1 SZ6061 Seminář ke školní pedagogice - seminární skupiny J. Bradové Přehled základních témat jednotlivých seminářů: 1. Úvod do problematiky – základní pojmy, role vzdělání a školy v minulosti a dnes. 2. Příprava učitele na výuku – cíle výuky, motivace žáků, Bloomova taxonomie, učební úlohy, psychodidaktická transformace. 3. Realizace výuky – výukové metody, organizační formy výuky, didaktické prostředky a média, kvalita výuky. 4. Výuka jako interaktivní proces – interakce mezi učitelem a žáky/žákem, interakce mezi žáky, kognitivní transformace, podpůrné učební klima, reflexe výuky, alterace. 5. Hodnocení žáků – funkce hodnocení, typy a možnosti hodnocení žáků, úskalí hodnocení, význam sebehodnocení Požadavky pro udělení zápočtu: • aktivní účast na on-line seminářích (povolena je jedna absence), • samostatné studium a příprava na semináře, • vypracování seminárního/portfoliového úkolu dle zadání (viz níže). Seminární/portfoliový úkol: Analýza školního vzdělávacího programu (ŠVP) a učiva vybraného tematického celku Postup pro vypracování seminárního/portfoliového úkolu: 1. Vyberte si školu, jejíž ŠVP je dostupný na webových stránkách školy. Ideálně se jedná o školu, kterou znáte. Prostudujte ŠVP zvolené školy a odpovězte na otázky: Jaká ke deklarovaná charakteristika školy? Jací žáci do školy chodí? Na jakých deklarovaných principech/strategiích daný ŠVP staví? Svoje odpovědi shrňte do jednoho odstavce. 2. Zaměřte se na reprezentaci jednoho ze svých aprobačních předmětů v daném ŠVP. Odpovězte na otázky: Jakým způsobem je vymezeno učivo a výstupy pro daný vyučovací předmět? Na učivo jaké povahy se ŠVP v daném předmětu zaměřuje? Srovnejte s filozofiemi vzdělávání u Pasche et al. (1998) a s různými uspořádáními na makro- a mezo-úrovni u Mareše (2013, s. 338). Odpovědi shrňte do 1–2 odstavců. 3. Vyberte si jeden tematický celek v rámci vybraného aprobačního předmětu a jednoho ročníku, který je v daném ŠVP pokryt (například cizí jazyky: volný čas, zeměpis: vesmír, matematika: zlomky, apod.). Proveďte didaktickou analýzu a připravte plán pro výuku daného tematického celku v několika vyučovacích jednotkách (cca 5 vyučovacích hodin, rozsáhlejší tematický celek zaměřte úžeji). Promýšlejte svůj tematický plán s ohledem na specifika žáků třídy, kterou jste si nadiszajnovali v semináři. 2 Postupujte následovně: a) Vymezte vybraný tematický celek a zmapujte jeho pozici v ŠVP dané školy. b) Proveďte didaktickou analýzu učiva ze zvoleného tematického celku (pojmy, učební úlohy, mezipředmětové vztahy). c) Formulujte obecnější cíle pro vybraný tematický celek. Následně daný tematický celek rozvrhněte do několika vyučovacích hodin, z nichž pro každou formulujte dílčí cíle odvozené z obecnějších cílů pro daný tematický celek, a v souladu s tím navrhněte činnosti (učební úlohy), které byste v dané hodině použili (tj. uveďte cíle a jeden odstavec popisu činností pro každou hodinu). 4. Výstupy z částí 1–3 přehledně vložte do jednoho souboru ve formátu MS Word, který opatřete titulní stranou nebo alespoň svým jménem a označením úkolu. Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny nejpozději do 31. 12. 