Vzdělávací a školský systém (téma 4) Tomáš Janík Škola – scholé = prázdeň, tj. volnost, příležitost či možnost věnovat se vlastnímu vzdělávání – čas „ne-dělní“. V intervalu ’nedělním’ se setkávají svobodní příslušníci obce se skutečným poznáváním sebe, světa, s příležitostí věnovat se záležitostem vyššího řádu, které jsou cestou k emancipaci z ’aischolia’, povrchního zaujetí a zaneprázdněnosti všednostmi a denním shonem. (Waletrová et al., 2004, s. 19) Škola • Vznik školy před 5 tisíci lety na území Mezopotámie a Egypta. • Klíčový byl objev písma – psaní = složitá dovednost – nebylo snadné se ji běžně naučit, začalo se jí cíleně vyučovat. • Výuka písma se ukázala jako účinná a efektivní – začaly se zprostředkovávat i další dovednost a znalosti. • Škola – jedna z nejúspěšnějších institucí kulturních dějin. personalizační FUNKCE ŠKOLY enkulturační socializační Škola je místem socializace a enkulturace žáků, podporujícím jejich osobnostní a sociální rozvoj a připravující je na život osobní, pracovní a občanský. (Průcha, Walterová, Mareš 2003, s. 238) • Škola: správa a zprostředkování kulturního dědictví. • Je jedinou relativně systematizovanou formou seznamování členů společnosti s kulturními obsahy. • Obsahy uspořádány do oborů – vyučovacích předmětů (kurikulum). ...u hodináře Byl jeden muž a ten muž šel k hodináři. Položil na stůl dvě hodinové ručičky a říká: „Mistře, tyto ručičky neukazují na mých hodinách správný čas. Prosím, oprav je.“ Hodinář na to odpoví: „Ty ručičky, pane, nemohu opravit, musíš přinést celé hodiny.“ Muž však netušil, co měl hodinář na mysli – hodiny byly přece v pořádku, jen ručičky šly špatně“. (Fend, 2008, s. 12 citující neznámého autora) ? Potřeba pohledu na systém Chceme-li kompetentně zlepšovat, či napravovat dílčí čásA systému, neobejdeme se bez porozumění systému jako celku. „Kdo nerozumí systému, má sklon vidět problémy v povrchových fenoménech a hledat řešení v operaci s těmito povrchovými fenomény. Teprve porozumíme-li systému, můžeme napravit jeho chybné fungování“ (Fend, 2008, s. 12). politický systém ìí ëî ekonomický systém è ç vzdělávací systém Proč pojem „systém“? • vyjadřuje řád, systematičnost, provázanost • systém jako strukturovaný celek, v němž jsou jednotlivé části ve vzájemných vazbách. Řízení vzdělávacího systému: vzdělávací politika a správa • Soubor všech škol, školských zařízení a jiných vzdělávacích institucí. • Představuje systém, protože má ustálenou strukturu, regulované fungování a vztah s jinými systémy společnosti. Strukturu vzd. systému tvoří: • školská soustava • mimoškolní vzdělávací instituce (kurzy, školení) • kulturní a osvětové instituce (knihovny, muzea) • (někdy též působení masových médií). Systémový pohled na vzdělávání Makroúroveň: úroveň vzdělávací politiky Vzdělávací systém jako celek. Jak funguje vzdělávací systém? Mezoúrověň: úroveň školy Vztahuje se na instituci a organizaci školy. Jak funguje škola? Mikroúroveň: úroveň výuky Vztahuje se na výuku. Jak funguje učení a vyučování? Makroúroveň: úroveň vzdělávací politiky Vzdělávací systém jako celek. Jak funguje vzdělávací systém? Mezoúrověň: úroveň školy Vztahuje se na instituci a organizaci školy. Jak funguje škola? Mikroúroveň: úroveň výuky Vztahuje se na výuku. Jak funguje učení a vyučování? vzdělávac í správa žák