Vyučovací formy-výuka v bloku Vyučovací blok – základní vyučovací forma používaná na základní škole speciální při vzdělávání žáků se středně těžkou, těžkou, hlubokou mentální retardací, u žáků s PAS a kombinací postižení. Vyučovací blok umožňuje učiteli diferencovat • individuální přístup k jednotlivým žákům, respektování individuálních zvláštností žáků; • délku edukačního působení na žáka; • střídání edukačního působení učitele a potřebný čas relaxace Vyučovací formy-výuka v bloku —Specifika výuky v bloku: —Délka trvání edukace. —Místo realizace edukace, jeho úprava, speciální a technické pomůcky. —Počet žáků ve skupině, heterogenní složení žáků (fyzický věk, různá kombinace postižení). —Individualita žáka. —Počet edukátorů, charakteristika, participace na edukačním procesu. —Edukační aktivity a intervence. — — Vyučovací formy-výuka v bloku —Organizační uspořádání výuky: —Individuální práce s žákem. —Práce s malou skupinkou žáků. —Paralelní činnost dvou edukátorů. —Frontální edukace, společná práce s celou skupinou, třídou. —Další vyučovací formy: exkurze, vycházka, výlet. — Vyučovací blok —Časový plán činností C:\Documents and Settings\Petr\Dokumenty\Obrázky\img053.jpg Specifické pomůcky —Kompenzační —Didaktické —Rehabilitační —Školní nábytek —Pomůcky denní potřeby —Specifické pomůcky podporují edukační proces na základní škole speciální, u většiny žáků nelze bez používání specifických pomůcek edukační proces uskutečňovat. — — — Kompenzační pomůcky —Vyrovnávají nedostatečně rozvinuté, případně částečně porušené funkce orgánů těla, využívají zachované nebo jen částečně narušené funkce. —Volba kompenzační pomůcky je závislá: —na typu a stupni postižení žáka, —edukační situaci, —organizační formě a organizačním uspořádáním výuky. Příklady kompenzačních pomůcek – vertikalizační fixační stojan img055.jpg Příklady kompenzačních pomůcek – dětské chodítko Pony1 img054.jpg Didaktické (učební) pomůcky —Klasifikace: —Dle funkce – pomůcky motivační, expoziční, fixační, klasifikační. —Podle určení – pomůcky pro děti předškolního věku, školního věku, pro studenty VŠ, pro osoby s postižením. —Dle charakteru - na pomůcky dvojrozměrné, trojrozměrné, statické, dynamické. Členění didaktických pomůcek —A Učební pomůcky 1.Originální předměty a reálné skutečnosti (přírodniny, výtvory, výrobky, jevy a děje-chemické, biologické). 2.Zobrazení a znázornění předmětů a skutečností (modely, mapy, obrazy, fotografie, zvukové záznamy). 3.Textové pomůcky (učebnice, pracovní sešity, atlasy, doplňková literatura). 4.Pořady, programy prezentované didaktickou technikou (CD,DVD programy). 5.Speciální pomůcky (pomůcky pro TV, VV, HV atd.). Členění didaktických pomůcek —B Technické výukové prostředky 1.Auditivní technika (CD přehrávače). 2.Vizuální technika (zpětné projektory, data projektory). 3.Audiovizuální technika (DVD, počítačové multimediální systémy). 4.Technika řídící a hodnotící (výukové počítačové systémy). Členění didaktických pomůcek —C Organizační a reprografická technika – kopírky, počítače, počítačové sítě, databáze. —D Výukové prostory a jejich vybavení – odborné učebny, dílny, pozemky, tělocvičny, terapeutické místnosti, snoezelen. —E Vybavení učitele a žáka – psací potřeby, pracovní úbor, notebooky. Rehabilitační pomůcky —Mají funkci nápravnou, upravují orgánové poškození, obnovují úplně nebo částečně jeho funkci (skládačky, rehabilitační míčky a válečky) img056.jpg img057.jpg img058.jpg Rehabilitační pomůcky-molitanové kostky, suchý bazén, polohovací a skákací balóny img060.jpg img061.jpg img062.jpg img063.jpg Školní nábytek —Musí odpovídat fyzickému věku, typu postižení, stupni postižení (dodržení ergonomie). —Specifické vybavení dle potřeb žáků – upravovat neustále během školního roku, dle zvolených činností, edukační a další prostory školy mají vyvolávat v žácích pocit bezpečí, všechny předměty musí splňovat bezpečnostní předpisy. Pomůcky denní potřeby —Předměty používané při stolování, oblékání, osobní hygieně v rámci edukačního procesu.