Jan Krása, Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MUNI ¡Co je to kategorizace? ¡Co je to sociální stereotyp? ¡Jak vzniká soc. stereotyp? ¡Jakou roli v komunikaci emocí hraje lidská tvář. ¡Co jsou to základní emoce. ¡Jaká součást CNS je za prožitek emocí zodpovědná. ¡K čemu nám lidem emoce jsou. ¡A jak s projevem emocí dokážeme zacházet. ¡ ¡Povinný text ve Studijních materiálech: o emocích z Hewstone, Stroebe (2006, 211-221), autorem textu je Klaus Scherer. ¡ ¡E= emoce ¡ ¡Je člověk je nejemotivnějším tvorem planety? ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Mravenci a ještěrky nepláčou (srov. šimpanzi). ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Celý povrch lidského těla můžeme chápat jako médium komunikace. Tento povrch je od počátku také předmětem socializace: např. většina kultur zakrývá pohlaví, všechny kultury zdobí různými technikami povrch těla (malování, tetování, skarifikace, oděv, plastické operace). Viz Prezentace: Rozvoj identity a Člověk, maska a zvíře. ¡Nejvýznamnějším komunikativním prostorem lidského těla je lidská tvář. ¡ ¡Lidská tvář je jakýmsi displejem, kterým zcela automaticky (často nevědomě a někdy i proti své vůli) komunikujeme sociálně relevantní signály. ¡Lidská tvář je automaticky (viz níže) napojena jako výstup na náš emoční systém. ¡Jedná se o Systém1 proces, který lze ovšem v tomto případě částečně ovládat – máme na to vyvinuty patřičné schopnosti. Schopnost ovládat emoce je typicky lidská schopnost (srov. dále termín display rules). ¡Dítě upřednostňuje lidské tváře spíš než jiné tvary či zamíchané tváře. (tzn. svět má lidskou tvář + lidský hlas) ¡ ¡Pohled člověka, pohled zvířete. Rozlišujeme, dítě nikoli (vliv teorie mysli). ¡ ¡Zvláštnost lidských očí. Dítě oči fixuje jako první. ¡ ¡Pohybem očí a mimikou (vrozenou) začíná první aktivní komunikace dítěte s rodičem. ¡ ¡Oči (popř. vizika) hrají významnou roli: ¡+ láska na první pohled + dívání se do očí ¡+ ? studu (malé děti) ¡+ ? známého pohledu (před rodičem se dítě nestydí) ¡+ oční kontakt u osob s PAS ¡ ¡ SouvisejÃcà obrázek ¡Udržovat oční kontakt mezi primáty je jednoduše výzvou k souboji: buď ten druhý projeví submisi, nebo zaútočí. ¡Šimpanzi se na sebe dívají přátelsky, ale stejně se snaží vyhýbat upřenému zírání na druhé. ¡Pouze lidé si hledí do očí s láskou. A když si hledíme do očí, vyvolává to v nás úsměv. ¡Lidské děti dokonce mají tzv. novorozenecký úsměv (ve spánku i při bdění). Po 2-3 měsících je nahrazen tzv. sociálním úsměvem. ¡Novorozenecký úsměv byl zaznamenán také u šimpanzů (Mizuno et al., 2006) a později i u makaků (Ferrari, Paukner, Ruggiero, et al. 2009) a jiných opic. Avšak po pár dnech zaniká. ¡Úsměv tedy bude patrně adaptací velmi starou, rozvinutou hlavně u člověka. (Mitsuzawa, 2012) ¡OK, máme tu lidskou tvář jako displej, který komunikuje emoční stavy jedince. Přičemž tyto vnitřní stavy jedince jsou v sociální interakci vysoce relevantními znaky. (Pravděpodobně právě proto máme systém produkce i čtení emocí vysoce zautomatizovaný.) ¡Jaké však emoce (konkrétně) tedy cítíme a jaké komunikujeme? ¡Ve výčtu tzv. základních emocí se různí autoři mírně liší (ale nijak zásadně). ¡Záleží na tom, jakou metodiku daný autor zvolil. V následujícím výkladu uvádím obecně velmi přijímaný (nikoli jediný) výčet základních emocí dle Ekmana a Izarda a cestu k tomuto výčtu základních emocí. ¡ ¡S. Tomkins v 60. letech přišel s (nijak novým, srov. Darwina) názorem, že existuje omezený počet základních a vrozených E. ¡Základní E = vrozený nervově-motorický program. Tento program by měl určovat výraz tváře, modulovat