SZc011/Kombi01 Školní pedagogika 13.11.2020 Úvod do problematiky – škola, výchova, vzdělávání, vzdělání. Hana Horká, katedra pedagogiky horka@ped.muni.cz PS 2020 Požadavky k ukončení předmětu •Zápočet za průběžné aktivní zapojení ve výuce a systematickou přípravu podkladů pro úkol, který účastník/ce CŽV vypracuje a průběžně konzultuje. •Samostatné studium a plnění zadaných dílčích úkolů. Literatura •Pasch, M. et al. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. (kapitola 3, s. 34-51). •Maňák, J. & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido. •Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. (kap. 8,9,10). •Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. • •odkaz na kurz Školní pedagogika: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2224 heslo Comenius • Přehled základních témat – okruhů k dílčí zkoušce Školní budova •1. Úvod do problematiky – škola, výchova, vzdělávání, vzdělání. Požadavky k ukončení předmětu. •2. Práce učitele s kurikulem – vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, tematické plány, učebnice, ontodidaktická transformace. •3. Příprava učitele na výuku – cíle výuky, motivace žáků, Bloomova taxonomie, učební úlohy, psychodidaktická transformace. •4. Realizace výuky – výukové metody, organizační formy výuky, didaktické prostředky a média, kvalita výuky. •5. Výuka jako interaktivní proces – interakce mezi učitelem a žáky/žákem, interakce mezi žáky, kognitivní transformace, podpůrné učební klima, reflexe výuky, alterace. •6. Hodnocení žáků – funkce hodnocení, typy a možnosti hodnocení žáků, úskalí hodnocení, význam sebehodnocení. Dnešní téma v okruzích k závěrečné zkoušce Školní budova •Základní škola/střední škola ve vzdělávacím systému (dle klasifikace ISCED). Funkce školy v současné společnosti. Proměna školy v souvislosti s proměnou kurikula a společnosti. •Cíle základního / středního vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech a jejich aplikace ve školních vzdělávacích programech. • Portfoliový úkol Tužka •Zápočet za průběžné aktivní zapojení ve výuce a systematickou přípravu podkladů pro úkol, který účastník/účastnice vypracuje a průběžně konzultuje. 1.Vyberte si školu, jejíž ŠVP je pro vás dostupný (jinak na webových stránkách školy). Prostudujte její ŠVP a odpovězte na otázky: Jaká ke deklarovaná charakteristika školy? Na jakých deklarovaných principech/strategiích daný ŠVP staví? Odpovědi shrňte do jednoho odstavce. 2.Zaměřte se na prezentaci svého aprobačního předmětů v daném ŠVP. Odpovězte na otázky: Jak jsou vymezeny učivo a výstupy pro daný vyučovací předmět? Srovnejte s filozofiemi vzdělávání u Pasche et al. (1998). Odpovědi shrňte do 1–2 odstavců. Termín: do 27. 11. 2020 3. • Budeme průběžně konzultovat ve výuce Zaškrtnutí •3. Vyberte si jeden tematický celek z aprobačního předmětu a jednoho ročníku, který je v daném ŠVP uveden. •Naplánujte výuku daného tematického celku do několika vyučovacích jednotek (cca 4 vyučovacích hodin). •Promýšlejte svůj tematický plán s ohledem na možnosti/vzdělávací potřeby žáků, které jste poznali na praxi. Postup Třída •a) Vymezte vybraný tematický celek a zmapujte jeho pozici v ŠVP dané školy. b)Proveďte didaktickou analýzu učiva ze zvoleného tematického celku (pojmy, učební úlohy, mezipředmětové vztahy…). •c) Formulujte obecnější cíle pro vybraný tematický celek. Následně celek rozvrhněte do několika vyučovacích hodin, z nichž pro každou formulujte dílčí cíle odvozené z obecnějších cílů pro daný tematický celek, a v souladu s tím navrhněte činnosti (učební úlohy), které byste v dané hodině použili. •4. Výstupy vložte do jednoho souboru ve formátu MS Word, který opatřete svým jménem a označením úkolu. Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny nejpozději do 31. 12. 