Jméno žáka SVP Metody výuky Stupeň PO Platnost DANIEL STARÝ • Porucha učení v písemném projevu – dysortografické obtíže (specifické chyby – komolení, diakritika) • Dysgrafické obtíže (snížená kvalita písma) • Metody pro český jazyk: v písemném projevu zohlednit výskyt specifických chyb typických pro Daniela - komolení, vynechávky, diakritika. Poskytnout delší čas na vypracování úkolu. Písemné práce (včetně diktátů) zkrátit a poskytnout více času na následnou kontrolu. • Vhodné volit alternativní zápis ve vyšších ročnících (naukové předměty) možnost zkopírování zápisu a vlepení do sešitu, využívat ústní zkoušení, testy, doplňovací cvičení, vést k sebekontrole napsaného. • Anglický jazyk- písemné obtíže se projeví v anglickém jazyce. Vhodné preferovat ústní projev. Tolerovat nepřesný přepis slov, tolerovat záměny pořadí písmen aj.. 2 31. 8. 2021 DENISA KOLÁŘOVÁ • Porucha učení v oblasti čtení (pomalé, neplynulá slabikovaná technika čtení se zárazy, oslabené porozumění přečteného textu), • V oblasti písemného projevu (specifická a gramatická chybovost, kolísající kvalita písma). • Oslabeno zrakové vnímání a sluchová diferenciace stejně či podobně znějících slov. • Obtíže v elementárních dovednostech v matematice. Osobnostně méně jistá s nerovnoměrně rozloženým rozumovým nadáním se zvýšenou potřebou podpory, povzbuzení a ujištění. • Oslabena práceschopnost. • Metody výuky spočívající v důkladném vysvětlení a procvičení učiva, práci s názorem, podporou při vytváření paměťových strategií, hledání souvislostí. • Vhodné volit alternativní zápis - možnost zkopírování zápisu a vlepení do sešitu, využívat ústní zkoušení. • Metody pro český jazyk: v písemném projevu zohlednit výskyt specifických chyb typických pro Šárku (záměny, měkčení, diakritika), předkládat ke čtení texty s odpovídající náročností, poskytovat delší čas na zvládnutí povinné četby. Šárka potřebuje více času na písemný projev i práci s textem, proto doporučení písemné práce (včetně diktátů) zkrátit a poskytnout více času na následnou kontrolu. • Metody pro matematiku: zvýšenou měrou se opírat o názor, využívat potřebné kompenzační pomůcky (tabulky, přehledy, osy, kalkulátor…). Kontrola pochopení zadání, instrukce, dopomoc prvního kroku (např.při řešení slovních úloh pomoc s převedením zadání do znakového systému…). Příklady psát celé, ne pouze výsledky. 2 IVP 31. 8. 2021 EVŽEN SYNEK • ADHD • počítat s výkyvy v práceschopnosti, potížemi s pozorností, s organizací práce, motivací, zvýšenou unavitelností, impulzivitou, potížemi s adaptací na nové podněty 1 Po celý II. stupeň 7. C Třídní učitel: Mgr. Štěpánka Nová BARBORA ZELENÁ • Poruchy učení ve čtení (pomalé se specifickou chybovostí, vázne přesné porozumění), • poruchy učení v písemném projevu (potíže s aplikací gramatických pravidel, specifická chybovost) • Narušené matematické schopnosti, snížené kvantitativní usuzování. • Přetrvává oslabení sluchové analýzy a syntézy slov, zrakové rozlišování kvalitní, ale velmi pomalé. • Oslabená práceschopnost (pomalé pracovní tempo, projevy nesoustředěnosti). • Porucha aktivity a pozornosti, pomalé PM tempo – ADD sy hypodynamický. • Projevy psychosomatických obtíží v zátěži. • Rozumové schopnosti rozloženy nerovnoměrně, celkově při dolní hranici pásma průměru • Metody kompenzující pomalé tempo práceschopnosti (navýšení časové dotace, zkrácení úkolu, prodloužení času na vypracování úkolu), rychlejší unavitelnost a odklony pozornosti (např. střídání činností, aktivizující činnosti, ocenění snahy, dílčího úspěchu, povzbuzení, pohybové uvolnění. Patrné může být pomalé vykonávání jednoduchých