hlas a vést ke změnám na fyziologické úrovni i v motorické činnosti. Tyto základní E by měly: ¡být rozpoznatelné ve všech kulturách; ¡mít podobné motorické vzorce; ¡mít ve všech jazycích svoje názvy. ¡Výzkumy výrazů tváře P. Ekmana (1972) a C. Izarda (1971) ¡a zvukových (tj. paraverbálních) projevů (Scherer et al., 1996) tento předpoklad potvrdily. (60 % přesnost: všechny emoce a u všech skupin). ¡ ¡Ekman – Papua-Nová Guinea (1967) ¡ Výsledek obrázku pro ekman izard basic emotions ¡ Výsledek obrázku pro ekman izard basic emotions ¡Paul Ekman: https://www.youtube.com/watch?v=pVp5pGSwZkg ¡ ¡Video: Máme všichni ty samé základní emoce? http://www.youtube.com/watch?v=jjDhyfxyJCg ¡ ¡ Výsledek obrázku pro inside out https://www.youtube.com/watch?v=1TB2P0cToHQ ¡OK, nyní víme, jaké emoce jsou základní emoce a které jsou odvozené. ¡Jaká součást nervového systému je za emoce zodpovědná? A co nám to může říci o samotných emocích? ¡Emoce jsou spojovány s funkcí tzv. limbického systému, kterým kromě savců disponují také ptáci. Vzhledem k jejich fylogenetickému původu v plazí skupině (Dinosauria), u které je také doložena péče o mladé, lze uvažovat o přítomnosti nějakého emočního systému také u plazů. Srov. chameleóna: chameleón evidentně inzeruje svoje emoce ve změnách barvy svého těla. ¡ ¡Model trojího mozku (MacLean, 1960): ¡Plazí mozek (mozkový kmen) ¡Paleosavčí limbický systém vznikl v Křídě (v čase dinosaurů, 145-65 Ga) ¡Neosavčí mozek – neokortex. ¡ Výsledek obrázku pro paleomammalian brain Výsledek obrázku pro avian brain anatomy What Is the Limbic System | PARTS OF THE LIMBIC SYSTEM ¡LS paralelně s prožitkem emoce ovlivňuje endokrinní systém a vegetativní nervový systém. ¡LS je bohatě spojen s ncl. accumbens (které je zapojeno do systému pozitivní odměny). Srov. známý experiment s voperováním dráždidla do ncl. accumbens krysám (Olds & Milner, 1954). ¡LS zahrnuje i bazální ganglia, které řídí záměrné pohyby. ¡LS značně propojen s prefrontální kůrou (srov. prefrontální lobotomie). ¡LS je spojen s čichovými kyji (olfactory bulbs) čichová paměť). Související obrázek ¡Afekty a emoce, prostorovou paměť, pracovní paměť, část senzorických procesů, vnímání času, pozornost, instinkty, autonomní vegetativní systém a částečně i motorickou činnost. ¡Oboustranné odebrání hippocampů (což je součást LS), vedlo k tomu, že informace v sémantické a episodické paměti vyhasínaly a nikdy nedosáhly dlouhodobé paměti: jedinec tak žil v bublině, která měla několik minut. Přesto jeho emocionalita (spolu s motorickou dlouhodobou pamětí) narušena nebyla (srov. Henry Molaison v r. 1953; Milnerová, 1957). ¡Díky LS disponujeme s několika emocemi. ¡Emoce nás informují o hodnotách objektů ve světě i v naší mysli. ¡ ¡Paul Ekman: https://www.youtube.com/watch?v=pVp5pGSwZkg ¡ ¡OK, nyní víme jaké emoce cítíme a jaká část nervového systému je za produkci emocí zodpovědná. ¡K čemu nám však emoce jsou? ¡Už Darwin (1872; Výraz emocí u člověka a u zvířat) spekuluje o původně vnějších v průběhu evoluce zvnitřněných „účelových zvycích” (srov. výraz pro znechucení a jeho evoluce; srov. smích). ¡ ¡ ¡V lidských komunitách mají emoce přinejmenším tři funkce: ¡ ¡1. informační (biologická) ¡2. komunikační (sociální) ¡3. motivační (biologická i sociální) ¡Nejdůležitější funkce E pro jedince spočívá v stanovení základních hodnot života (libost – nelibost ad.). ¡ ¡Evoluce: z plazího arousalu, asi skrze čichové funkce paleosavců (vznik limbického systému: funkce, složení). ¡ ¡Bez E je život velmi nebezpečný. ¡ ¡Nicméně tato primární funkce není tolik důležitá pro sociální psychologii. ¡ALE: feeling rules v různých kulturách a různých dobách (středověk a rozkoš…). De nieuwe kampleider Tantalus is vol met woede nadat hij honderden jaren in de onderwereld heeft gezet en zint op wraak die hij vervolgens neemt op alle kampleden. Right, I mean business.... lets do this Provérbios 20:11 Até a criança se dará a conhecer pelas suas ações, se a sua obra é pura e reta. ¡E slouží komunikaci – je to adaptace na život ve skupině. ¡E tedy nejsou jen výrazem vnitřního nastavení člověka, slouží také jako komunikační nástroj - srov. chování osob na bowlingu (Kraut & Johnston, 1979). + úsměv ve společnosti (ALE: při textování). ¡ ¡Základní E slouží jako znaky v soc. komunikaci. ¡Se znakem lze manipulovat (resp. ho užívat, komunikovat s ním). ¡Pokud má cokoli fungovat jako znak, musí to být odlišitelné od jiných znaků (proto by měli základním E rozumět všichni lidé planety; to potvrdily výzkumy Ekmana a Izarda, 1971). ¡ 35 Animal Memes to Get You Through the Week - ¡Motivační funkce ¡Dopaminergní odměňovací dráha a její ovlivnitelnost různými léky (deprese) a alkaloidy (závislost, pohl. vzrušení). ¡Milner (1954): krysy a ncl. accumbens ¡E a jejich očekávání nás motivuje k různým činnostem, postojům atd. ¡Při aktivitách souvisejících s pozitivním výsledkem se nám aktivuje L frontální kůra (Kringenbach et al., 2003). ¡ ¡ 1860s Ball ¡1. Využití ve společenském styku (display rules = pravidla projevu E platná pro danou kulturu). ¡Pravidla projevu E = „podoby potlačování, zmírňování, maskování či nahrazení spontánních projevů jinými.“ (s. 217) ¡Česká verze: „Metro face“ vs. Američané. ¡ ¡Veškerá sociální komunikace podléhá těmto pravidlům projevu, ač porušování není ničím vzácným (např. chování hlavy státu, učitele, cestujícího vlakem). ¡Např. u nás „muži nepláčou“ – muži reagují více agresivně, ženy více submisivně v situacích zahanbení. ¡ ¡Neustále krotíme svoje E např. s přáteli (rozbitý talíř). ¡Culturally specific emotions: ¡Kmen Ifaluk (Micronésie): ¡Emotions as a tool for stability of social hierarchy ¡Culturally specific emotions: https://cas.uab.edu/peacefulsocieties/societies/ifaluk/ ¡ ¡Ifalukové rozeznávají 3 specifické emoce (Lutz, 1988) typu feeling rules ¡Fago: compassion/love/sadness ¡When a friend dies, emotional state in the presence of someone who is admired ¡A measure of maturity ¡Children are selfish, don‘t care about others, they have no fago ¡Song: justifiable anger ¡Displays of anger are normally not accepted ¡You can show song if someone behaves in socially inappropriate way ¡The higher social status of a person showing song, the more shameful the behavior is ¡Culturally specific emotions: ¡2 expressions for fear: 1.Rus: from specific events (snake) 2.Metagu: abstract fear from song (anxiety from social exclusion) Letuška bylo dlouho exotické povolání (ilustrační foto). ¡2. Využití v praxi, v práci: ¡„emocionální profese“: předstírají, resp. vytvářejí emoční atmosféru, což je vyčerpávající (rizikem je syndrom vyhoření). Profese: letušky a další… ? ¡vyjednávání – např. v partnerství ¡lhaní ¡podvod (cílené ovlivňování E druhých: získání důvěry, lásky, soucitu, viny, strachu…) ¡ Understanding attachment theory, Autism Spectrum Disorder ¡M. Ainsworthová zkoumala citovou vazbu a odlišila jistou a 2 nejisté vazby. Ovšem to je stále jakási vazba. Bowlby a Spitz zkoumali děti, které byly citově a sociálně deprivované více než 6 měsíců v prvním roce života. ¡Bowlby: 12 ze 14 dětí klasifikovaných jako emočně oploštělých (affectionless) prožilo kompletní a dlouhodobou separaci od rodičů. ¡Spitz mluvil o hospitalismu. ¡ ¡