Vymezení poruchy chování, klasifikace Obsah lekce Definice poruch chování, vývoj poruchy chování, problém vs. porucha, klasifikace poruch chování, charakteristika podle Bowera ©Definice poruchy chování Pojem porucha emocí nebo chování (PE, PCH) je výrazem pro postižení, kdy se chovania emocionální reakce žáka liší od: ■ Odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem ■ Mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností Současné je toto postižení: 1. Něco víc než přechodná, předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí 2. Vyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prostředích, z nichž alespcň jedno souvisí se školou 3. Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu 4. Může koexistovat i s jiným postižením Porucha chování a emocí Odlišnosti v chování Nejsou způsobeny kulturními, věkovými nebo etnickými normami Odlišnosti v kompetencích Školní výkon neodpovídá nadáni Podmínky Dlouhodobé trváni Reakce v interakci Akademických Nejde o reakce na stresující události z prostředí Vyskytuje se nejméně ve dvou prostředích, z nichž alespoň jedno souvisí se školou Reakce v emocích Předprofesních Přetrvává i přes individuální intervenci Vývoj poruchy chování ■ Porucha chování nebo emocí se nejčastěji vyvíjí přes působení rizikových faktorů -> porucha nevznikne „přes noc'V'z ničeho nic". ■ Ve většině případů se PCH E vyvíjí od menších problémů v chování až k problémům s nevyšším stupněm intenzity < >hn>>cní / rodiny, MHiMxKlvi. ikt>k a n/ikovymi laklory společnosti ťlut.l. K, /ik-ii/i\.hii. /anedháv.mi. nekompetentní n*lice; drogová j alkoholm-j /.ivislosl pcCii\j|clu Vývoj nepri/ptivihivchn chováni V/dur, ncpfi pravenou na školu, nátlakové jednáni, ajircsc k vrstevníkům; HCSChopnOSt festi prohlemy Vytváří negativní kralkudohc následky /.iškol.Mvi. odmítaní učitelem .1 spolužáky; ka/eriské přestupky; Cast.i /mena skuly Negatívni lloithodohč n.isktlky Školní neúspech, opustení Ňkt>ly: dclikvcncc. učíváni drop .i alkoholu; clcnslx i \ ganpu. immIi; knminalil.i iktspelych. celoživotní závislost na sociálních dávkách; veKÍ počet limni a /raněni 5 stupňů poruch chování podle Bowera 1. Chování jedince reaguje na problémy denního života, vývoje a získávání životních zkušeností 2. Chování, jímž jedinec reaguje na krizové životní situace 3. Chování, kterým se jedinec vymyká očekávání. Problematicky se přizpůsobuje změnám podmínek 4. Zafixované a nevhodné opakované chování, které se dá při dobré školní docházce upravit a jedinci se ještě dá pomoci navázat pozitivní sociální vztah 5. Zafixované a opakované nevhodné chování s tak výraznými symptomy, které vyžadují segregaci a intenzivní intervenci a rehabilitaci Problém vs. Porucha 1. Zámér v nežádoucím chování jedince 2. Časová dimenze nežádoucího způsobu chováni Žáci s problémem v chováni O wyth probktmer h vi. vad. mu * cht*l by Normy navwviu)* umyti ně Konflkt m#ji vníjnmi poiadavky a vnitrními poťabami MU Žáci s poruchou v chováni N*ni s danými iwnumi v konfliktu 7p»av»du> nvpocitui* vinu va vrtánu k dů»l»dkúm vlaitniho jadnáru. Žáci s problémem v chování Probi*my bývají krátkodobá Poprípade ** prOfavutl v urťltych periodách Mnrayi vývojov* souvnlotti Byvaj> duitedkam nezvládnutých konfliktů M lOcialnim okolím Žáci s poruchou v chováni Potuiu|r normy dlouhodobé Vyvo^va ipacrfika morálního vývoje ipútoby nejedoucího chovaní P'onlubu|i 3. Náprava, kompenzace, reedukace žáci s problémem v chováni Žáci s poruchou v chování modetf chován bun by Jakoví umotAovah Charakteristiky dle Bowera Náprava vytanuje l««uni prii im*»uje I prevedení iDuiobu a i* (hoveni chovaní kt»ia|e pri|eteine 1. Neschopnost učit se - pokud ji nemůžeme vysvětlit intelektovými, smyslovými nebo zdravotními problémy 2. Neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy s vrstevníky a s učiteli 3. Nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách 4. Celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese 5. Tendence vyvolávat somatické symptomy jako je bolest, strach a to ve spojení se školními problémy Klasifikace poruch chování 1. Medicínské hledisko (MKN-10: F90-F98 Poruchy chování a emocí s obvyklým nástupem v dětství a v dospívání) F90 Hyperkinetické poruchy ■ F91 Poruchy chování ■ F92 Smíšení poruchy chování a emocí ■ F93 Emoční poruchy s nástupem specifickým pro dětství ■ F95 Poruchy sociálních funkcí s nástupem v dětství a dospívání ■ F95 Tiky ■ F98 Jiné poruchy chování a emocí s obvyklým nástupem v dětství a dospívání https://old.uzis.cz/cz/mkn/inciex.htm 2. Dimenzionální klasifikace (využití v psychologii a ve speciální pedagogice v anglosaských zemích; pracuješ dimenzí projevu chování) ■ Poruchy chování - Chování charakteristické verbální nebo fyzickou agresí, ničením věcí, negativismem, nezodpovědností, vzdorovitým chováním a odmítáním autority ■ Osobnostní problémy, psychické problémy - Úzkostné chování, uzavřenost, jsou charakteristické přehnanou úzkostí, sociální uzavřeností, izolací, stydlivostí, sensibilitou ■ Nevyzrálost - Chování je charakteristické roztržitostí, problémy s pozorností, pasivitou, denním sněním, leností, pomalostí ■ Socializovaná agrese - Typické chování zahrnující skupinovou agresi, loupeže, záškoláctví a identifikaci s delikventní skupinou 3. Sociální klasifikace poruch chování - klasifikace se orientuje na charakter konfliktu se sociálním prostředím, ve kterém jedinec žije ■ Porucha chováníse sociálním základem (disociální chování) - Chování zvládnutelné přiměřenými pedagogickými postupy za pomoci odborníků formou poradenské/ambulantní terapeutické péče ■ Asociální porucha chování - Chování neodpovídá mravním normám, nedosahuje však úrovně ničení společenských hodnot ■ Porucha chování antisociálního rázu, delikvence - Porušování právních norem společnosti. Je trestně stíhatelné 4. Školská klasifikace - kritériem je charakter chování, kterým se porucha projevuje ■ Poruchy chování vyplývající z konfliktu - Záškoláctví, lhaní, krádeže ■ Poruchy chování spojené s násilím - Agrese, šikana, loupeže ■ Poruchy chování související se závislostí - Toxikománie, závislost na automatech Literatura VOJTOVA, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008.136 s. ISBN 9788021045736. VOJTOVA, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.