0 Č.j. 26/18 ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ MATEŘSKÁ ŠKOLA KOMOŘANY, OKRES VYŠKOV , PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZA CE 1 Než strom zapustí kořínky, musí mít k tomu podmínky… 2 OBSAH 1 Identifikační údaje o škole.......................................................................................................................4 2 Obecná charakteristika školy ..................................................................................................................4 3 Podmínky vzdělávání..................................................................................................................................5 3.1 Věcné vybavení......................................................................................................................................................5 3.2 Životospráva............................................................................................................................................................6 3.3 Psychosociální podmínky...................................................................................................................................6 3.4 Organizační chod mateřské školy...................................................................................................................8 3.5 Řízení mateřské školy..........................................................................................................................................9 3.6 Personální a pedagogické zajištění..............................................................................................................10 3.7 Spoluúčast rodičů ...............................................................................................................................................10 3.8 Spolupráce mateřské školy se základní školou......................................................................................11 3.9 Začlenění Mš do života obce...........................................................................................................................12 3.10 Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami...................................12 3.10.1 zajištění průběhu vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami....................13 3.11 Vzdělávání dětí od dvou do tří let .............................................................................................................14 3.11.1 zajištění průběhu vzdělávání dětí od 2 do 3 let ..........................................................................15 3.12 Vzdělávání dětí nadaných.............................................................................................................................16 3.12.1 zajištění průběhu vzdělávání dětí nadaných................................................................................17 3.13 spolupráce se speciálními pracovišti.......................................................................................................17 4 Organizace vzdělávání............................................................................................................................. 18 4.1 Vnitřní uspořádání školy.................................................................................................................................18 4.2 Výčet činností, při kterých je zajištěno souběžné působení dvou učitelů ve třídě..................19 4.3 Pravidla pro přijímání dětí..............................................................................................................................20 4.4 Pravidla pro individuální vzdělávání..........................................................................................................20 5 Charakteristika vzdělávacího programu.......................................................................................... 20 5.1 Vzdělávací cíle a záměry, koncepce školy.................................................................................................21 5.2 Dlouhodobé cíle vzdělávacího programu .................................................................................................22 5.3 Metody a formy vzdělávání.............................................................................................................................23 6 Vzdělávací obsah a nabídka................................................................................................................... 25 6.1 Integrované bloky ŠVP PV...............................................................................................................................25 6.2 Vzdělávací obsah..............................................................................Chyba! Záložka není definována. 6.3 Doplňkový program.........................................................................Chyba! Záložka není definována. 6.4 Třídní vzdělávací program...........................................................Chyba! Záložka není definována. 6.3.1 Obsah třídního vzdělávacího programu .........................Chyba! Záložka není definována. 6.3.2 Pravidla pro vytváření třídního vzdělávacího programu...................Chyba! Záložka není definována. 3 7 Evaluační systém ................................................................................ Chyba! Záložka není definována. 7.1 Systém vnitřní evaluace a hodnocení MŠ................................Chyba! Záložka není definována. 