kognitivních úloh, pomalé nabývání nových poznatků, potřeba delšího času na odpověď i v případě dobře procvičených úloh. • Metody výuky podněcující k rozvoji logického uvažování (např. znázorňování, časté opakování, procvičování, nápodoba, zvýrazňování důležitých informací, spojení učení s pohybem, pozitivními emocemi, stavějící na konkrétních zážitcích, multisenzoriání přístup). • Metody kompenzující oslabení pracovní paměti (např. vizuální opora, postupně zadávání instrukcí), kompenzující slabší porozumění instrukcím (např. dovysvětlení, zjednodušení instrukce, dopomoc při zahájení činnosti), rozvíjející vyjadřovací schopnosti. • Metody pozitivně motivační - oceňující vynaložené úsilí, snahu. • Ve čtení a v písemném projevu - více času na práci s textem, ověřování porozumění textu, rozvíjet práci s textem a posilovat a rozvíjet správnou techniku čtení, vyhledávání a zpracování informací (orientace v textu a čtení s porozuměním); diktáty zpomalit, v případě potřeby krátit, možno obměňovat s doplňovacím cvičením, prostor k sebekontrole napsaného, zvládnutelná délka zápisů, prodlouženě procvičovat aplikaci gramatiky.. • V matematice počítání neomezovat časovými limity (nevhodné jsou tzv. pětiminutovky), nenaléhat na rychlost, nestresovat, dostatek času na zpracování a kontrolu úkolů, ověřovat porozumění. Strukturovat činnosti, zadávat po menších celcích, krátit – nezadávat dlouhé sloupce příkladů max. 5-7, kratší zadání - po částech, je nezbytné ji poskytnout zpětnou vazbu, zadání přiměřeně dávkovat a tím zohlednit potíže zpracovávat kombinované matematické operace. • Častá zpětná vazba - porozumění instrukci, pokyn stručně zopakovat, upozornit na změny znaménka, postupu. Vícenásobné vysvětlení učiva, vracet se na konkrétní rovinu, kde je schopna navázat novým učivem, dát čas k zažití probrané látky, dostatečně procvičit, než dojde ke zkoušení. Pracovat s názornými konkrétními pomůckami, používat pomocné výpočty nebo rozepsání rozkladů, počítat vždy s písemnou předlohou příkladů (vizuální opora), nechtít jen výsledky rychle zpaměti. Dopomoc při řešení slovních úloh ověřit porozumění a pomoci s převedením slov do čísel, znázornění postupu řešení. 3 IVP 31. 8. 2022 MICHAELA FRANTÁLOVÁ • Dyslektické obtíže (čtení je méně plynulé a výbavnost textu je snížena) • Dysortografické obtíže (zejména délky a jiná diakritika) • Snížená práceschopnost, výkonnost a soustředění. • Mírné obtíže v matematické oblasti – numerace, početní operace a úsudek. • Metody podporující zvládání písemného projevu (krácený diktát či doplňovací cvičení) • Metody rozvíjející čtenářské dovednosti. • V matematice – dostatek času, nenaléhat na rychlost a rychlé pamětné počítání, poskytnout častěji zpětnou vazbu, ověření porozumění zadání, správnost postupu zejména při řešení kombinovaných příkladů, poskytnout dopomoc při řešení slovních úloh, potřeba prodlouženého osvojování nového učiva, nutné opakovat (připomenout) i probrané příklady, prověrky zadávat po kratších celcích, postupně; umožnit využití využití vlastních kompenzačních mechanismů (př. Počítání pod sebou místo řádkového, pamětného, …), upozornit na změnu algoritmu, pracovat s vizuální oporou (pomocné výpočty) 1 Po celý II. stupeň DAMIÁN STRÁNSKÝ • Porucha ve čtení (pomalé tempo, snížený zisk ze čteného) • Obtíže ve psaní (výskyt specifické a pravopisné chybovosti) • ADHD • Využívat metody, které vedou ke kompenzaci projevů specifických poruch učení (více času na práci s textem a písemné práce, zkrácení úkolu, ústní zkoušení, testy, doplňovací cvičení, vést k sebekontrole napsaného) a chování (metody, které usnadňují snadnější zapamatování a vybavování učiva, vedou ke zlepšení práceschopnosti, sebepojetí, respektují výkyvy v práceschopnosti - pracovní tempo žáka, úroveň pozornosti, unavitelnost…). 