Sebezkušenostní učení ZORA SYSLOVÁ Obrázek s budovou, sezením, lavičkou a stěnou Automaticky generovaný popis OBSAH 2. SETKÁNÍ 1.Sebepoznání 2.Sebereflexe 3.Sebehodnotící nástroje „Opakování matka moudrosti.“ LATINSKÉ PŘÍSLOVÍ SEBEZKUŠENOSTNÍ CYKLUS UČENÍ DLE KOLBA Zkušenost není, co zažijeme, ale co uděláme s tím, co jsme zažili. 1. SEBEPOZNÁNÍ ZDROJE: Sebereflexe Sdělení druhých Cesta sebepoznávání je cesta za dosud neznámým. Vzniká tak napětí: naše potřeba sebepoznání a osobního růstu nás nutí vydávat se na cestu ohrožení pocitu bezpečí. je přijímání nových informací o sobě a jejich vědomé začleňování do sebepojetí. Pyramida Umělá inteligence Sociální distancing 27.11.2020 Sebepojetím rozumíme způsob, jakým vnímáme sami sebe ve svých reálných nynějších možnostech, v působení na druhé a ve svých budoucích možnostech. Sebeúcta je víra člověka v sebe sama. Je to přesvědčení, že je kladně přijímán druhým lidmi, že dobře zvládá svoje úkoly. Patří sem i dobré mínění o svých duševních a fyzických schopnostech a vlastním tělesném vzhledu. (Přehnané sebeprosazování, silový přístup k druhým, citové vydírání, agresivní sklony aj. svědčí o slabé sebeúctě jedince.) 27.11.2020 Úroveň sebeúcty je možné postihnout vzorcem: dosažené úspěchy Úroveň sebeúcty = -------------------------------------------- nároky na sebe 27.11.2020 2. SEBEREFLEXE Psychologické hledisko: Je složitým strukturovaným procesem, při kterém se uskutečňuje vývoj osobnosti. Tvoří jádro sebeobrazu (jáství). Jak vnímáme sami sebe ve svých reálných a budoucích možnostech, ovlivňuje naše chování a ambice. Pedagogické hledisko: Jde o vnitřní proces, který učiteli pomáhá analyzovat a hodnotit svoje pedagogické aktivity, názory a postoje a tohoto hodnocení využívat ke zdokonalování vzdělávací práce. Je nutnou podmínkou odborného růstu učitelů a přijetí odborné i lidské odpovědnosti. -zabraňuje ve stereotypnosti práce -umožňuje učiteli ověřovat nové metody -naučit se předvídat možné důsledky -přispívá k neformálnímu a systematickému sebevzdělávání -stimuluje profesní růst učitele Význam sebereflexe ochota jedince zabývat se sám sebou ochota a připravenost ke korekci vlastních postojů charakter sebepojetí dostatečné množství a charakter podnětů k sebereflexi osvojení si sebereflektivních technik úroveň ideálního „já“ Co ovlivňuje úroveň sebereflexe IDEÁLNÍ UČITELKA … SAMOSTATNÁ PRÁCE 27.11.2020 Představení charakteristik: Jak se vám pracovalo ve skupině? Bylo jednoduché shodnout se na charakteristikách ideálního učitele? Když padla 1. charakteristika, vzpomenete si, zda se shodovala s vaší nebo byla jiná? Kolik charakteristik z vašeho seznamu je v tomto konečném? Jak se vám spolupracovalo? Měl každý z vás prostor říct svůj názor? Je něco, co Vás v tuto chvíli napadlo, že by se dalo příště dělat v takové online skupinové práci efektivněji? Je něco, co jste se naučily? Měly jste nějaké AHA? Mohly byste poskytnout zpětnou vazbu některé ze svých kolegyň/celé skupině? Je něco, co byste z této aktivity mohly využít v běžném životě? Co ostatní, domnívají se také, že by ideální učitelka …….. 27.11.2020 Fáze reflexe ALACT MODEL podle F. KORTHAGENA 4_reflection_en_1-81b4f korthagen,-fred_tcm108-264127 IZOMORFISMUS V reflexi aktivit dětí je možné věnovat prostor: » pocitům a zážitkům dětí při aktivitě » spojení pocitů s rozumovým pochopením (aha zážitek) » interakcím a výměnám názorů dětí na to, co se stalo a jak to vnímali » zpětným vazbám dětí navzájem, k aktivitě a k učiteli » pojmenování principů souvisejících s cílem aktivity (důvodem, proč se daná aktivita konala) » doplnění dalších informací od ostatních dětí a učitele » spojení aktivity a výstupů s reálným (osobním) životem dětí – v rámci jejich rodiny, školy » navození otázek k přemýšlení 27.11.2020 Kroky reflexe vycházející z Kolbova cyklu učení: Vytvořte příklady otázek, které byste mohly při reflexi činností v MŠ použít SKUPINOVÁ PRÁCE – VÝSTUPY POŠLETE DO CHATU 3. SEBEHODNOTÍCÍ NÁSTROJE MEZINÁRODNÍ PROFESNÍ RÁMEC KVALITY ISSA (PROJEKT ZAČÍT SPOLU) RÁMEC PROFESNÍCH KVALIT UČITELE MATEŘSKÉ ŠKOLY 27.11.2020 Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA 27.11.2020 OBLASTI MEZINÁRODNÍHO PROFESNÍHO RÁMCE Nástroj Rámec profesních kvalit učitele MŠ Munipress Nástroj Rámec profesních kvalit učitele MŠ 27.11.2020 OBLASTI RÁMCE PROFESNÍCH KVALIT 27.11.2020 Moje silné stránky Reflexe Co nás čeká příště? 27.11.2020 Práce s kritérii 3.1 vede vzdělávání podle připraveného plánu, aktuálně reaguje na vývoj situace a na potřeby a možnosti jednotlivých dětí, neztrácí zaměření na stanovené cíle učení 3.2 využívá širokého spektra metod a forem práce s důrazem na aktivní učení dětí 3.3 diferencuje a individualizuje vzdělávání vzhledem k možnostem a potřebám jednotlivých dětí, snaží se o dosažení osobního maxima u každého dítěte 3.4 průběžně udržuje a podněcuje vnitřní motivaci dětí k učení 3.5 komunikuje s dětmi způsobem, který odpovídá jejich věku, kultivovaně, jasně, srozumitelně 27.11.2020 Práce s portfoliem 27.11.2020 Obsah obrázku žlutá, fotka, stůl, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Portfolio jako klíč Struktura portfolia Děti a já Okolí a já Očima druhých 27.11.2020 Popis není dostupný. annual-rings-2924661_960_720.jpg Moje profesní filozofie Moje profesní kompetence Moje profesní vzdělávání Díky za váš čas J