7.2. Oblasti, techniky, časový plán, odpovědnost - AUTOEVALUACE............Chyba! Záložka není definována. Podklady pro zpracování ŠVP: Inspekční zpráva č.j. ČŠIP-641/17-P Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (úplné znění k 1. lednu 2018) Konkretizované očekávané výstupy, č.j.MSMT-9482/2012-22 Desatero pro rodiče dětí předškolního věku, č.j.MSMT-9482/2012-22 Individualizace v mateřské škole, 2015 Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání, 2012 Profesní kompetentce učitele mateřské školy, 2013 4 5 1 IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE O ŠKOLE Název dokumentu: Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Motivační název: ,,NEŽ STROM ZAPUSTÍ KOŘÍNKY, MUSÍ MÍT K TOMU PODMÍNKY“ Číslo jednací: 26/18 Název školy: Mateřská škola Komořany, okres Vyškov, příspěvková organizace Adresa školy : Komořany 200, 683 01 p. Rousínov IČO: 70997322 Datová schránka: u3q Telefon: 517 377 264 e-mail: matskolkomorany@seznam.cz webové stránky: mskomorany.cz Ředitelka školy: Bc. Marcela Bartošková Kapacita školy: 48 dětí Zřizovatel školy: Obec Komořany, Komořany 1, 683 01 p. Rousínov Zpracovatelé ŠVP PV: Ředitelka školy ve spolupráci s pedagogickými pracovníky Platnost dokumentu: ŠVP PV je platný od 3. 9. 2018 do 31. 8. 2021 (ŠVP PV je průběžně aktualizován na základě evaluačních zpráv nebo vlastního hodnocení školy vždy po projednání a schválení pedagogickou radou školy) 2 OBECNÁ CHARAKTERISTIKA ŠKOLY Mateřská škola se nachází v klidné části obce Komořany. Kapacita dvoutřídní mateřské školy je 48 dětí. Třídy ,,U pejska“ a ,,U kočičky“ mají heterogenní uspořádání. Jednotlivé třídy jsou esteticky a účelově zařízené, rozdělené na centra aktivit s pestrou nabídkou činností. Každá třída má kapacitu 24 dětí. Ve škole pracují zpravidla 4 učitelky a 4 provozní zaměstnanci. V případě, že je v MŠ vzděláváno dítě se SVP, je zřízeno místo 6 asistenta pedagoga. V případě potřeby je dále zřízeno místo školního pedagoga. Budova prošla v roce 2004 celkovou rekonstrukcí. Třídy jsou umístěny v samostatných pavilonech spojené hospodářskou částí budovy. Součástí mateřské školy je školní jídelna s kapacitou 110 strávníků. Dominantou mateřské školy je rozsáhlá zahrada, která byla v letních měsících roku 2010 zrekonstruována na ,,Zahradu smyslů“. Dětem nabízí zahradní centra – ,,Vodní a ptačí svět“, ,,Bylinkovou zahrádku“, ,,Kompostárnu“, centrum ,,Poznávání času se slunečními hodinami“, ,,Loučku s lučními květy a travinami“, ,,Skalky pro ještěrky“. Zahrada se také stala místem přírodních bludišť a labyrintů. Nové herní prvky – pavučina, luční koník, opičí dráha, vrak lodi, houpadla, tunel zasazený do kopce, domeček z proutí ad. nabízí dětem vhodné místo pro rozvíjení nejen pohybových aktivit. Od roku 2016 děti využívají v areálu mateřské školy dopravní hřiště, kde se učí dodržovat pravidla bezpečného chování v různých situacích. Hry v přírodě jako chytří panáci, hlemýžď, číselný panák, nebe a peklíčko umožňují dětem rozvoj v oblasti pohybové i rozumové. V současné době nabízí mateřská škola příjemné a pohodové prostředí rodinného typu. 3 PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ 3.1 VĚCNÉ VYBAVENÍ Škola má dostatečně velké prostory a takové prostorové uspořádání, které vyhovuje nejrůznějším skupinovým a individuálním činnostem dětí. Materiálně-technické vybavení odpovídá počtu dětí, je zdravotně nezávadné a bezpečné. Hračky, pomůcky, náčiní, materiály jsou umístěny tak, aby je děti dobře viděly, mohly si je samostatně brát a zároveň se vyznaly v jejich uložení. Jsou stanovena pravidla pro jejich využívání pedagogy i dětmi. Výtvory dětí zdobí interiéry tříd, chodeb a šaten dětí, kde je shlédnou rodiče. Všechny vnitřní i venkovní prostory mateřské školy splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů. Věcné podmínky jsou plně vyhovující a je třeba je zachovat. V dalším období se zaměříme na rozšíření zastřešení terasy venkovními markýzami a zkvalitnění center aktivit při pobytu na školní zahradě (kuchyňka z palet, centrum labyrintů doplnit pomůckami na rozvoj jemné motoriky, instalovat lanové prvky na rozvoj hrubé motoriky, vytvořit venkovní dílnu s reálným, funkčním nářadím, vytvoření 7 koutku pro zvířata – morčata a králíka, do ekologického centra umístit tabuli na pozorování rozkladu odpadků, které do přírody nepatří). 3.2 ŽIVOTOSPRÁVA Dětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava, je zachována vhodná skladba jídelníčku, děti mají stále k dispozici dostatek tekutin /voda, bylinný nebo ovocný čaj, mléčné nápoje, smoothie/. Mezi jednotlivými pokrmy jsou dodržovány vhodné intervaly. Děti se učí naslouchat svému tělu a jeho potřebám, do jídla nejsou nuceny. Vedeme děti ke zdravému životnímu stylu. Je zajištěn pravidelný denní rytmus a řád, který je současně flexibilní /rodiče mohou své děti přivádět podle svých možností/. Děti mají dostatek volného pohybu nejen na zahradě, ale i v interiéru mateřské školy. V denním programu je respektována individuální potřeba aktivity, spánku i odpočinku jednotlivých dětí (dětem s nižší potřebou spánku je nabízen jiný klidný program). Učitelé se chovají podle zásad zdravého životního stylu a poskytují tak dětem přirozený vzor. V dalším období se zaměříme na využití bylinek a zeleninových produktů z naší bylinkové zahrádky, na správné zpracování biologického odpadu v kompostárně, zakoupení přístroje na filtraci vody. Zachováme školu bez sladkostí. 