KOMPETENCE K UČENÍ 1. SOUSTŘEDĚNĚ POZORUJE, ZKOUMÁ, OBJEVUJE, VŠÍMÁ SI SOUVISLOSTÍ, EXPERIMENTUJE A UŽÍVÁ PŘI TOM JEDNODUCHÝCH POJMŮ 2. ZÍSAKNOU ZKUŠENOST UPLATŇUJE V PRAKTICKÝCH SITUACÍCH A V DALŠÍM UČENÍ 3. MÁ ELEMENTÁRNÍ POZNATKY O SVĚTĚ LIDÍ, KULTURY, PŘÍRODY I TECHNIKY, KTERÝ DÍTĚ OBKLOPUJE, O JEHO ROZMANITOSTECH A PROMĚNÁCH: ORIENTUJE SE V ŘÁDU A DĚNÍ V PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJE 4. KLADE OTÁZKY A HLEDÁ NA NĚ ODPOVĚDI, AKTIVNĚ SI VŠÍMÁ, CO SE KOLEM NĚHO DĚJE: CHCE POROZUMĚT VĚCEM, JEVŮM A DĚJŮM, KTERÉ KOLEM SEBE VIDÍ: POZNÁVÁ, ŽE SE MŮŽE MNOHÉMU NAUČIT, RADUJE SE Z TOHO, CO SAMO DOKÁZALO A ZVLÁDLO 5. UČÍ SE NEJEN SPONTÁNNĚ, ALE I VĚDOMĚ, VYVINE ÚSILÍ, SOUSTŘEDÍ SE NA ČINNOST A ZÁMĚRNĚ SI ZAPAMATUJE: PŘI ZADANÉ PRÁCI DOKONČÍ, CO ZAPOČALO: DOVEDE POSTUPOVAT PODLE INSTRUKCÍ A POKYNŮ, JE SCHOPNO DOBRAT SE K VÝSLEDKŮM 6. ODHADUJE SVÉ SÍLY, UČÍ SE HODNOTIT SVOJE OSOBNÍ POKROKY I OCEŇOVAT VÝKONY DRUHÝCH 7. POKUD SE MU DOSTÁVÁ UZNÁNÍ A OCENĚNÍ, UČÍ SE S CHUTÍ KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ 8. VŠÍMÁ SI DĚNÍ I PROBLÉMŮ V BEZPROSTŘEDNÍM OKOLÍ: PŘIROZENOU MOTIVACÍ K ŘEŠENÍ DALŠÍCH PROBLÉMŮ A SITUACÍ JE PRO NĚJ POZITIVNÍ ODEZVA NA AKTIVNÍ ZÁJEM 9. ŘEŠÍ PROBLÉMY, NA KTERÉ SATČÍ: ZNÁMÉ A OPAKUJÍCÍ SE SITUACE SE SNAŽÍ ŘEŠIT SAMOSTATNĚ (NA ZÁKLADĚ NÁPODOBY ČI OPAKOVÁNÍ), NÁROČNĚJŠÍ S OPOROU A POMOCÍ DOSPĚLÉHO 10. PROBLÉMY ŘEŠÍ NA ZÁKLADĚ BEZPROSTŘEDNÍ ZKUŠENOSTI: POSTUPUJE CESTOU POKUSU A OMYLU, ZKOUŠÍ, EXPERIMENTUJE: SPONTÁNNĚ VYMÝŠLÍ NOVÁ ŘEŠEN PROBLÉMŮ A SITUACÍ: HLEDÁ RŮZNÉ MOŽNOSTI A VARIANTY (MÁ VLASTNÍ, ORIGINÁLNÁ NÁPADY): VYUŽÍVÁ PŘI TOM DOSAVADNÍCH ZKUŠENOSTÍ, FANTAZII A PŘEDSTAVIVOST 11. PŘI ŘEŠENÍ MYŠLENJOVÝCH I PRAKTICKÝCH PROBLÉMŮ UŽÍVÁ LOGICKÝCH, MATEMATICKÝCH I EMPIRICKÝCH POSTUPŮ: POCHOPÍ JEDNODUCHÉ ALGORITMY ŘEŠENÍ RŮZNÝCH ÚLOH A SITUACÍ A VYUŽÍVÁ JE V DALŠÍCH SITUACÍCH 12. ZPŘESŇUJE SI POČETNÍ PŘEDSTAVY, UŽÍVÁ ČÍSELNÝCH A MATEMATICKÝCH POJMŮ, VNÍMÁ ELEMENTÁRNÍ MATEMATICKÉ SOUVISLOSTI 13. ROZLIŠUJE ŘEŠENÍ, KTERÁ JSOU FUNKČNÍ (VEDOUCÍ K CÍLI), A ŘEŠENÍ, KTERÁ FUNKČNÍ NEJSOU: DOKÁŽE MEZI