Tvorba profesního portfolia Zora Syslová, Veronika Rodová Prezentace portfolií s ukázkou vybraných artefaktů na téma „Co jsem se o sobě dověděl“ ØKritéria kvality prezentace ØPrezentace a zpětné vazby ØShrnutí podnětů pro další práci s PP a přípravu na závěrečné zkoušky ØPřesahy - princip izomorfismu a práce se žákovským portfoliem a PP a kariérní systém ØCo příště? Shrnout, že co ví jsme si v podstatě řekli minule, takže si potvrdily, že jejich znalosti jsou v pořádku. A navázala bych, že to, co psaly, že potřebují, si z velké části zodpovíme dnes. Než se k tomu dostaneme, podíváme se najejich první úkol – přečtení skript. Cíl dnešního semináře: › ›Prezentovat v 5 minutách vlastní portfolio. Objasnit klíč ke strukturování a tvorbě portfolia a představit konkrétní artefakt, který dokládá profesní posun a rozvoj. › ›http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2778 › - › Tady bych prosila doplnit nějaká „kritéria“, která by jim pomohla v tvorbě prezentace Prezentace PP ›Kritéria kvalitní prezentace: ØObjasnit klíč pro roztřídění materiálů v portfoliu. ØPředstavit konkrétní artefakt, který konkrétně dokládá profesní posun a rozvoj: Co jsem se naučila? Na čem to mohu ukázat? Jakou učitelkou se stávám? V čem vystihuje mou jedinečnost? ØDodržet časový limit 5 minut. › Tady budou vložené otázky k SZZ (ještě je dokončuje Honza Mareš, ale do pátku by měly být hotové) – provedla bych studenty tím, jak budou organizované. Prezentace … › Otázky k diskuzi 1.V jedné větě charakterizujte prezentujícího jako učitele. 2.Kam směřuje? 3.V čem je silná? 4.V čem se může zdokonalovat? 5.V čem spočívá její jedinečnost? 6. Kritéria kvalitního portfolia ›Formativní funkce (podstata portfolia): Co se učím? Kým se stávám? ØAutentické vyjadřování o tom, co je pro vás důležité (popisný jazyk, schémata, náčrtky, symboly a symbolický jazyk aj.). ØReflektivní poznámky se vztahují k teorii i k praktickým zkušenostem, týkají se silných i slabých stránek. ØVybrané artefakty pomáhají odhalovat silné stránky i slabá místa, představují milníky vaší profesní cesty. › ›Sumativní funkce (SZZ): Co umím? ØStruktura portfolia je přehledná, dává klíč k pochopení obsahu. ØPoměr teorie a praxe je vyvážený a vzájemně propojený. ØReflektivní složka je na první pohled patrná. ØDokumenty jsou shromažďované soustavně a dlouhodobě. › › Ø Pak by mohly ostatním představit, co komentovaly. A my bychom otázkami mohly podpořit jejich úvahy o sobě – co se o sobě dověděly, s čím jim reflexe pomohla … Příklady reflektivních komentářů jako příkladů AHA objevů studentů učitelství ›„Naplánoval jsem pro děti plno zajímavých činností… Musím porozumět použitému uměleckému textu, abych dokázal dobře stanovit cíl hodiny a vybrat aktivity tak, aby směřovaly k naplnění cíle, jinak hodina bude jen zábavnou hodinou.“ ›„Mám obavy, že musím naučit všechny děti všechno a že to nezvládnu…Cíle i učivo a také způsoby zadávání úkolů mohu diferencovat, dokonce se to ode mě očekává. Zvlášť pro žáky, kteří mají problém s češtinou, musím připravovat např. jiné texty a jinak jim zadávat úkoly. Zadání jim i víckrát opakovat. Funguje, když jim zadání vysvětluje ještě jiný spolužák.“ ›„Hlavně, abych věděl odpovědi na otázky dětí…Jsem rád, když mi po hodině třídní učitelka říkala, co viděla, že při mé hodině dělali žáci. Všímala si nejen žáků-cizinců, ale i dětí, které jsem já ve třídě snad vůbec neviděl.“ ›„Díky praxi jsem si stále jistější v komunikaci se žáky a v řízení aktivit.“ ›„Objevila jsem, že je nutné i v tematické výuce pracovat s výukovými cíli, jinak hrozí bezbřehost nabídky aktivit žákům.“ ›„Uvědomila jsem si, že je důležité dovednost sebehodnotit se u dětí postupně rozvíjet, třeba prací s portfolii.“ ›„Uvědomil jsem si, že záměrné pozorování žáků při učení mi pomáhá lépe hodnotit, jak se zlepšují.“ › Shrnutí podnětů pro další práci s PP a přípravu na SZZ ›Struktura PP – pojmenovat klíč a zpřesňovat argumentaci; proč takto třídím, co vkládám (pestrost a vyváženost; formální i neformální vzdělávání; co se týká mě, co se týká dětí atd.) ›Zaměřit se na kvalitu reflektivních komentářů jako způsobu pojmenovávání vlastních výsledků, pokroků i slabých míst (promýšlet do hloubky, popisný jazyk, schémata, vracet se k nim, znovu komentovat) ›Zaměřit se na dovednost prezentovat své PP jako podklad sumativního hodnocení u SZZ (zkoušet si to) ›Objevovat smysl práce s PP (je to způsob profesního učení i způsob vedení dialogu sama se sebou, podklad pro formativní hodnocení) Přesahy Øprincip izomorfismu a práce se žákovským portfoliem/portfoliem dítěte ØPP a kariérní systém Úkol na příště (18.12.2020) ›Vyměňte si navzájem portfolia (dvojice již máme vytvořené) a vytvořte pro kolegyni písemné hodnocení. Cílem je zpětná vazba, která umožní nahlédnout na portfolio jinýma očima, uvědomit si silné a slabé stránky. V hodnocení byste neměli zapomenout na: › ›Strukturu portfolia: jak je řazeno co Vám přineslo za informace, co oceňujete, co by bylo možné udělat jinak, čemu nerozumíte, co chybí ... ›Téma portfolia: v čem (kde) vidíte jádro portfolia, jak byste charakterizovala profesní filozofii autorky… ›Profesní kompetence: které v portfoliu vidíte a které ne, v jakých dokumentech (pracujte s Rámcem profesních kvalit učitele MŠ). ›Co by bylo možné použít u SZZ: uveďte konkrétní příklady. ›Doporučení a návrhy změn, doplnění: chybí v portfoliu něco, dá se něco udělat jinak? ›Na závěr proveďte shrnutí: V jedné větě charakterizujte XY jako učitelku z hlediska kompetencí, profesního směřování, v čem je silná, v čem se může zdokonalovat. V čem spočívá její jedinečnost. ›Vložte do moodlinky do 17. 12. 2020 › › › › › ›