3.3 PSYCHOSOCIÁLNÍ PODMÍNKY RESPEKTUJEME ZÁKLADNÍ POTŘEBY DÍTĚTE / podle Abrahama Maslowa/ F Y Z I O L O G I C K É P O T Ř E B Y – respektujeme osobní tempo při všech činnostech, respektujeme individuální potřeby aktivity, spánku a odpočinku, zajišťujeme intimitu dítěte, nabízíme různé druhy nápojů, děti naslouchají svému tělu a o svých potřebách /množství jídla, toaleta/ si rozhodují samy. P O T Ř E B Y B E Z P E Č Í 8 – nově příchozí děti mají možnost postupně se adaptovat na nové prostředí i situace, pedagog respektuje potřeby dětí, reaguje na ně a napomáhá v jejich uspokojování, děti nejsou neúměrně zatěžovány, či neurotizovány spěchem a chvatem, mají rovnocenné postavení, komunikují spolu bez zábran a dodržují pravidla, která si společně vytvořily. Ve vztazích mezi dětmi i mezi dospělými se projevuje vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost a zdvořilost, vzájemná pomoc a podpora. P O T Ř E B A L Á S K Y A S O U N Á L E Ž I T O S T I – učitelka dává najevo přijetí všem dětem, snaží se jim porozumět a zachází s nimi s respektem. Ve vztazích mezi dětmi i mezi dospělými se projevuje vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost a zdvořilost, vzájemná pomoc a podpora. Dětem se dostává jasných a srozumitelných pokynů, třída je pro ně kamarádským společenstvím. Komunikují spolu přirozeně a bez zábran, dodržují pravidla, projevují empatii vůči kamarádovi v nesnázích. Jsou navazována a udržována dětská přátelství, při konfliktních situacích se děti dokáží dohodnout na společném řešení. P O T Ř E B A U Z N Á N Í A S E B E Ú C T Y – učitelka dítě přijímá, respektuje a oceňuje jako důležitou, kompetentní a hodnotnou osobu. Dítě si tak bude vážit samo sebe, hodnotit se pozitivně, bude mít pocit úspěšnosti. Pedagogický způsob, jakým jsou děti vedeny, je podporující, sympatizující, projevuje se vstřícnou, empatickou a naslouchající komunikací pedagoga s dětmi. Učitelka se vyhýbá negativním slovním komentářům a podporuje děti v samostatných pokusech. Učitelka je pro dítě partnerem a průvodcem, poskytuje dítěti pozitivní zpětnou vazbu. P O T Ř E B A S E B E R E A L I Z A C E - je uplatňován pedagogický styl s nabídkou, který počítá s aktivní spoluúčastí a samostatným rozhodováním dítěte. Vzdělávací nabídka 9 vychází z pedagogické diagnostiky je tzv.,,šitá na míru“ (dítěti tématicky blízká, pochopitelná, přiměřeně náročná, užitečná a prakticky využitelná) Psychosociální podmínky se daří naplňovat a tuto skutečnost je potřeba i nadále zachovat. V dalším období se zaměříme na podporu rozvoje sociálních dovedností a emoční stability dětí. 3.4 ORGANIZAČNÍ CHOD MATEŘSKÉ ŠKOLY  uplatňujeme a dětem přizpůsobujeme adaptační režim podle jejich potřeb  denní řád je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na individuální možnosti a potřeby dětí  do denního programu jsou zařazovány řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity  poměr spontánních a řízených činností je v denním programu vyvážený  učitelky jsou dětem partnery a průvodci vzdělávání  děti mají dostatek času i prostoru pro spontánní hru, aby ji mohly dokončit nebo v ní později pokračovat  děti jsou podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, pracují svým tempem  jsou vytvářeny podmínky pro individuální, skupinové i frontální činnosti  jsou vytvořeny podmínky pro osobní soukromí dětí, děti nacházejí potřebné zázemí, klid a bezpečí, mají možnost uchýlit se do klidného koutku a neúčastnit se společných činností  plánování činností vychází z potřeb a zájmů dětí, vyhovuje individuálním vzdělávacím potřebám a možnostem dětí  pro realizaci plánovaných činností jsou vytvářeny vhodné materiální podmínky  nejsou překračovány stanovené počty dětí ve třídě, spojování tříd je maximálně omezeno. Organizační zajištění chodu mateřské školy je plně vyhovující, tuto skutečnost je potřeba i nadále zachovat. V dalším období se zaměříme na: 10  uplatňování výchovně vzdělávacích záměrů vedoucích k individualizaci (DVPP v oblasti individualizace v PV, samostudium, sdílení zkušeností).  podporu sebehodnocení dětí  podporu pregramotností v předškolním vzdělávání 3.5 ŘÍZENÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY V mateřské škole je uplatňováno řízení participativní a týmové.  Pedagogický sbor pracuje jako tým, zve ke spolupráci rodiče  Je vytvářeno ovzduší vzájemné důvěry a tolerance, všichni členové týmu jsou podporováni a motivováni ke spoluúčasti na rozhodování o zásadních otázkách školního programu  Ředitelka vypracovává ŠVP PV ve spolupráci s ostatními členy týmu, případně s rodiči. Kontrolní a evaluační činnosti zahrnují všechny stránky chodu mateřské školy, jsou smysluplné a užitečné. Z výsledků jsou vyvozovány závěry pro další práci  Plánování pedagogické práce a chodu mateřské školy je funkční, opírá se o předchozí analýzu a využívá zpětnou vazbu  Je vytvořen funkční informační systém jak uvnitř, tak navenek  Povinnosti, pravomoci a úkoly všech zaměstnanců jsou jasně vymezeny  Ředitelka využívá podněty a připomínky pracovníků  Vyhodnocuje práci všech zaměstnanců, pozitivně je motivuje a podporuje jejich vzájemnou spolupráci  Mateřská škola spolupracuje se zřizovatelem, základní školou, s odborníky poskytující pomoc zejména při řešení individuálních výchovných a vzdělávacích problémů dětí V dalším období se zaměříme na rozvoj profesních kompetencí učitele, sebereflexi a tvorbu profesního portfolia učitele. 