2020. • • Formální struktura portfoliového úkolu Předmět – vzdělávací oblast: Ročník: Tematický celek: Téma (3-4 vyuč. jednotek) ….. myšlenková mapa Cíle tématu: – vybírat v RVP („cíle“, „klíčové kompetence“ a „očekávané výstupy“): - kognitivní (vědomosti) - psychomotorické (dovednosti, schopnosti) - postojové - afektivní – výchovné (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty) Téma vyuč. jednotky Výukové cíle*) Did.an.učiva POJMOVÁ Did.an.učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Evaluační nástroje Metodické poznámky z mapy vyplývají z cílů tématu fakta učební úlohy pojmy (zadání) generalizace (otázky) KONKRÉTNĚ, ve 2. os. Cíle dnešní výuky I. ŠKOLA KURIKULUM VÝUKA Škola jako instituce. Rámcové vzdělávací programy, Školní vzdělávací programy. Učivo, pomůcky. Funkce školy. Osnovy, učební plány, tematické plány. Výuka – interakce mezi učitelem a žáky/žákem. Vývoj školy. Učebnice. Příprava učitele na výuku. Hodnocení žáků. Výukové metody, didaktické prostředky. Škola a její funkce. Cíle a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace, kurikulární procesy. Vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky. Výukové metody a formy. Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků. Proč škola existuje ve společnosti, jaký má smysl a vztah k potřebám společnosti, jaké má postavení mezi ostatními institucemi? •Vychovává, vzdělává, •zařazuje do společenství, •předává kulturní obsahy, dovednosti, symboly k existenci v určité kultuře, •je „správou“ kulturního dědictví (vědění) a •zprostředkovává jej v systematizované podobě (ve vědních, uměleckých a jiných oborech), •vede ke zvládání vzdělávacích požadavků, •aktualizuje potenciality rozvoje žáků v projevech kognitivních, emocionálně prožitkových, morálně postojových. Škola •v řeckém výrazu scholé znamená prázdeň, tj. volnost, příležitost či možnost věnovat se vlastnímu vzdělávání. •„V intervalu ’nedělním’ se setkávají svobodní příslušníci obce se skutečným poznáváním sebe, světa, s příležitostí věnovat se záležitostem vyššího řádu, které jsou cestou k emancipaci z ’aischolia’, povrchního zaujetí a zaneprázdněnosti všednostmi a denním shonem“ (Walterová 2004, s. 18-22). • • •Vznik školy, resp. výuky organizované ve školních třídách - přibližně před 5 tisíci lety, na území Mezopotámie a Egypta (Treml 2000, s. 111). •Klíčový - objev písma (psaní poměrně komplikovanou dovedností a nebylo snadné se ji běžně naučit, začalo se jí cíleně vyučovat. •Organizovaná výuka psaní v instituci zvané škola byla účinná, učitelé začali ve školách postupně žákům zprostředkovávat i další dovednosti a vědomosti. •Škola jako jedna z nejúspěšnějších institucí kulturních dějin (rozšiřování lidského vědění a životně důležitá potřeba jeho zprostředkování budoucím generacím). •Působení společenských sil a instancí na školu – původně filozofie (resp. věda), pak do područí církve, později státu a dnes hospodářství . •Školy do vzdělávacího systému – souboru všech škol, školských zařízení a jiných vzdělávacích institucí. •Má ustálenou strukturu, regulované fungování a vztah s jinými systémy společnosti: školská soustava, mimoškolní vzdělávací instituce (kurzy, školení), kulturní a osvětové instituce (knihovny, muzea), někdy i působení masových médií. •Ke zlepšení srovnatelnosti údajů v oblasti vzdělávání - Mezinárodní standardní klasifikaci vzdělávání ISCED (1997). •0 – preprimární vzdělávání •1 – primární vzdělávání •2 – nižší sekundární vzdělávání •3 – vyšší sekundární vzdělávání •4 – postsekundární (neterciární) vzdělávání •5 – první stupeň terciárního vzdělávání •6 – druhý stupeň terciárního vzdělávání • •Škola je politikum (císařovna Marie Terezie) - stát si vyhrazuje právo vymezovat cíle školního vzdělávání na úrovni zákona. •Ve Školském zákonu (č. 561/2004 Sb.) - obecné cíle vzdělávání a cíle vzdělávání v jednotlivých stupních a druzích škol (předškolní, základní, střední, vyšší odborné a jiné vzdělávání). •Kurikulární dokumenty v podobě rámcových a školních vzdělávacích programů. •http://www.nuv.cz/t/aktualne-platne-zneni-rvp-zv • Tři směry filozofie vzdělávání •Proč se vzděláváme? •Proč se učím konkrétnímu předmětu? •Funkce vzdělání: •a) k pochopení: •současného světa •současného života •sebe sama a druhých •b) k rozvoji samostatného myšlení a odpovědnosti •Úryvek z Pasche, s. 32 • Progresivismus sociální osobní Esencialismus Rekonstrukcionismus II. téma •Kurikulum, kurikulární obsahy, aktéři školní výuky, obsah učiva, didaktická transformace obsahu • • •Které otázky si učitel/ka klade při plánování/ přípravě na vyučovací hodinu? • Které otázky si učitel/ka klade při plánování/ přípravě na vyučovací hodinu? Základní pojmy, koncepty Černá