 není izolovanou nosologickou jednotkou spíše syndrom  může představovat kombinaci narušení: psychických (zejména poruchy koncentrace pozornosti a chaotičnost myšlení) lingvistických (neplynulost řeči, dysgramatismus) fyziologických (respirační dysrytmie) nespecifická, různorodá porucha pondělí 16. listopadu 2020 Breptavost  příčiny dosud nejsou úplně objasněny  připouští se: dědičný organický polyfaktoriální charakter pondělí 16. listopadu 2020 Breptavost  výskyt symptomů neplynulosti sémantické, syntaktické i fonetické úrovně pondělí 16. listopadu 2020 Breptavost  sémantické chyby  textové kompoziční, obsahové z hlediska koherence textu  lexikální nevhodný výběr slova, nesprávné spojování slov  stylistické nepřizpůsobení jazykových prostředků celkové výpovědi nebo kontextu pondělí 16. listopadu 2020 Breptavost  gramatické chyby  syntaktické nepřizpůsobení gramatických kategorií výrazů, chyby ve slovosledu  morfologické flexivní a slovotvorné pondělí 16. listopadu 2020 Breptavost  zvukové artikulace, tempo, plynulost pondělí 16. listopadu 2020 Breptavost  chyby v mluveném jazyce běžné cíl: odlišení od normy LB FB = x 100 LS FB … frekvence jazykových chyb LB … počet jazykových chyb v analyzovaném textu LS … počet slov v analyzovaném textu  čím FB vyšší, tím větší pravděpodobnost breptavosti  ideálně počítat odděleně frekvence chyb:  sémantických (FBS)  gramatických (FBG) br. bez sémantických chyb neexistuje  fonetických (FBW) pondělí 16. listopadu 2020 Breptavost (Góral-Pólrola,J.,Tarkowski, Z. 2015)  intelekt v normě  výrazná disproporce mezi intelektuálními možnostmi a jazykovou schopností  nespastický základ symptomů neplynulosti řeči pondělí 16. listopadu 2020 Breptavost  tachylalie = zrychlené tempo řeči, nesnižuje srozumitelnost výpovědi  zrychlené tempo může zakrývat jazykové chyby nejhůře rozpoznatelné gramatické sémantické snáze artikulační pondělí 16. listopadu 2020 Breptavost  chaotické myšlenky ≠ absence myšlenek  tumultus napříč cílovými skupinami – vzdělání, postavení apod.  sobě rozumí, ostatní jim ne specifický komunikační konflikt mezi mluvčím a posluchačem osoba s breptavostí předpokládá, že mu je dobře rozumět, posluchač obvykle nedává zpětnou vazbu, že tomu tak není mluvčí nemá potřebu autokorekce pondělí 16. listopadu 2020 Breptavost Neubauer, K., Skákalová,T. a kol. (2015). Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus. Góral-Pólrola, J.,Tarkowski, Z. (2015). Nové zaměření v pohledu na problematiku breptavosti u dospělých osob. In Neubauer, K., Skákalová,T. a kol. Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus. pondělí 16. listopadu 2020 Breptavost