11 3.6 PERSONÁLNÍ A PEDAGOGICKÉ ZAJIŠTĚNÍ  Provoz mateřské školy zajišťují 4 plně kvalifikované učitelky, včetně ředitelky školy, případě, že je v MŠ vzděláváno dítě se SVP, je zřízeno místo asistenta pedagoga. V případě potřeby je dále zřízeno místo školního pedagoga.  Pedagogičtí pracovníci se sebevzdělávají, ke svému dalšímu vzdělávání přistupují aktivně  Ředitelka školy podporuje profesionalizaci pracovního týmu (včetně své osoby), vytváří podmínky pro jejich další systematické vzdělávání  Služby učitelů jsou zajišťovány takovým způsobem, aby byla vždy a při všech činnostech zajištěná optimální pedagogická péče o děti  Je zajištěno překrývání přímé pedagogické činnosti učitelů ve třídě v rozsahu 1 – 2 hodiny  Zaměstnanci se chovají, jednají a pracují profesionálním způsobem na základě vzájemného respektu a úcty  Specializované služby jako je logopedie, či jiná péče o děti se SVP, ke kterým předškolní pedagog sám není dostatečně kompetentní, jsou zajišťovány ve spolupráci s odborníky (speciálními pedagogy, psychology, lékaři aj.) Personální a pedagogické podmínky jsou plně vyhovující, tuto skutečnost je potřeba i nadále zachovat. V dalším období se zaměříme na individuální supervize, rozvíjení kompetencí v oblasti IT gramotnosti, rozvíjení komunikačních dovedností (partnerská komunikace respektu a úcty), rozšiřování si vědomostí v oblasti vzdělávání dětí se SVP, metod a forem práce. 3.7 SPOLUÚČAST RODIČŮ  Ve vztazích mezi zaměstnanci školy a rodiči panuje oboustranná důvěra, otevřenost, vstřícnost, porozumění, respekt a ochota spolupracovat. Spolupráce funguje na základě partnerství.  Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřské škole, účastnit se různých programů, podle svého zájmu zde vstupovat do her svých dětí. Jsou pravidelně 12 a dostatečně informováni o všem, co se v mateřské škole děje. Projeví-li zájem, mohou se spolupodílet při plánování programu mateřské školy  Učitelé pravidelně informují rodiče o prospívání jejich dítěte i o jeho individuálních pokrocích v rozvoji i učení. Domlouvají se s rodiči o společném postupu při jeho výchově a vzdělávání  Zaměstnanci školy chrání soukromí rodiny, zachovávají diskrétnost v jejích svěřených vnitřních záležitostech. Jednají s rodiči ohleduplně, tektně, s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi. Nezasahují do života a soukromí rodiny, varují se přílišné horlivosti a poskytování nevyžádaných rad  Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu, nabízí rodičům poradenský servis v otázkách výchovy a vzdělávání předškolních dětí Zachováme vstupní pohovory s rodiči, individuální hovorové hodiny, poskytování individuální logopedické péče, zjišťování názorů rodičů na aspekty práce školy formou dotazníku, účast rodičů na hodnocení ŠVP PV pomocí dotazníku, zapojování rodičů do aktivit školy, třídy při mimoškolních akcích – zahradní slavnosti a projekty. V dalším období se zaměříme na zprostředkování odborných besed pro rodiče s tématy výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku. 3.8 SPOLUPRÁCE MATEŘSKÉ ŠKOLY SE ZÁKLADNÍ ŠKOLOU  Škola zabezpečuje přirozený přechod dětí z MŠ do ZŠ, dává dětem pocit jistoty v neznámém prostředí  Děti průběžně seznamuje s prostředím ZŠ, zaměstnanci a spolužáky, návštěva ZŠ v průběhu školního roku  Děti se společně s rodiči účastní edukativně stimulačních skupin s pedagogem ZŠ V současné době MŠ a ZŠ spolupracují v rámci edukativně stimulačního program pro předškoláky. 13 3.9 ZAČLENĚNÍ MŠ DO ŽIVOTA OBCE ŠVP PV je dokument veřejný a vypovídá o tom, s jakými cíly a záměry chce naše škola připravit děti pro jejich budoucí život v naší společnosti. Vzhledem k tomu, že vytvoření vhodných podmínek pro tento náročný proces je nezbytné, proto i naše spolupráce se zřizovatelem je velice úzká. ZÁMĚR: NADÁLE PROHLUBOVAT ÚZKOU SPOLUPRÁCI SE ZŘIZOVATELEM  rada obce je informována o záměrech naší školy  na konci kalendářního roku uskutečnit setkání pana starosty a zastupitelů v MŠ, aby mohli bezprostředně posoudit účelnost vynaložených finančních prostředků  zabezpečit předložení plánů, závěrů z kontrol  včasné předložení požadavků školy  společné oslavy Vánoc – živý Betlém, Vítání jara, Pálení čarodějnic, zahradní slavnosti Spolupráce se zřizovatelem je velmi dobrá a je třeba ji i nadále zachovat. 3.10 PODMÍNKY PRO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Děti se speciálními vzdělávacími potřebami jsou děti, které k naplnění svých vzdělávacích možností potřebují podpůrná opatření (vyhláška č. 27/2016 Sb.) Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami vycházíme z rámcových cílů a záměrů předškolního vzdělávání, přičemž jejich naplňování přizpůsobujeme tak, aby maximálně vyhovovalo potřebám i možnostem jednotlivých dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Těmto dětem vytváříme optimální podmínky k rozvoji jejich osobnosti. Pro děti s přiznaným podpůrným opatřením 1. stupně zpracováváme PLPP (plán pedagogické podpory). Při vzdělávání dětí s přiznaným podpůrným opatřením od 2.-3. stupně zařazujeme potřebná podpůrná opatření (materiální, personální), vytváříme IVP na základě 14 doporučení ŠPZ, úzce spolupracujeme s rodinou, s PPP, s SPC. Pedagogové se průběžně vzdělávají formou DVPP i samostudiem. Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami volíme pro ně vhodné metody a prostředky v souladu se stanovenými podpůrnými opatřeními. Základním přístupem, který uplatňujeme je respekt a úcta, partnerská komunikace a vytváření pozitivního třídního klimatu pro přijetí a zapojení dítěte do kolektivu ostatních dětí. Vycházíme z pedagogické diagnostiky. Na základě doporučení poradenského pracoviště je zajištěna opora v podobě asistentky pedagoga. Při vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními  uplatňujeme princip diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při plánování a organizaci činností, včetně určování obsahu, forem i metod vzdělávání  podporujeme dítě v osvojení specifických dovedností v úrovni odpovídající jeho individuálním potřebám a možnostem zaměřených na samostatnost, sebeobsluhu a základní hygienické návyky v úrovni odpovídající věku dítěte a stupni postižení  v souladu s právními předpisy snížíme počet dětí ve třídě  zajistíme asistenta pedagoga podle stupně přiznaného podpůrného opatření V dalším období se zaměříme na  DVPP v oblasti vzdělávání dětí se SVP (plánování a realizace s ohledem na aktuální potřeby přítomnosti dítěte se SVP)  vytváření materiálních podmínek ke vzdělávání dětí se SVP  úzkou spolupráci se SPC, s asistenty pedagoga, rodiči a ostatními zaměstnanci  posilování dovedností učitelům navazovat konstruktivní vztahy s rodiči dětí, založené na vzájemné důvěře a spolupráci 3.10.1 ZAJIŠTĚNÍ PRŮBĚHU VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI  Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocení plánu pedagogické podpory Plán pedagogické podpory (dále PLPP) sestavují třídní učitelky a za jeho tvorbu zodpovídá ředitelka MŠ. Forma PLPP je písemná, je vytvořená po konzultaci s 15 ředitelkou MŠ a se zákonným zástupcem dítěte. Učitelky PLPP vyhodnocují 1x za 6 měsíců a závěry vyhodnocení konzultují se zákonnými zástupci dítěte a ředitelkou.  Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocení individuálního vzdělávacího plánu Individuální vzdělávací plán (dále jen IVP) sestavují třídní učitelky ve spolupráci s ředitelkou MŠ, zákonným zástupcem dítěte a s poradenskou institucí (např.PPP). Učitelky IVP vyhodnocují 1x za 6 měsíců a závěry vyhodnocení konzultují se zákonnými zástupci dítěte a ředitelkou.  Zodpovědné osoby a jejich role v systému péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Ředitelka školy a pedagogové školy se podílejí a vypracovávají PLPP a IVP, konzultují vzájemně svoje poznatky, vypracovávají podklady pro vyšetření PPP či SPC.  Specifikace provádění podpůrných opatření a úprav vzdělávacího procesu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami Učitelky upravují dle individuálních potřeb dítěte: organizaci vzdělávání (individuální práce, práce s učitelkou, asistentkou apod.); metody výuky (zejména využívání metod názorně-demonstračních atd. ); obsah vzdělávání. Konkrétní postupy a podpůrná opatření jsou uvedena v PLPP a IVP dítěte. 3.11 VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ OD DVOU DO TŘÍ LET Pro dvouleté dítě je zařazení do mateřské školy nejčastěji první sociální zkušeností mimo širší rodinu. Obvykle se projevuje silnější potřebou vazby na dospělou osobu. Poznává nové vzorce chování dospělých i vrstevníků, vymezuje si vlastní prostor, přijímá vymezené hranice a nové role. Dvouleté děti se nejvíce učí nápodobou, situačním učením, vlastním prožitkem a především hrou. Často vyžadují opakování činností, potřebují pravidelné rituály, zpravidla udrží pozornost jen velmi krátkou dobu. Podmínkou úspěšné pedagogické práce je citlivé přizpůsobování organizace se střídáním nabídky činností, trénováním návyků a praktických dovedností, ponecháním co největšího prostoru pro volné hry a pohybové aktivity. V oblasti věcných podmínek se zaměříme na: 16  zajištění chůvy  podporu a realizaci DVPP v oblasti vzdělávání dětí 2 letých  zabezpečení školní zahrady a herních prvků tak, aby odpovídalo dvouletým dětem  zakoupení dostatečného množství podnětných a bezpečných hraček a pomůcek vhodných pro dvouleté děti  pro zajištění bezpečnosti jiným způsobem znepřístupnění bezpečnost ohrožujících předmětů  nastavení srozumitelných pravidel pro používání a ukládání hraček a pomůcek  úpravu prostředí tak, aby poskytovalo dostatečný prostor pro volný pohyb a hru dětí, umožňovalo variabilitu v uspořádání prostoru a zabezpečovalo možnost naplnění potřeby průběžného odpočinku  na vybavení dostatečného zázemí pro zajištění hygieny dítěte  na vybavenost šaten dostatečně velkým úložným prostorem na náhradní oblečení a hygienické potřeby V oblasti psychosociálních podmínek je třeba zachovat:  stálý pravidelný denní režim, dostatek emoční podpory, zajištění pocitu bezpečí, přiměřeně podnětné prostředí a činnosti, více individuální péče, srozumitelná pravidla  vytváření podmínek pro adaptaci dítěte v souladu s jeho individuálními potřebami  umožnění používání specifických pomůcek pro zajištění pocitu bezpečí a jistoty  realizování vzdělávání v menších skupinách či individuálně, podle potřeb a volby dětí  uplatňování laskavě důsledného přístupu k dítěti  aktivní podněcování pozitivních vztahů, které vedou k oboustranné důvěře a spolupráci s rodinou. 