaměstnává smysly komplexně – člověk se soustředí jen na jeden podnět př. hmat —Nabídka podnětů umožňuje prožívání pocitů libých, příjemných a zároveň přináší novou zkušenost —Zásadou je ponechat klientovi co největší volnost ve výběru činností — — Snoezelen jako prostředek uvolnění —Základním cílem pobytu ve snoezelenu je uvolnění —Zásada snoezelenu: „nic se nemusí, všechno je povoleno“ —Doprovod klienta „pouze“ doprovází —Volné nakládání s materiály — — Pomůcky ve snoezelenu —Zabudované vodní lůžko - tlak těla se rovnoměrně rozloží, páteř automaticky zaujímá přirozené držení, krev může volně cirkulovat — - lůžko bývá vyhřívané na 25 – 30 °C —Velké zrcadlo – napodobování, sebepozorování —Stimulace zraku - světelné efekty, UV zářivky, bodová světla, světelné válce, světelné koule —Zvukové vjemy - aparatura Pomůcky ve snoezelenu —Čichové vjemy – flakony s parfémy, mýdla —Chuťové – mísy s jídlem různých chutí (slané, sladké, kyselé) —Hmatové – koryto se štěrkem - pískem, umyvadlo s pěnou, plyšová zvířátka, vlněné koberce… —Trampolína Pomůcky ve snoezelenu — — — — —Světelná koule nova-sloakasnoezelena204 18908 imgPhasing4 S Světelná výbojová koule Světelný válec Pomůcky ve snoezelenu snoek8 Snímek 010 Podstata soezelenu - shrnutí —Umožnění hlubokých, diferenciovaných a izolovaných pocitů a vjemů —Uvědomění si vlastního těla a smyslových zážitků —Vše probíhá ve stavu relaxace, v příjemné poloze —Poskytují se strukturované podněty, ze kterých si jedinec sám vybere —Dobrovolnost —Zdůrazněna hodnota volného času a zotavení —Udržuje mezilidský kontakt s dítětem, osobou s těžkým postižením Cíle práce ve Snoezelenu záleží vždy na: —Klientele – stáří, průměrný počet osob, jejich mobilita, omezení ….. —Potřebách klientů (také zohledňování osobních vyjádření a potřeb lidí, kterých se bude místnost týkat) —Představách personálu, terapeutů a všech, kteří se budou na práci podílet (místnost s cílem relaxace, komunikace, socializace, muzikoterapie, stimulace smyslů, zvyšování pozornosti, atd.) —Podmínkách samotné místnosti a výchozího prostředí (velikost, vhodnost, zaměření atd.) — Zaměření koncepce Snoezelen —Snoezelen jako terapie — —Snoezelen jako podpora edukačního procesu — —Snoezelen jako volnočasová aktivita — Snoezelen jako terapie —Vychází z psychoterapie a speciálních pedagogických terapií —Terapie musí obsahovat jasný cíl, předem naplánovanou organizaci, podmínky, postup a fáze —Terapie musí vycházet z komplexní diagnostiky a musí být průběžně hodnocena a sledována —Vždy musí následovat zpětná vazba a evaluace —Doporučuje se využívat terapeutických metod a prvků různých terapií — Snoezelen jako podpora edukačního procesu —Specifika jen v ČR!!!!!! —Prostředek uvolnění a podpora soustředění —Podpora seberealizace —Snížení agresivního a autoagresivního chování —Podpora vnímání —Rozvoj komunikace —Socializace a resocializace —„Neutrální půda“ (nejen pro děti) — Snoezelen jako volnočasová aktivita —Zvláště pro osoby s těžkým a souběžným postižením více vadami (také pro seniory) —Dva protipóly: relaxace a aktivace (vyvolaná pasivně samotným prostředím – nemotivovaná pouze průvodcem) —Pro uživatele je volnočasový Snoezelen „zaměstnáním“ (doporučujeme svobodnou volbu činností, dostatek času a prostoru, zdůrazňujeme osobní prožitek!!) — Literatura —ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. 184 s. ISBN 80-7178-506-7 —VALENTA, M; MŰLLER, O. Mentální retardace. Praha: Parta, 2007. 3. doplněné a upravené vydání. 386 s. ISBN 978-80-7320-099_2 —FILATOVÁ, R., JANKU, K. Snoezelen. Ostrava:2010. ISBN 978-80-260-0115-7. —FILATOVÁ, R., SNOEZELEN-MSE. Ostrava: Kleinwächter Josef, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1. —www.dobromysl.cz —www.deaf-ostrava.cz —