Školní zralost Označuje stupeň vývoje tělesného, psychického a sociálního, tzn. biologického zrání nervového systému a dosavadní zkušenosti dítěte. Projeví se v přiměřené odolnosti vůči zátěži, reaktivitě a stabilitě dítěte, přizpůsobení režimu. Na zrání CNS závisí: · lateralizace ruky, · motorická a senzorická koordinace, · manuální zručnost, · rozvoj percepce. Při diagnostice ŠZ hodnotíme: · složku biologickou (tělesná zralost), · složku mentální (rozumová oblast) · složku citovou a sociální. Složka biologická posuzuje lékař, orientačním znakem je tzv. filipínská míra, naznačena druhá dentice, u chlapců bývá vývoj pomalejší, v úvahu bereme celkový zdravotní stav (chronické nemoci, postižení), popř. plánované operace u MO, celkovou neobratnost u LMD apod. Složka mentální: posuzuje psycholog, učitel. Zaměřují se na úroveň vnímání, pozornosti a pamětní funkce, analyticko-syntetické schopnosti a myšlení, úroveň zrakového a sluchového vnímání, senzomotoriku, grafomotoriku, kresbu, řečovou úroveň, všeobecné vědomosti (matematické představy, fauna, flora, rodina apod.). Složka citová a sociální: posuzuje psycholog, učitel. Sleduje se citová zralost, emocionální regulace, stabilita, vědomí povinnosti, potlačení impulsivity, infantilita, problém adaptace, motivace k práci, strach, tréma. Sociální zralost: · začlenit se do kolektivu, · přijmout roli školáka, · akceptace autority učitele, · osamostatnění z vazby na rodiče, · sociální zkušenosti a dovednosti. Vliv na školní zralost může mít ostych, nerozpoznaná sluchová či řečová vada, sociální nezralost, u LMD a MO je celkově opožděný vývoj, vliv symptomatických poruch řeči, individuální zvláštnosti, poznávací funkce: nízká doba soustředěnosti a pozornosti, obtíže ve zrakové a sluchové diferenciaci, zvýšená unavitelnost. Testy – psycholog: · Vývojový test zrakového vnímání (Frostigová) · Vinelandská škála sociální zralosti · Zkouška vědomostí předškolních dětí (Matějček, Vágnerová) · Stanford-Binetova zkouška (inteligenční test) · Wechslerovy testy inteligence. Orientační test školní zralosti (Jiráskova verze Kernova testu): · kresba mužské postavy, · nápodoba písma, · obkreslení počtu bodů. Projevy nezralosti: neklid nebo utlumenost. Impulzivnost a nesoustředěnost. Těkání mezi činnostmi. Neobratné, zakřiknuté, nesamostatné, přecitlivělé, bázlivé, plačtivé, vzdorné dítě. Špatný kontakt s učitelem a spolužáky. Edtfeldtův test: zjišťuje připravenost ke čtení. Zaměřen na schopnost rozlišovat zrcadlové tvary. Školní zralost u dětí s vadami zraku: nezralost v sociální oblasti, bývá snížena připravenost pro školu v oblasti poznávání předmětů, které se uskutečňuje zrakem, řeč dyslalická, obtíže při porozumění matematickým pojmům, na děti se zbytky zraku a slabozraké, poruchou binokulárního vidění nebudou kladeny odlišné požadavky, než na děti intaktní, maximálně je možné a nutné úkoly přizpůsobit zrakové ostrosti či požadavkům zrakového postižení, u dětí nevidomých je nutné určité úkoly nahradit či přizpůsobit. Školní zralost u dětí se sluchovým postižením: jsou opožděny ve vývoji řeči, jejich řeč bývá nesrozumitelná, myšlení statické, nepohotové, horší orientace v prostoru, neschopnost lokalizovat předměty. Školní zralost u dětí s TP: bývají opožděny v psychickém vývoji, menší pohybové možnosti, blokováno poznávání prostředí, menší možnosti styku s vrstevníky-opoždění v sociálním vývoji. Školní zralost u dětí s MP: mají konkrétní myšlení, nedovedou zobecňovat, mají mechanickou paměť, mají potíže ve vyjadřování a ve výslovnosti. Školní zralost u dětí s LMD: nezralost se týká zpravidla citové a sociální složky, řeči, pozornosti, potíže v oblasti přechodu od konkrétního k abstraktnímu, potíže se soustředěním. Kontrolní otázky: 1. Definujte, co je školní zralost a charakterizujte její složky. 2. Popište projevy školní nezralosti na konkrétních příkladech. 3. K čemu je určený Edtfeldtův test? 4. Zapamatujte si příklady specifik školní zralosti u dětí se SVP. Literatura Opatřilová, D. (2018) Speciálněpedagogická diagnostika somatopedická. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1604. Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.