3.11.1 ZAJIŠTĚNÍ PRŮBĚHU VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ OD 2 DO 3 LET 17 Východiskem pro pedagogické působení je respektování vývojových specifik, individuálních potřeb a možností těchto dětí. Pro učení využíváme schopnosti dítěte nápodoby, situační učení, prožitky a především hry. Aktivity často opakujeme, vytváříme jednoduché a pravidelné rituály. Základem působení je poskytování citové a emoční podpory, pocitu bezpečí, pravidelný denní režim a srozumitelná pravidla. Zajišťujeme nabídku činností, ve které děti mohou rozvíjet smyslové vnímání, pohybové dovednosti, řeč, sociální zkušenosti, základní hudební, výtvarné a pracovní schopnosti. Režim dne je upraven tak, aby bylo možné respektovat potřeby všech dětí. V souladu s individuálními požadavky na adaptaci je upravován adaptační program dětí. Tento se realizuje formou frontální, kdy rodiče nově zapsaných dětí navštěvují mateřskou školu s dítětem v rámci adaptačních setkání v měsíci květnu – červenci popř. srpnu (dle prázdninového provozu) před nástupem k PV. Druhou formou je individuální adaptační režim pro děti, které mají po nástupu k PV i nadále problémy s adaptací. Adaptační program je vždy realizován v úzké splupráci s rodiči. V mateřské škole jsou aktivně podněcovány pozitivní vztahy, které tak vedou k oboustranné důvěře a spolupráci s rodinou. 3.12 VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ NADANÝCH Dítě, které vykazuje známky nadání, je dále podporováno. Vzdělávání dětí probíhá takovým způsobem, aby byl stimulován rozvoj jejich potenciálu včetně různých druhů nadání a aby se tato nadání mohla ve škole projevit a pokud možno i uplatnit a dále rozvíjet. V rámci integrovaných bloků vytváříme podmínky stimulující potenciál všech dětí v různých oblastech. Tento potenciál umožňují projevit a v co největší možné míře využít aktivity a činnosti, které dětem nabízíme s ohledem na jejich individuální možnosti a schopnosti. Podporujeme všechny projevy a známky nadání. Podporujeme, aby se projevy nadání dětí v různých oblastech smysluplně a s ohledem na možnosti dítěte dále prohlubovaly a rozvíjely. Záměr:  zajistit realizaci všech stanovených podpůrných opatření, opatření 18 pro podporu nadání podle individuálních vzdělávacích potřeb dětí  Vytvářet materiální podmínky ke vzdělávání dětí nadaných (pomůcky, knihy, encyklopedie  Vyhledávání dětí nadaných, podpora jejich nadání a jeho další rozvoj  Uplatňování metod a strategií podporujících rozvoj gramotností dětí nadaných 3.12.1 ZAJIŠTĚNÍ PRŮBĚHU VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ NADANÝCH Za nadané dítě se považuje dítě, které při optimální podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. V případě, že se jedná o velmi výrazné projevy nadání, zejména v situacích vyžadujících značnou spolupráci a koordinaci s rodiči dětí, zpracováváme PLPP. Pokud se u dítěte projeví mimořádné nadání v jedné nebo více oblastech, doporučíme rodičům dítěte vyšetření ve školském poradenském zařízení. Z hlediska zajištění průběhu vzdělávání je pro nás nejdůležitější rozpoznávání nadání, při pedagogické diagnostice. Obohacujeme vzdělávací nabídku dle charakteru nadání s cílem prohloubit a rozšířit možnosti uplatnění nadání, stimulovat procesy objevování a vyhledávání dalších souvislostí k danému tématu. Spolupracujeme s odborníky. 3.13 SPOLUPRÁCE SE SPECIÁLNÍMI PRACOVIŠTI Každoročně spolupracujeme s:  klinickým logopedem v rámci logopedické depistáže a následné logopedické intervence.  V případě vzdělávání dětí se SVP se SPC Brno Štolcova.  Dále spolupracujeme s PPP Vyškov, PPP Brno. 19 4 ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ 4.1 VNITŘNÍ USPOŘÁDÁNÍ ŠKOLY Kapacita dvoutřídní mateřské školy je 48 dětí. Třídy ,,U pejska“ a ,,U kočičky“ mají heterogenní uspořádání pro děti od 3 do 7 let. Jednotlivé třídy jsou esteticky a účelově zařízené, rozdělené na centra aktivit s pestrou nabídkou činností. Každá třída má kapacitu 24 dětí. V jednotlivých třídách uplatňujeme partnerský přístup k dítěti, který je založený na rovnocennosti a na respektování důstojnosti dítěte. Je základem demokratického stylu výchovy. Za nezbytnou podmínku úspěšné výchovy považujeme vedle lásky také respekt k dětem. Naším přesvědčením je, že partnerský přístup dospělých k dětem je nejen možný, ale i nutný pro to, aby z dětí vyrostli kompetentní a zodpovědní lidé, schopni řešit problémy současného světa. Vytváříme si pravidla chování společně s dětmi a vymezování hranic považujeme ve výchově za naprosto nezbytné. Tím, že se chováme k dětem respektujícím způsobem, přispíváme k rozvíjení a uspokojování jejich potřeby sebeúcty (vážit si sám sebe, přijímat se jako hodnotná lidská bytost). V mateřské škole vytváříme bezpečné klima tj. fyzické, psychické a sociální bezpečí, které zajišťujeme především péčí o dobré vztahy mezi dětmi navzájem i mezi dětmi a dospělými. Účinnými nástroji k tomu jsou metoda komunitního kruhu, trénink sociálních a komunikačních dovedností dětí, společné vytváření pravidel soužití, kooperativní výuka a vytváření dalších příležitostí ke společným pozitivním zážitkům. V obou třídách se daří vést děti k zodpovědnosti, samostatnosti a spolupráci.  ZODPOVĚDNOST - děti by neměly dělat správné věci z pouhé poslušnosti nebo proto, aby se vyhnuly nepříjemnostem. Děti mají pochopit smysluplnost a řád věcí, vnitřně přijmout normy a hodnoty, které se jim snažíme předávat.  SAMOSTATNOST - děti mají dostatek prostoru pro samostatné činnosti  SPOLUPRÁCE - vzájemná spolupráce spočívá ve vzájemné komunikaci dětí, ve vzájemném respektu a umění si vážit samy sebe a ostatních  SVOBODNÁ VOLBA – Děti mají možnost rozhodnout o tom, zda něco dělat, 20 jakým způsobem, kdy nebo s kým. Specifika předškolního vzdělávání, metody a formy práce Vzdělávání je vázáno k individuálně různým potřebám a možnostem jednotlivých dětí, včetně vzdělávacích potřeb speciálních. Na základě pedagogické diagnostiky poskytujeme každému dítěti pomoc a podporu v míře, kterou individuálně potřebuje a v kvalitě, která mu vyhovuje. Pravidelně sledujeme vývoj a vzdělávací pokroky dítěte, podporujeme vnitřní motivaci dítěte, díky které se zapojuje do činností, které jej rozvíjí v dovednostech vzhledem ke svým optimálním možnostem tak, aby docílilo úspěchu, který je jeho okolím oceněn a samo se cítilo úspěšně. 