tabule •Vzdělávací kurikulum (kurikulum) = obsah vzdělání; to, co si má žák osvojit v rámci školního vzdělávání (ZV, SV,…). •Je odpovědí na otázku: CO – JAK – PROČ – S JAKÝM CÍLEM – ZA JAKÝCH PODMÍNEK (s kým - učitelem) si má žák ve škole osvojit, v čem se má rozvinout (srv. Průcha, J. a kol. (2003).Pedagogický slovník. Praha: Portál). •Kurikulární činnosti učitele = profesionální aktivity a s nimi spojené dovednosti, které učitel využívá při projektování výuky (příprava na vyučování, tvorba vzdělávacího programu…). Kurikulární obsahy (srv. RVP ZV nebo RVP SŠ) http://www.nuv.cz/t/aktualne-platne-zneni-rvp-zv Zaškrtnutí •V kurikulárních dokumentech jsou uspořádány zpravidla do vzdělávacích oblastí nebo vyučovacích předmětů. •Vyučovací předměty „vymezuji rámec učiva a zároveň poskytují předpoklady pro odbornost výuky tím, že jsou zakotveny v jednotlivých specializovaných oborech“ (Slavik, 1999, s. 220). •Vyučovací předměty jsou způsoby myšleni o určitých jevech; nejsou vědami v „kapesním vydání“; transformuji je s ohledem na žáky a na cíle vzdělávání. •Vztah obor – vyučovací předmět jako klíčový problém tvorby kurikula. • •Aktéři: Tvůrce kurikula - učitel - žák • •Transformace • •Obsahy • •Procesy vyučování a učení • Kurikulární činnosti učitele Od učiva k jeho didaktické analýze a výukovému cíli • • • • • • • • • • • • • Cíl výuky Trefa do černého • •Účastník/účastnice CŽV: •vysvětlí, co tvoří učivo Didaktická analýza učiva = projektová a hodnotící činnost učitele, který při přípravě na hodinu zvažuje, zda se v konkrétním učivu jedná o: Stetoskop • • - poznatky (definice, data, poučky, zákony, pravidla, reálie), jejichž osvojením se v žákově poznatkové sféře vytvoří vědomosti; • • - činnosti (aktivity, cvičení, trénink, výkony), jejichž opakovaným prováděním se dosáhne určitých žádoucích dovedností v intelektuální, motorické nebo psychomotorické úrovni žáka, v některých případech (při větším počtu opakování) i zautomatizovaných struktur, tj. návyků; • • • • - logické operace a myšlenkové pochody a postupy k pochopení nového učiva a jeho souvislostí; mají formativní význam, učí žáka myslet a hledat řešení a postupy; • - výchovné momenty, obohacující a rozvíjející emotivní sféru člověka, prožívání citů a emocí, estetických vjemů a prožitků; • - volní prvky k rozvíjení určité míry snahy, vytrvalosti a vůle k pochopení nového a k překonání překážek. Didaktická analýza učiva (pojmová, operační/učební úlohy a mezipředmětová) • •Didaktická analýza učiva = analytická myšlenková činnost, kterou provádí učitel nad učební látkou (tématem), aby objevil a realizoval veškerý její výchovný a vzdělávací potenciál (publikace J. Skalkové). • • 1. Pojmová analýza - analýza stěžejních pojmů v tématu a vztahů mezi nimi. •Pojmy (kategorie nebo třídy věcí či myšlenek se společnými nejdůležitějšími /podstatnými/ vlastnostmi); konkrétní, abstraktní; 1 -2 slova •Generalizace (zobecnění) = výrok, který vyjadřuje vztahy mezi 2 nebo více pojmy; souvětí (př. Dělení je operací inverzní k násobení) •Fakta (informace o jednotlivých skutečnostech – o lidech, věcech, konkrétních místech, o události..,). • •Pojmy •Oběhová soustava. Krev, červené krvinky, bílé krvinky, krevní destičky. •Fakta: V těle máme 5-6l krve. Svaly společně s kostrou umožňují pohyb těla a vyvíjejí sílu. Dýcháním je nepřetržitě zajištěn přívod kyslíku ze vzduchu. •Generalizace: Na svalech závisí i trávení potravy a oběh krve. Onemocnění dýchacích cest předcházíme otužováním, pravidelným větráním , dodržováním hygieny. Každý člověk má krev určité krevní skupiny. Zvolte, prosím, jeden záznam a připravte si stručné poznámky (v odrážkách): CO VÁS ZAUJALO Z HLEDISKA UČITELE A ŽÁKA? – JEN V ODRÁŽKÁCH •https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14423/VIRTUALNI-HOSPITACE---POZNAVAME-SVET-A-NASI-REPUBLIKU-SEZNA MENI-S-LITOSFEROU.html/ •https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/10553/virtualni-hospitace-cesky-jazyk-a-literatura-prakticka-apli kace-teroretickych-poznatku-z-hlaskoslovi.html/ •https://audiovideo.rvp.cz/video/4327/CHEMIE-ONLINE-INTERNETOVE-ZDROJE-PRO-UCITELE-I-ZAKY.html • Stůl Děkuji vám za aktivní účast ve výuce. Přeji Vám hodně úspěchů a pocit, že je to pro Vás osobně přínosné.