Vzdělávání osob s hluchoslepotou · Dle vyhlášky č. 147/2011 Sb. (která novelizuje vyhlášku č. 73/2005 Sb. O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných) probíhá vzdělávání osob s hluchoslepotou v individuální integraci, skupinové integraci do běžných škol, ve speciálních školách a to: mateřských a základních školách pro hluchoslepé · Vzdělávání probíhá o Podle stupně postižení v integraci v běžné škole o Skupinovou integrací v třídách zřízených pro žáky s hluchoslepotou o Ve speciálních školách pro žáky s hluchoslepotou · Péči o hluchoslepé se dále věnují neziskové organizace Ø Občanské sdružení Záblesk Ø LORM Ø Organizace VIA Ø Klub přátel červenobílé hole · Poradenství o SPC pro děti a mládež s hluchoslepotou ,ale také SPC pro postižení zraku, sluchu a vad řeči · Školská zařízení v ČR o Dětský domov a Mateřská škola speciální Mládeže 1102, Beroun o Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchové postižené – Kosmonautů 4, Olomouc · Učitel musí při práci a plnění úkolů vždy dbát na individuálnost, žáci většinou mají individuální plány na 1 rok, a krátkodobější na 2 měsíce Ludíková dělí vzdělávání na tyto stupně: Přípravný ročník · Spoj mezi počáteční výchovou a dalším vzděláváním · Hlavní úlohy o Osvojování a automatizace sebeobslužných a hygienických činností o Získávání základních návyků pro práci ve škole o Rozvoj kontaktních smyslů o Osvojování komunikativních dovedností, forma komunikace musí být zvolena dle individuálních potřeb žáka o Rozvoj vybraných komunikačních technik o Zlepšování tělesné kondice o Zlepšování dovedností v oblasti prostorové orientace a samostatného pohybu´ o Dovednosti nezbytné pro výuku trivia · Učební plán o Český jazyk (čtení, psaní, smyslová výchova) o Matematika o Pracovní vyučování o Výtvarná výchova o Tělesná výchova o Individuální logopedická a tyflopedická péče Nižší stupeň · Navazuje na přípravný ročník · Po absolvování by žák měl o mít vytvořen základ pro komunikační systém, kterým sděluje a získává informace, kterým navazuje kontakt s okolím o na základě pokynů být schopen vykonávat jednoduché činnosti, s občasným dohledem o písemné práce se vyhotovují podle závažnosti zrakového postižení v černopisu, nebo bodovém písmu · učební plán o český jazyk o matematika o tělesná výchova o pracovní vyučování o výtvarnou výchovu o individuální logopedická a tyflopedická péče · obsah předmětů se překrývá · délka vyučovací hodiny je 45 minut, ale vyučující jej může upravovat dle individuálních potřeb žáka Střední stupeň · vybavení žáka vědomostmi, dovednostmi a návyky, aby se s ohledem na své postižení mohl zařadit do společnosti · na konci tohoto stupně by měl o vytvořen vztah k sobě, ke svému nejbližšímu i širšímu okolí o být samostatný v hygieně a samoobsluze o jednoduché domácí práce, orientovat se v běžných aktivitách zvládnout jen s mírnou dopomocí o v oblasti samostatného pohybu zvládnout nejen známé prostředí, ale s dopomocí i cizí prostředí, k orientaci by měl využívat všechny techniky chůze s bílou holí o komunikační prostředek mu umožňuje nejen přijímat informace, ale také vyjádřit své potřeby · učební plán o český jazyk o matematika o základy společenskovědních předmětů (dějepis, občanská nauka) o základy přírodovědných předmětů (fyzika, chemie, dějepis, přírodopis) o tělesná výchova o pracovní vyučování o výtvarná výchova o individuální logopedická a tyflopedická péče vyšší stupeň · předměty jsou shodně se střením stupněm, pouze se přidává předmět znakový jazyk · jeho zakončením je ukončena povinná školní docházka · veškeré aktivity směřují k cíli, kterým je dosažení co nejvyššího stupně samostatnosti při zařazování se do každodenního života · na tomto stupni se diferencují potřeby jednotlivých žáků, a proto se snaží učivo upravovat tak, aby žák mohl docílit co možná nejvyšší úrovně Zdroje: · LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1154-7 Internetové zdroje: · Vyhláška č. 73/2005 Sb., dostupná na: http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-73-2005-sb-1 · Občanské sdružení LORM, dostupné na: http://www.lorm.cz/cs/hluchoslepi/adresar-sluzeb.php