4.2 VÝČET ČINNOSTÍ, PŘI KTERÝCH JE ZAJIŠTĚNO SOUBĚŽNÉ PŮSOBENÍ DVOU UČITELŮ VE TŘÍDĚ  Logopedická prevence vedená formou individuální či skupinovou  Pedagogická podpora při řízených, individualizovaných, individuálních nebo spontánních činnostech  Realizace doplňkových programů (práce ve skupinkách)  Dopomoc při sebeobslužných činnostech dětí – vytváření návyků  Doprovod dětí na vycházkách příp. při jiných činnostech mimo prostory mateřské školy při akcích školou pořádaných, akcí se účastnících  Dohled nad dětmi a jejich bezpečností  Komunikace se zákonnými zástupci dětí  Tvorba a reflexe portfolia dítěte  Jiné související činnosti Souběžné působení dvou učitelů ve třídě zkvalitňuje individualizaci vzdělávání. Konkrétní výčet činností vychází z rozpisu pracovní doby učitelů. Toto opatření umožňuje pružně reagovat na řešení aktuálních situací. 21 4.3 PRAVIDLA PRO PŘIJÍMÁNÍ DĚTÍ Přijímání dětí do MŠ se řídí platnou legislativou a směrnicí ředitelky školy, která nastavuje kriteria pro přijímání dětí. O termínu zápisu je veřejnost vždy informována prostřednictvím webových stránek, hlášení místního rozhlasu, na vývěsce či nástěnkách v MŠ (O přijetí dítěte rozhoduje ředitelka školy podle §34 zákona č.561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů podle daných kritérií a kapacity školy. Podle platné legislativy jsou vyvěšeny a zveřejněny seznamy registračních čísel dětí přijatých i nepřijatých nejen na nástěnce v MŠ, ale i na webových stránkách školy. Přednostně se přijímají k předškolnímu vzdělávání děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky. Dítě může být přijato k předškolnímu vzdělávání i v průběhu školního roku, v případě nenaplnění kapacity nebo v případě, že ukončí docházku některé z dětí. 4.4 PRAVIDLA PRO INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Pravidla pro individuální vzdělávání v případě povinného předškolního vzdělávání jsou uvedena ve Školním řádu. Rodiče dětí jsou informováni o oblastech, v nichž má být dítě vzděláváno (vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání), dále je jim doporučen přehled základních dovedností, které má mít dítě před vstupem do ZŠ (Desatero pro rodiče dětí předškolního věku). 5 CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU Filosofie program: “Společně vytvářet bezpečné prostředí vzájemného respektu a úcty, které je základním předpokladem pro rozvoj kompetencí pro život. 22 Vytvářet podmínky, kde dítě uplatní svůj talent a bude rozvíjet svůj potenciál, který je základní složkou společenského bohatství.”  Každý člověk má potřebu být ,,svůj“, neopakovatelný, jedinečný.  Potřebujeme věřit, že jsme někdo, kdo je odlišný od všech ostatních.  Věřit, že máme svou důstojnost, schopnost zvládat svůj život, svou lidskou hodnotu, a že se nám dostává přijetí a uznání od všech ostatních. 5.1 VZDĚLÁVACÍ CÍLE A ZÁMĚRY, KONCEPCE ŠKOLY Záměrem našeho výchovného působení a nosnou filosofií naší školy je vytvořit mateřskou školu rodinného typu s úzkými vazbami na rodinné příslušníky. S respektem k individuálním potřebám dětí, vzbudit v dětech touhu poznávat nové věci, učit se a zažívat radost z nově poznaného. Našim cílem je šťastné a pohodové dítě vybavené kompetencemi, které jsou předpokladem pro další život a celoživotní vzdělávání. Pohoda je požadavek, který vytváříme nejen u dětí, ale také u zaměstnanců školy a rodičů dětí. Pozitivní, přátelský a rovný přístup chápeme jako samozřejmost. Každé dítě přijímáme jako jedinečnou osobnost, která má své potřeby a nároky a má plné právo být akceptována a přijímána bez ohledu, zda plní naše představy či ne. Společně s dětmi se zapojujeme do činností, které je zaujmou. Vycházejí z jejich zájmů a potřeb, rozvíjejí jejich osobní samostatnost, spontánnost, aktivitu a kreativitu. Podporují individualitu každého dítěte a slouží k získání přiměřené a uvědomělé fyzické a psychické odolnosti a pohody, uvědomění si vlastního já, získávání zdravého sebevědomí a sebejistoty. ŠVP PV je zaměřen na vytváření podmínek k bohatému, smysluplnému a radostnému naplnění každého dne, který dítě v mateřské škole prožije. Vycházíme ze života dětí a z prostředí, ve kterém žijí. Výchovně vzdělávací koncepce se zaměřuje nejen na poznání sebe sama, ale i na objevování 23 všeho kolem nás, dětského okolí i dění ve světě, podporují schopnost orientace v něm. Naším záměrem je vytvořit dětem takové podmínky, aby prožívaly dětství, kde se budou zdravě rozvíjet, učit se efektivním způsobům jak projevovat a uplatňovat svoji osobnost, žít plnohodnotný "lidský" život a jak svoje "lidství" realizovat. Pro děti je důležité učit se tomu za stejných okolností, ve kterých probíhá přirozený životní proces. Dítě není jen pouhým pozorovatelem, je součástí dění, svět kolem sebe, vnímá zejména aktivní činností, zapojuje se do objevování nových zkušeností a zážitků. Cílem naší MŠ je podporovat dětskou tvořivost, aktivitu, nadšení z nově poznaného a zažitého. Rozvoj a upevňování poznatků je další stěžejní kompetencí naší MŠ. Děti předškolního věku uvažují prostřednictvím konkrétních operací a proto klademe důraz na aktivní prožívání. Při všech činnostech se respektuje individualita dítěte a jeho „objevitelský přístup“. 