NIMI VOLIT 14. CHÁPE, ŽE VYHÝBAT SE ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ NEVEDE K CÍLI, ALE ŽE JEJICH VČASNÉ A UVÁŽLIVÉ ŘEŠENÍ JE NAOPAK VÝHODOU: UVĚDOMUJE SI, ŽE SVOU AKTIVITOU A INICIATIVOU MŮŽE SITUACI OVLIVNIT 15. NEBOJÍ SE CHYBOVAT, POKUD NACHÁZÍ POZITIVNÍ OCENĚNÍ NEJEN ZA ÚSPĚCH, ALE TAKÉ ZA SNAHU KOMUNIKATIVNÍ KOMPETENCE 16. OVLÁDÁ ŘEČ, HOVOŘÍ VE VHODNĚ FORMULOVANÝCH VĚTÁCH, SAMOSTATNĚ VYJADŘUJE SVÉ MYŠLENKY, SDĚLENÍ, OTÁZKY I ODPOVĚDI, ROZUMÍ SLYŠENÉMU, SLOVNĚ REAGUJE A VEDE SMYSLUPLNÝ DIALOG 17. DOKÁŽE SE VYJADŘOVAT A SDĚLOVAT SVÉ PROŽITKY, POCITY A NÁLADY RŮZNÝMI PROSTŘEDKY /ŘEČOVÝMI, VÝTVARNÝMI, HUDEBNÍMI, DRAMATICKÝMI APOD.) 18. DOMLOUVÁ SE GESTY I SLOVY, ROZLIŠUJE NĚKTERÉ SYMBOLY, ROZUMÍ JEJICH VÝZNAMU I FUNKCI 19. V BĚŽNÝCH SITUACÍCH KOMUNIKUJE BEZ ZÁBRAN A OSTYCHU S DĚTMI I S DOSPĚLÝMI: CHÁPE, ŽE BÝT KOMUNIKATIVNÍ, VSTŘÍCNÉ, INICIATIVNÍ A AKTIVNÍ JE VÝHODOU 20. OVLÁDÁ DOVEDNOSTI PŘEDCHÁZEJÍCÍ ČTENÍ A PSANÍ 21. PRŮBĚŽNĚ ROZŠIŘUJE SVOU SLOVNÍ ZÁSOBU A AKTIVNĚ JI POUŽÍVÁ K DOKONALEJŠÍ KOMUNIKACI S OKOLÍM 22. DOVEDE VYUŽÍT INFORMATIVNÍ A KOMUNIKATIVNÍ PROSTŘEDKY, SE KTERÝMI SE BĚŽNĚ SETKÁVÁ (KNÍŽKY, ENCYKLOPEDIE, POČÍTAČ, AUDIOVIZUÁLNÍ TECHNIKA, TELEFON ATP.) 23. VÍ, ŽE LIDÉ SE DOROZUMÍVAJÍ I JINÝMI JAZYKY A ŽE JE MOŽNO SE JIM UČIT: MÁ VYTVOŘENY ELEMENTÁRNÍ PŘEDPOKLADY K UČENÍ SE CIZÍMU JAZYKU SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ KOMPETENCE 24. SAMOSTATNĚ ROZHODUJE O SVÝCH ČINNOSTECH: UMÍ SI VYTVOŘIT SVŮJ NÁZOR A VYJÁDŘIT JEJ 25. UVĚDOMUJE SI, ŽE ZA SEBE I SVÉ JEDNÁNÍ ODPOVÍDÁ A NESE DŮSLEDKY 26. DĚTSKÝM ZPŮSOBEM PROJEVUJE CITLIVOST A OHLEDUPLNOST K DRUHÝM, POMOC SLABŠÍM, ROZPOZNÁ NEVHODNÉ CHOVÁNÍ: VNÍMÁ SPRAVEDLNOST, UBLIŽOVÁNÍ, AGRESIVITU A LHOSTEJNOST 27. VE SKUPINĚ SE DOKÁŽE PROSADIT, ALE I PODŘÍDIT, PŘI SPOLEČNÝCH ČINNOSTECH SE DOMLOUVÁ A SPOLUPRACUJE: V BĚŽNÝCH SITUACÍCH UPLATŇUJE ZÁKLADNÍ APOLEČENSKÉ NÁVYKY A PRAVIDLA SPOLEČENSKÉHO STYKU: JE SCHOPNÉ RESPEKTOVAT DRUHÉ, VYJEDNÁVAT, PŘIJÍMAT A UZAVÍRAT KOMPROMISY 28. NAPODOBUJE MODELY PROSOCIÁLNÍHO CHOVÁNÍ MEZILIDSKÝCH VZTAHŮ, KTERÉ NACHÁZÍ VE SVÉM OKOLÍ 29. SPOLUPODÍLÍ SE NA SPOLEČNÝCH ROZHODNUTÍCH: PŘIJÍMÁ VYJASNĚNÉ A ZDŮVODNĚNÉ POVINNOSTI: DODRŽUJE DOHODNUTÁ A POCHOPENÁ PRAVIDLA A PŘIZPŮSOBÍ SE JIM 30. PŘI SETKÁNÍ S NEZNÁMÝMI LIDMI ČI V NEZNÁMÝCH SITUACÍCH SE CHOVÁ OBEZŘETNĚ: NEVHODNÉ CHOVÁNÍ I KOMUNIKACI, KTERÁ JE MU NEPŘÍJEMNÁ, UMÍ ODMÍTNOUT 31. JE SCHOPNO CHÁPAT, ŽE LIDÉ SE RŮZNÍ A UMÍ BÝT TOLERANTNÍ K JEJICH ODLIŠNOSTEM A JEDINEČNOSTEM 32. CHÁPE, ŽE NESPRAVEDLNOST, UBLIŽOVÁNÍ, PONIŽOVÁNÍ, LHOSTEJNOST, AGRESIVITA A NÁSILÍ SE NEVYPLÁCÍ A ŽE VZNIKLÉ KONFLIKTY JE LÉPE ŘEŠIT DOHODOU: DOKÁŽE SE BRÁNIT PROJEVŮM NÁSILÍ JINÉHO DÍTĚTE, PONIŽOVÁNÍ A UBLIŽOVÁNÍ ČINNOSTNÍ A OBČANSKÉ KOMPETENCE 33. SVOJE ČINNOSTI A HRY SE UČÍ PLÁNOVAT, ORGANIZOVAT, ŘÍDIT A VYHODNOCOVAT 34. DOKÁŽE ROZPOZNAT A VYUŽÍVAT VLASTNÍ SILNÉ STRÁNKY, POZNÁVÁ SVOJE SLABÉ STRÁNKY 35. ODHADUJE RIZIKA SVÝCH NÁPADŮ, JDE ZA SVÝM ZÁMĚREM, ALE TAKÉ DOKÁŽE MĚNIT CESTY A PŘIZPŮSOBOVAT SE DANÝM OKOLNOSTEM 36. CHÁPE, ŽE SE MŮŽE O TOM, CO UDĚLÁ, ROZHODOVAT SVOBODNĚ, ALE ŽE ZA SVÁ ROZHODNUTÍ TAKÉ ODPOVÍDÁ 37. MÁ SMYSL PRO POVINNOST VE HŘE, PRÁCI I UČENÍ: K ÚKOLŮM A POVINNOSTDM PŘISTUPUJE ODPOVĚDNĚ: VÁŽÍ SI PRÁCE I ÚSILÍ DRUHÝCH 38. ZAJÍMÁ SE O DRUHÉ I O TO, CO SE KOLEM DĚJE: JE OTEVŘENÉ AKTUÁLNÍMU DĚNÍ 39. CHÁPE, ŽE ZÁJEM O TO, CO SE KOLEM DĚJE, ČINNORODOST, PRACOVITOST A PODNIKAVOST JSOU PŘÍNOSEM A ŽE NAOPAK LHOSTEJNOST, NEVŠÍMAVOST, POHODLNOST A NÍZKÁ AKTIVITA MAJÍ SVOJE NEPŘÍZNIVÉ DŮSLEDKY 40. MÁ ZÁKLADNÍ DĚTSKOU PŘEDSTAVU O TOM, CO JE V SOULADU SE ZÁKLADNÍMI LIDSKÝMI HODNOTAMI A NORMAMI A CO JE S NIMI V ROZPORU, A SNAŽÍ SE PODLE TOHO CHOVAT 41. SPOLUVYTVÁŘÍ PRAVIDLA SPOLEČNÉHO SOUŽITÍ MEZI VRSTEVNÍKY, ROZUMÍ JEJICH SMYSLU A CHÁPE POTŘEBU JE ZACHOVÁVAT 42. UVĚDOMUJE SI SVÁ PRÁVA I PRÁVA DRUHÝCH, UČÍ SE JE HÁJIT A RESPEKTOVAT: CHÁPE, ŽE VŠICHNI LIDÉ MAJÍ STEJNOU HODNOTU 43. VÍ, ŽE NENÍ JEDNO, V JAKÉM PROSTŘEDÍ ŽIJE, UVĚDOMUJE SI, ŽE SE SVÝM CHOVÁNÍM NA NĚM PODÍLÍ A ŽE JE MŮŽE OVLIVNIT 44. DBÁ NA OSOVBNÍ ZDRAVÍ I BEZPEČÍ SVOJE I DRUHÝCH, CHOVÁ SE ODPOVĚDNĚ S OHLEDEM NA ZDRAVÉ A BEZPEČNÉ OKOLNÍ PROSTŘEDÍ (PŘÍRODNÍ I SPOLEČENSKÉ)