2020. Jako přijatý bude hodnocen úkol, který bude splňovat následující kritéria: • jedná se o původní text studenta, • rozsah 2 strany textu, • struktura odpovídající zadání, • text je psaný v souladu se spisovnou jazykovou normou, • text je členěn na odstavce, • text je opatřen soupisem citované literatury a je upraven dle normy APA. Povinná literatura: Pasch, M., Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Doporučená literatura: Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál. (kapitola 5) Veverková, H. (2002). Učivo. In Z. Kalhous & O. Obst (Ed.), Školní didaktika (s. 121–148). Portál. Příklad analýzy školního vzdělávacího programu a učiva vybraného tematického celku (jen pro inspiraci) Pro zpracování portfoliového úkolu jsem si vybrala ………škola je plně organizovanou školou s devíti postupnými ročníky. Výuka je organizována do deseti tříd na prvním stupni a osmi tříd na druhém stupni. Kapacita školy je ….. žáků. Škola je přirozeně spádovou pro okolní obce. Dopravně je dostupná autobusovými spoji. Škola zřizuje obvykle čtyři oddělení školní družiny a školní jídelnu. 3 Školní vzdělávací plán nese název Škola pro život. Prioritou je vybavit žáky takovými vědomostmi, dovednostmi, postoji a kompetencemi, pomocí kterých by obstáli ve společnosti a v dalším životě. Škola si stanovila tyto vzdělávací priority: V rámci portfoliového úkolu jsem se zaměřila na prezentaci předmětu …… Vyučovací předmět …….. je realizován ve ……… ročnících …… Cílem předmětu je …. Ve srovnání s filozofií vzdělávání dle Pasche nalézám shodu ve výstupech a v klíčových kompetencích. V rámci progresivismu jsou žáci vedeni ke ….. 4 Téma vyučovací jednotky Výukové cíle Didaktická analýza učiva POJMOVÁ Didaktická analýza učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Zrak Kognitivní cíle ▪ Žák dokáže vysvětlit proces vidění. ▪ Žák dokáže vyjmenovat a vysvětlit refrakční vady a vybraná onemocnění očí. Psychomotorické cíle ▪ Žák dokáže v obrázku oka popsat jeho části. Afektivně-výchovné cíle ▪ Žák pracuje ve dvojici při praktickém učení. Fakta ▪ Zornice reaguje na světlo. ▪ Pomocí zraku získáváme nejvíce informací. Pojmy ▪ Refrakční vady ▪ Akomodace čočky ▪ Optické klamy Generalizace ▪ Světlo je v podobě světelných paprsků okem zpracováno, vytvoří převrácený obraz na sítnici a v týlním laloku dojde k jeho zpětnému převrácení. ▪ Podívej se kolem sebe a zkus říct, co svýma očima vnímáš. ▪ Nalep si do sešitu obrázek oka a popiš si jeho části. ▪ Co se stalo s čočkou oka, když jsi měl/a dlouho zavřené oči a pak je otevřel/a? ▪ Podívej se na optické klamy v učebnici a povězte si se spolužákem/spolužačkou ve dvojici, co na nich vidíte. ▪ Zkus si podle tabulky s Braillovým písmem přečíst pomocí hmatu krátký vzkaz. Jak funguje Braillovo písmo? ▪ Deduktivní přístup (učitel vysvětluje) ▪ Induktivní přístup (žáci bádají, objevují pojem nebo generalizaci, učitel potvrdí) ▪ Sociální forma vyučování (žáci se učí společně a učitel je zprostředkovatelem, neposkytuje všechny informace) ▪ Diskuze se spolužákem/ve skupině, brainstorming, debata, praktická práce Sluch a rovnovážné ústrojí Kognitivní cíle ▪ Žák dokáže popsat funkci sluchu. ▪ Žák dokáže vysvětlit rozdíly mezi sluchadlem a kochleárním implantátem. ▪ Žák umí lokalizovat rovnovážné ústrojí. Fakta ▪ V uchu se zvuková energie mění z akustické na mechanickou a následně na elektrickou. ▪ Neslyšící se dorozumívají znakovým jazykem. ▪ Pustím vám ukázky hry na hudební nástroje. Řekni, který nástroj jsi poznal? ▪ Sedni si na točící židli a nech se spolužákem/spolužačkou roztočit. Proč se ti točí hlava? ▪ Deduktivní přístup (učitel vysvětluje) ▪ Induktivní přístup (žáci bádají, objevují pojem nebo generalizaci, učitel potvrdí) ▪ Sociální forma vyučování (žáci se učí společně a učitel je 5 Psychomotorické cíle ▪ Žák podle obrázku popíše části ucha. Afektivně-výchovné cíle ▪ Žák pracuje ve skupině. Pojmy ▪ Sluchadlo ▪ Kochleární implantát ▪ Rovnovážné ústrojí Generalizace ▪ Znalost o pozici těla získáváme, když se tekutina ve vnitřním uchu rozpohybuje a otolity podráždí sluchové buňky. ▪ Nalep si do sešitu obrázek ucha a popiš si jeho části. ▪ Vysvětli rozdíly mezi sluchadlem a kochleárním implantátem. zprostředkovatelem, neposkytuje všechny informace) ▪ Diskuze se spolužákem/ve skupině, brainstorming, debata, praktická práce Čich, chuť a hmat Kognitivní cíle ▪ Žák lokalizuje chuťové oblasti jazyka. ▪ Žák vyjmenuje funkce hmatového ústrojí. Psychomotorické cíle ▪ Žák pomocí spojení hmatu, čichu a chuti pozná pochutiny. Afektivně-výchovné cíle ▪ Žák ocení význam propojení smyslů. ▪ Žák citlivě vybírá pochutiny k prozkoumání pro své spolužáky při praktické aktivitě. Fakta ▪ Čichem vnímáme molekuly látek ve vzduchu. ▪ Pomocí jazyka vnímáme 4 základní chutě. ▪ Hmatem vnímáme tlak, dotek, teplotu a bolest. Pojmy ▪ Chuťové pohárky ▪ Termoreceptory Generalizace ▪ Více informací o potravě získáme propojením čichu a chuti. ▪ Ztráta hmatu může být způsobena poleptáním nebo popálením kůže, ale i úrazem. ▪ Zavaž si oči šátkem a nech si od spolužáka/žačky podávat sklenice s různými vůněmi, ty očichej. Co cítíš? ▪ Nech si oči zavázané a ochutnej, co ti spolužák/žačka podala. Jak to chutná? ▪ Teď si jídlo nejprve osahej, pak očichej a nakonec ochutnej. Co to bylo? ▪ Při použití jakého smyslu / jakých smyslů se ti dařilo nejlépe poznat, co máš před sebou? Proč? ▪ Deduktivní přístup (učitel vysvětluje) ▪ Induktivní přístup (žáci bádají, objevují pojem nebo generalizaci, učitel potvrdí) ▪ Sociální forma vyučování (žáci se učí společně a učitel je zprostředkovatelem, neposkytuje všechny informace) ▪ Diskuze se spolužákem/ve skupině, brainstorming, debata, praktická práce 6 1.1.Vyučovací hodina č. 1 – Smysly člověka: ZRAK Učitel žákům sdělí souhrnné téma následujících tří vyučovacích hodin – smysly člověka. Zprostředkovaně pomocí otázek se žáky snaží dovést k jednomu ze smyslů, který je tématem první vyučovací hodiny – zraku. Prostřednictvím brainstormingu se žáci snaží vzpomenout, jaké informace o zraku již mají. Následně učitel promítne obrázek stavby oka na tabuli a společně s žáky se snaží pojmenovat jednotlivé části. Využívá návodných otázek. Žáci si nalepí obrázek stavby oka do sešitu a samostatně, popřípadě ve spolupráci se spolužákem, si obrázek popíší. Žáci se rozdělí do dvojic a vyzkouší si pokus. Jeden z dvojice zavře oči a zakryje si je dlaněmi, následně se natočí obličejem k oknu a rychle odkryje ruce a otevře oči. Druhý spolužák vše pozoruje. Žáci si ve dvojici vymění role a pokus opakují. Po skončení pozorování a zkoušení vede celá třída debatu o tom, co viděli, co se stalo a snaží se přijít na důvod. Když jsou žáci již seznámeni s částmi oka a prakticky si vyzkoušeli funkci zornice, pustí učitel video, ve kterém je názorně zobrazen proces vidění. Po skončení videa žáky poprosí, aby zkusili proces vidění popsat, jak to viděli ve videu. Za pomocí obrázků a případně i videí seznámí učitel žáky s onemocněním zraku a vysvětlí jim pojem refrakční vady. Poté učitel vysvětlí, co jsou to optické klamy a žáci si ve skupině vyzkouší optické klamy v učebnici, průběžně spolu konzultují, co vidí. Na závěr hodiny si žáci mohou vyzkoušet přečíst krátký vzkaz v Braillově písmě za pomocí tabulky doplněné o písmena ke každému šestibodu písma.