5.2 DLOUHODOBÉ CÍLE VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU Hlavní vzdělávací záměry: Klademe důraz především na:  Rozvoj seberealizace a kreativity dítěte  Osvojení komunikace a spolupráce dětí  Získání relativní samostatnosti a odpovědnosti Usilujeme o to, aby dítě dokázalo uplatnit svou aktivitu a hodnotit své postoje (kompetence k učení), bylo tvořivé, dokázalo v různých situacích hledat vlastní řešení a postupy (kompetence k řešení problémů), dokáže vyjádřit svůj názor a spolurozhodovat, vyjádřit souhlas či nesouhlas (kompetence komunikativní), respektovat společně dohodnutá pravidla a uplatňovat společenské návyky 24 (kompetence sociální a personální), přijímá rozhodnutí a nese za ně relativní zodpovědnost ( kompetence činostní a občanské) Základní principy vzdělávání a prostředky k jejich naplňování: V pojetí dítěte => Respektování osobnosti dítěte a k jeho přirozeným potřebám. Individuální a rovný přístup. Ve vztahu k rodině => Nabídka úzké spolupráce mezi rodinou a školou a pravidelný informační servis. Ve vztahu k počátečnímu vzdělávání => Úzká spolupráce s místní základní školou. Hra a učení => Vztváření bezpečného, pozitivního a podnětného prostředí. Samostatnost, spontaneita, kreativita => Vytváření návyků a pravidel, sebehodnocení. Komunikace a vzájemná spolupráce. Individualizace => Pozorování, individuální plánování, podpora. 5.3 METODY A FORMY VZDĚLÁVÁNÍ Prostředky směřující k naplnění cílů: Východiskem pro efektivní vzdělávání je uspokojování potřeb dítěte a vytváření podmínek pro jejich naplnění v každodenní práci. Hlavní prostředky, které směřují k naplnění záměrů a cílů vzdělávání, jsou vytváření vhodných podmínek vzdělávání, vhodná a smysluplná komunikace, jasně a zřetelně nastavená pravidla a požadavky, herní aktivity řízené i neřízené, práce v centrech aktivit, skupinové i společné činnosti během dne, sebeobslužné činnosti přiměřené věku, pobyt v přírodě a blízkém okolí, seznamování se s místními zvyky, lidovými tradicemi, s životem společenství ve kterém dítě žije, možnost hodnocení a sebehodnocení, motivace, ocenění, povzbuzení. Při výběru metod dbáme na smysluplný obsah, eliminaci rizik, možnost výběru, přiměřený čas, podnětné prostředí, spolupráci, zpětnou vazbu a zvládnutí v maximální míře dosažitelné konkrétním dítětem. Dbáme na vyváženost spontánních a řízených činností. Využíváme především:  Prožitkové učení (spontaneita, komunikativnost, prostor pro kreativitu a aktivitu) 25  Učení hrou a činnostmi  Situační učení  Spontánní sociální učení  Didakticky cílené činnosti – spontánní nebo záměrné učení (řízené skupinové a individuální činnosti)  Komunitní kruh  Činostní učení  Efektivní komunikace (projevovat empatii, popisný jazyk, vyjadřovat pocity, věcná zpětná vazba, pozitivní komunikace, nechávat dětem pocítit přirozené následky, ponechat dětem prostor k vlastnímu vyjádření, podporovat samostatnost dětí možností výběru) Základní výchovně vzdělávací formy jsou:  Hra  Komunikace  Práce – tvořivá aktivita  Experimenty  Psychomotorická cvičení Činnosti a aktivity organizujeme tak, aby podněcovaly děti k vlastní aktivitě, samostatnosti spolupráci, hodnocení a sebehodnocení. Formy a metody volíme s respektem k vývojovým potřebám dětí, individuálním zvláštnostem a tempu dítěte, jeho schopnostem a možnostem. Podporujeme sebehodnocení a zpětnou vazbu. Metody rozvíjející úroveň vzdělávacích cílů: Znalosti  Nápodoba  Cvičení Porozumění  Komunitní kruh  Rozhovor  Vysvětlení  Pokus  Pozorování  Četba  Vycházka  Exkurze Aplikace  Dramatizace  Didaktická hra 26  Pohybová hra Syntéza, analýza, tvorba  Tématická hra  Společná tvorba  Samostatná tvorba  Sportovní hra hodnocení  portfólio 6 VZDĚLÁVACÍ OBSAH A NABÍDKA 6.1 INTEGROVANÉ BLOKY ŠVP PV Integrované bloky ŠVP PV zahrnují vzdělávací oblasti, charakteristiku hlavního smyslu integrovaného bloku, okruhy činností a očekávané výstupy:  Vzdělávací obsah je strukturovaný přehled učiva v integrovaných blocích (dále jen IB), který jasně formuluje vzdělávací přínos pro děti.  Tematické okruhy jsou charakterizovány v tom smyslu, čím přispívají a pomáhají ke vzdělávacím cílům, IB jsou otevřené, průběžně dotvářené.  Klíčové kompetence slouží i k hodnocení realizovaných IB.  Integrované bloky rozpracováváme do dílčích integrovaných bloků, tematických částí a konkretizujeme vzdělávací nabídku v souladu se zájmy a potřebami dětí. Propojujeme potřeby konkrétních dětí s požadavky formulovanými v ŠVP PV.  Tematické celky integrovaných bloků v třídním vzdělávacím programu tvoří ucelené součásti učiva, rozvedené do konkrétní nabídky činností, propojené tématem, které je dětem blízké a srozumitelné, jsou dostatečně široké a komplexní, aby zasahovaly celou osobnost dítěte a obsahově bohaté a pestré, aby si děti mohly vybrat. Možnost vlastní volby plní funkci přirozené motivace a zajišťuje dětem možnost postupovat podle vlastních individuálních možností a předpokladů. 27 K hlavnímu vzdělávacímu programu se vztahují stěžejní cíle předškolního vzdělávání  rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení  osvojení si základů hodnot, na nichž je založena naše společnost  získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí Výše zmíněné cíle se plní prostřednictvím aktivit obsažených v integrovaných blocích: