Předškolní pedagogika. Učitelství pro mateřské školy. Tematické okruhy z českého jazyka pro bakalářskou státní závěrečnou zkoušku 1. Řeč a jazyk. Český národní jazyk a jeho útvary. Jazykověda. 2. Vývoj českého jazyka, slovanské jazyky a jazyky Evropy. 3. Písmo, pravopis, Pravidla českého pravopisu. 4. Verbální a neverbální komunikace. Mluvení – fyziologie a analýza. 5. Hlásky, jejich artikulace a klasifikace. 6. Fonologie. Distribuce fonémů, střídání hlásek, změny hlásek. 7. Ortoepie. Ortofonie jako součást ortoepie. Ortoepická pravidla spojování hlásek. 8. Slovní přízvuk. Zvukové prostředky větné. 9. Ortoepie a pravopis slov přejatých. Tendence ve výslovnosti vlastních přejatých jmen.Výslovnostní styly. 10. Rozvoj vyjadřování dětí předškolního věku. Cvičení na rozvoj výslovnosti a vyjadřování. 11. Psychická příprava k řečnickému projevu. 12. Hlasová technika. Modulace, frázování, tempo řeči – s ohledem na dětského posluchače. 13. Útvary národního jazyka. Jazyková správnost řečnických projevů. Jejich přiměřenost komunikační situaci. 14. Funkční styly. 15. Slohové útvary v řečnickém procesu a jejich charakteristika. 16. Antické řečnictví. Nejdůležitější představitelé, jejich názory a pojetí rétoriky. 17. Teorie argumentace. Řečnické triky a „falešné“ argumenty. 18. Komunikační maximy. Etické maximy. 19. Praktická výchova k rétorice. Způsoby budování klíčových kompetencí: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, činnostní a občanské. 20. Postavení jazykové výchovy ve výchovném procesu MŠ; úkoly jazykové výchovy. 21. Metody a formy práce vhodné pro rozvíjení dětského vyjadřování v předškolním věku. 22. Prostředky jazykové výchovy v MŠ a jejich analýza. 23. Význam diagnostikování jazykového vyjadřování. Zásady a metody diagnostikování. 24. Charakteristika základních typů poruch dětské řeči; vhodné metody a prostředky jejich odstraňování. 25. Struktura slovní zásoby. Vztah mezi slovem a obsahem pojmu; slova příbuzná, nadřazená a podřazená. Hry se slovy. 26. Způsoby prohlubování a rozšiřování slovní zásoby u dětí v předškolním věku. Synonyma, antonyma, homonyma. Paronyma. 27. Frazeologie a rozšiřování slovní zásoby. Způsoby využití rčení, přirovnání, přísloví. 28. Zvláštnosti tvoření slov u dětí v předškolním věku. Metody rozvíjení tvoření slov v MŠ. 29. Osvojování mluvnického systému dítětem. Typické mluvnické chyby dětí, nespisovné vlivy. Jazyková hra jako metoda procvičování gramatické správnosti. 30. Význam motivace v jazykové výchově. Didaktická hra jako jeden ze způsobů motivace. 31. Specifika plánování jazykové výchovy v MŠ. Literatura ke státní bakalářské zkoušce: BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: GRADA Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0 CANFIELD, J., WELS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál, 1995. ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: Nakl. Lidové noviny, 2008, 381 s. ISBN 978-80-7106-961-4. FIŠER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 1997. HUBÁČEK, J. a kol. Čeština pro učitele. [Odry]: Vade mecum Bohemiae, 2010. 375 s. ISBN 978-80-86041-37-7. JEČNÁ, K. Nuda při češtině? Ani nápad! Praha: Strom, 1997. KOLÁŘOVÁ, I., KLÍMOVÁ, K., HAUSER, P., ONDRÁŠKOVÁ, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: Grada, Publishing, a.s., 2012, 296 s. ISBN 978-80-247-3358-6. KOVÁČOVÁ, M. Jazyková výchova v pedagogickej praxi. Bratislava: KPÚ, 1991. KRČMOVÁ, M., RICHTEROVÁ, L. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha: SPN, 1989. KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: UP, 2005, 219 s. ISBN 80-244-0187-8 KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, a. s., 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. LANGER, A. Úspěch veřejné promluvy. Praha: Fortuna, 1993, 103 s. ISBN 80-7168-063-X. LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc: Univerzita Palackého, 1997, 170 s. ISBN 80-7067-685-X. MINÁŘOVÁ, E. Stylistika češtiny. Brno: MU, 2009, 84 s. (zvláště kapitoly: III. Český národní jazyk a jeho stratifikace, VIII. Styl hovorový, IX. Styl odborný, XII. Styl řečnický.) ISBN 978-80-210-4973-4. Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2005, 391 s. ISBN 80-200-1327-X. RICHTEROVÁ, L. Didaktická hra jako prostředek jazykové výchovy. Brno: 1984. SOVÁK, M. a kol. Logopedie – metodika a didaktika. Praha: SPN, 1984. ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Vážnost mluveného slova. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010, 231 s. ISBN 978-80-247-3031-8.