2 IVP 31. 8. 2023 JAN PROCHÁZKA • Dysortografické obtíže (specifické chyby - komolení, diakritika, vynechávání) ve vyučování se mohou objevovat spíše pod tlakem a ve stresu vzhledem ke sníženému tempu práceschopnosti. • Obtíže ve čteném projevu (nevyrovnané tempo čtení se sníženým porozuměním) s mírným dopadem do vzdělávání. • Výkyvy v pozornosti. • Metody kompenzující oslabené pracovní tempo - zvýšená časová dotace, zkrácení úkolu, prodloužení času na vypracování úkolu. • Metody podporující práceschopnost (např. střídání činností, častější kontakt se žákyní, ocenění dílčího vypracování úkolu). • Metody podporující zvládání písemného projevu (pomalý opakovaný krácený diktát). • K výkonu využívat motivující metody, podporující vlastní iniciativu, cíle nastavené dosažitelně, ale s vynaložením určitého úsilí. Oceňovat snahu a zájem o dosažení cílů 1 31. 8. 2022 VERONIKA HRUBÁ • Dysortografie – specifická i gramatická chybovost (ze specifických chyb jsou to nejčastěji chyby v měkčení, délkách a vkladu samohlásek) Dyslektické obtíže - pomalejší tempo čtení, s chybovostí. • Ve výuce respektovat pracovní tempo, upřednostňovat kvalitu před kvantitou. • Dle potřeby ověřit, že úkol začala řešit správně, případně jí poskytnout dopomoc, navést ji. • Ověřovat si porozumění písemnému zadání, pokynům, instrukcím. Ponechat pro přečtení dostatek času. Jestliže nebude stačit při čtení tempu třídy, pak je vhodné ji před vyvoláním navést. Vyvolávat častěji na čtení kratších úseků. 2 IVP 30. 11. 2021 • Diktáty je možné dle potřeby zkracovat nebo obměňovat s doplňovacím cvičením. Volit tu formu, kde podává lepší, objektivnější výkony. Ponechat čas na zpětnou kontrolu a na problematické jevy se doptávat ústně. • V písemné práci zaměřené na obsah (např. sloh) je vhodné zohlednit především zpracování tématu, pravopisné chyby dát možnost ústně odůvodnit. Brát v potaz unavitelnost: ani ve škole ani doma ji nepřetěžovat EMIL BEZDĚK • Dysortografie • Grafomotorická neobratnost • Tempo psaní je pomalejší, v písmu patrna občasná chybovost, snížená úhlednost písemného projevu. • Činnosti úkolového charakteru plní s výkonovým zaměřením, místy jedná překotně. V případě pocitů subj. nejistoty byly pozorovány mírné neurotické projevy.“ • Respektovat pracovní tempo - upřednostnit kvalitu před kvantitou. • Umožnit dle potřeby napsat pouze přiměřenou část úkolu, bez nutnosti dopisovat doma. • Ponechat dostatek času pro písemný projev. • Ověřovat porozumění čteným informacím. • Ponechat pro přečtení dostatek času. • Doma i ve škole předcházet přetížení. 2 IVP 30. 11. 2021 TADEÁŠ MOKRÝ • Projevy poruchy pozornosti a aktivity • Dysgrafie • Dyslexie • Dysotografie • Individuální přístup • Častá pochvala a povzbuzení • Dostatek času na přečtení zadání • Ověřit porozumění • Ponechat dostatek času na vypracování a následnou kontrolu úkolu • Diktáty je vhodné krátit, případně nahradit doplňovacím cvičením • V cizím jazyce umožnit i fonetický zápis slov • V případě nestíhání zápisů volit alternativní možnosti – předtištěné zápisy, částečně vyplněné vytištěné zápisy, v případě zájmu umožnit zápisy na PC či vlepení okopírovaných zápisů do sešitu • Střídání metod • Ve výuce se opírat o názor, využívat přehledy učiva a zaměřovat se na diferenciaci důležitých částí učiva, zařazovat relaxační činnosti, multisenzorický přístup – opora o více smyslů, kooperativní učení, projektová výuka 1 28. 2. 2022