Mgr. Lucie Štěpánková Reflektivní seminář 2 VIZE x REALITA Dětská skupina Žabka „Děti jsou rozvíjeny dle jejich vývojových, sociálních, emočních a individuálních potřeb v respektujícím prostředí, podporujícím samostatnost, zvídavost a pospolitost“. V čem konkrétně jste viděli naplňování této vize? MŠ Strnadova Brno „Chceme vytvořit dětem ve škole vlídné a bezpečné prostředí plné pohody a bohatých zážitků, ve kterém budou moci maximálně rozvinout své osobní předpoklady tak, aby z naší mateřské školy odcházely otevřené životu, dalšímu vzdělávání a dobře vybavené do situací, které je v životě přirozeně čekají. Nabídkou různorodých aktivit, které vedou k tvořivému uplatňování vlastních zkušeností, prožívání, hledání, experimentování a prostřednictvím respektováním přirozených lidských potřeb chceme umožnit dítěti objevování světa.“ V čem konkrétně jste viděli naplňování této vize? MŠ Jihomoravské nám. Brno „V naší mateřské škole učíme děti morálním postojům a vytváření pozitivních vztahů mezi všemi účastníky výchovy a vzdělávání. Škola si klade za cíl připravit dítě ke vstupu do základní školy na základě sebepoznání, nezávislosti a schopnosti spolupráce s druhými.“ V čem konkrétně jste viděli naplňování této vize? MŠ Komořany „Naším záměrem je vytvořit dětem takové podmínky, aby prožívaly dětství, kde se budou zdravě rozvíjet, učit se efektivním způsobům jak projevovat a uplatňovat svoji osobnost, žít plnohodnotný "lidský" život a jak svoje "lidství" realizovat. Pro děti je důležité učit se tomu za stejných okolností, ve kterých probíhá přirozený životní proces. Klademe důraz především na: Rozvoj seberealizace a kreativity dítěte; Osvojení komunikace a spolupráce dětí; Získání relativní samostatnosti a odpovědnosti.“ V čem konkrétně jste viděli naplňování této vize? ZŠ Horácké náměstí „Naším cílem je vytvořit školu jako místo, které žáky motivuje k aktivnímu učení. Učí je schopnosti hledat a nacházet odpovědi na otázky, řešit problémy a naučit se sociálním dovednostem. To všechno odpovídá i daltonským principům, které se ve výuce používají – spolupráci, možnosti volby, odpovědnosti. Toho však můžeme docílit jen pokud vytvoříme ve škole prostředí, které v dětech vytváří pocity bezpečí, pozitivního prožívání, možnost získání zdravého sebevědomí a schopnost sebehodnocení.“  V čem konkrétně jste viděli naplňování této vize? V čem jste vnímali zásadní rozdíly mezi vzděláváním v DS,MŠ a ZŠ? V čem jste spatřovali návaznost mezi DS, MŠ a ZŠ? V čem se podle Vás shodovalo vzdělávání v DS, MŠ a ZŠ. Zamyšlení pedagog prostředí děti Obdivoval/a jsem … Nerozuměl/a jsem tomu proč … Bylo mi nepříjemné … Obsah: Jakou představu jste měli o vzdělávání v DS, MŠ a 1. třídě ZŠ před absolvováním předmětu vstupní pedagogická praxe? Liší se to, co jste zjistili při vstupní pedagogické praxi od Vašich původních představ, jak a v čem? Vyjádřete vlastní pocity ze vstupní pedagogické praxe? (ve vztahu ke konkrétním situacím). Co vás zaujalo (překvapilo, inspirovalo) na chování pedagogů v DS, MŠ a ZŠ? Jak se nyní díváte na profesi učitele mateřské školy? V čem pro Vás (ne)spočívá přínos absolvované vstupní pedagogické praxe? Seminární práce Zpracovat podle šablony (v IS). Rozsah 3 – 5 normostran. Pozor na gramatické chyby, překlepy. Odevzdat do 20. 12. 2020 prostřednictvím IS MUNI (odevzdávárna). Děkuji za pozornost.