Záznamový lisí č. 1 Počel bodů ... /z 30 I yhovel(o) I nevyhověla) (opravil/a Identifikační číslo kandidáta 1. Z následujících slov utvořte věty v minulém čase. Nepřidávejte žádné další výrazy. Zkratka pl.-plurál/množné číslo. Nultá věta slouží jako příklad. Za poklady do podzemí Př. 0 Vydal se (my) - do - podzemní — svěl -. kde - těžil se - dříve - uhli a kov (pl). Vydali jsme se do podzemního světa, kde se dříve těžilo uhlí a kovy. 1 Řada - důl - proměnit se - v - turistická atrakce - se - spousta - strašidla a figuríny. Řada......................................................................................................................................... se...........................................................................................................................................A b 2. Každý horník (pl.) - být - vybavit - plášť (pl.) a lampa (pl.). ............................................................................................................3 b 3. V - prohlídkové okruhy - být - vyhradit - místa - pozoruhodné expozice. V.....................................................................................................místa ...........................................................................á^,.............................3 b 4. Děti - být - zaujmout - síť - chodby - a také - stroje - poháněný - vítr - či - koně. .......................................................................................................a také ..........................................................................................................4 b Počet bodů (14 bodů): K, OR i .....miii|[i Zázniimový Ií.m č ž 2. OdpOVfotC mi otA'/.li(• potllc pi ildiiiln NnplXtd Miiivŕlj, nžíjlt! immIiiiíCiovíicí /působ a slovu v /,ftvot'Uňch (v (Imhé Č^HllunitVrSlh, l)oili/ul<«; Mlovcanou oaobu, TA: tY> by dělali," kdyby měli vier tUisiťŕ (touhu st wsy nebo whrady) K dyhy měli vier faxu, loulcili by ,vc /«; #V,viV// /«•//« znhmtMt h 1. Co by se slulo, kdyby hnhičku f.piilné upadln'/ (nemoci pohnoiil obe jcjl kolenu) .......•■"......iiil|iniliMMMMmiiiiiitiiimi.....111 n 11 > 111 mm 11111 n m n 11 n i n 111 i, i,, i, i,,t.......•......«.................. •*••.....MfMIMIinillMMIIIIIMtllMJIIIIHIIIIMMIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIMIIinillllllllllMIHII.IIHIM.il.......................2,5 b 2. Co byste dčlali na /.kouříce, kdybyste nich |>-..it e:;ej7 (hledct si - toto vybrané téma) 3. Co bys udčlal, kdyby 0 lobč noviny otiskly Mvý Článek? (nevěřit - takové řeči) Počti bodů (7 bodů): i / Záznamový lisl č. 3 3. Obměňte následující věty tak, aby zůstal zachován jejich původní význam. Zaměřte sc na podtržená slova. Do každé mezery doplňte vždy jedno slovo. Nultá věta slouží jako příklad. Př.: 0. Tento rok na jaře si vzala muže, kterého znala už jako dítě. ...Letos... na jaře ....se vdala... za muže, kterého znala už od ....dětství.... . 1. Za křižovatkou cest3 se vydali cestou pokrytou kamenyb vedoucí směrem k hradu. Za.........................................ase vydali po.........................................b cestě vedoucí směrem k hradu. I b 2. Lékař poradil Adamovi: „Nejez příliš0 sladkostí a dej si raději netučnéd maso!" „Adame, lékař ti poradil, aby..................................................................c sladkostmi a dal si raději plátek....................................................d masa." 1 b 3. Dědeček se celý život věnoval' psaní obecní kroniky. Psal také o dvou mužích, kteří se narodilif v této vesnici a kteří se po příhodě z mládí dlouhou dobu nechtěli smířit6. Dědeček celý život...................................................e psaní obecní kroniky. Psal také o dvou ....................................................f z této vesnice, kteří se po příhodě z mládí stali na dlouhou dobu.............................................................8 soupeři. 1,5 b 4. Původní plán ředitele se neuskutečnil11. Po majetkové aféře se vzdal01' práva na finanční náhradu a odstoupil. Vybrali' proto jeho nástupce. Z původního plánu ředitele................................ , Po majetkové aféře............. práva na finanční náhradu a odstoupil. Při.........................................................'řízení zvolili proto j eho nástupce. 1,5 b cli Počet bodů (5 bodů): 18 GR Záznamový list č. 4 4. Najděte chyby na řádcích 1-6. .Správný (var napište kc každému očíslovanému řádku. Na jednom řádku je maximálně jedna chyba. Pokud je celý řádek bez chyby, napište 0. První dva řádky slouží jako příklad. Do dějin světové architektury se koncem prvního desetiletí minulého století zapsal také český kubismus. K samému vrcholů ho dovedl Josef Gočár, od jehož oo .......0...... vrcholu. narození letos uplynulo 130 let. Mnohé zraky turistů již shlédly Dům U Cemé Matky boží s kavárnou Grand Café Orient. Vévodily ji černý bar a rozměrné lustry. Ty, které uchvátily Gočárovy stěží přehlédnutelné stavby, nebudou překvapeni, že v roce 1924 vyhrál v urbanistické soutěži a byl pověřen zpracováním čtvrtí města Hradce Králové. Pozoruhodný je také jeho kubistický nábytek, s ním nejprve začal pro svou vlastní potřebu, ale pak jim klientům vybavoval pracovny, salony či banky. Počet bodů (óxlbod) 2 3 4 5 6 5. Iva a Jirka potřebují vyřešit svou finanční situaci. Dávejte rozkazy střídavě Ivě, Jirkovi, nebo oběma! Užijte kladny rozkazovací způsob od sloves opačného vidu. První dvě věty slouží jako příklad. 0. Ivo a Jirko, neřešil svou finanční situaci! 00. Ivo, nedělat si čas! 1. Ivo a Jirko, nezjišťovat své možnosti! 2. Ivo a Jirko, nepočítat příjmy a výdaje! 3. Jirko, neshánět kopie bankovních smluv! 4. Ivo, neprocházet výpis ze spořeni! 5. Ivo a Jirko, neobracet se na finančního poradce! 0. Vyřešte svou finanční situaci! 00. Udělej si čas! 1.......................'......................své možnosti! 2..............................................příjmy a výdaje! 3..............................................kopie bankovních smluv! 4............................................. výpis ze spořeni! 5.............................................na finančního poradce! Počet bodů (5x1 bod): 19 GR Záznamový list č. 5 6. Následující věty upravte podle příkladů. Podtržená přídavná jména a příslovce dejte do 2. nebo 3. stupně. Z tučně vytištěných podstatných jmen vytvořte vhodná přídavná jména. Všechny výrazy v závorkách dejte do správných pádů. Př.: Ceny (kůže - kabelky)........rostly mnohem (rychle).........než u ostatních výrobků. Ceny kožených kabelek rostly mnohem rychleji než u ostatních výrobků. Diky obsažené vláknině se (oves - vločky).........řadí mezi ty (zdravé potraviny)............ Díky obsažené vláknině se ovesné vločky řadí mezi ty nejzdravějšípotí aviny. 1. Archeologové zjistili, že pod (kámen - zdi).........................................................................." jižně orientovaných domů se sklepy vyskytovaly (řídce)........................................................b než u ostatních obydlí. 2. Ke (snaha - děti)...................................................................................c patřil i náš syn, který se díky své píli ocitl mezi úplně (malý - vítězové)..................................................................d. 3. Procházeli se po (král - parky).....................................................................................c, které založil syn (krátce)...........................................................................f vládnoucího panovníka z celé dynastie. Počet bodů (10x0,5bodu): 7. Podle kontextu vyberte vhodný slovesný základ, přidejte k němu předponu a takto utvořené slovo doplňte ve správném tvaru do věty. Nultá věta slouží jako příklad. Př: 0.....Předplatil... si oblíbený časopis, aby mu každý měsíc chodil -plácet/-platit domů do schránky. 1. Květina, kterou jsme zasadili, brzy................................................ -pouštětApustit své kořeny. 2. Milí kolegové, podívejme se na tento problém a................................. -jimatAjmout k němu nějaké konkrétní stanovisko! 20 GR Záznamový list č. 6 3. Cesta byla vyčerpávající. Skupinka cyklistů při stoupání na vrchol -bývatAbýt pomalu..............................................svých sil. Každý se těšil na zasloužený odpočinek. 4. Doporučujú ti, aby...............už.......................................otcovu -piratApřít rozhodnutí. Musíš se mu konečně podřídit. 5. Zábrany proti povodním.........................................nej horší možné -vracelAvrátit následky. Mnohá obydlí tak byla zachráněna. Počet bodů (5x1 bod): 8. Podle smyslu doplňte následující slova ve správném tvaru do včt. Číslovky v závorkách napište slovy. Nultá věta slouží jako příklad. Víra, důvěra, pověra, věřitel, důvěrník. Př.: 0..Kolem (90) ...devadesáti... procent úspěšných vztahů je založeno na vzájemné ...důvěře... . 1. Příběhy hýřící mýty a.......................................a se zalíbily (2/3)........................ .................................b čtenářů. 1,5 b 2. Mezi (5 400)..................................................................................c účastníky d mezinárodní konference byli příslušníci mnoha rozdílných................................. a náboženského vyznání. 1,5 b 3. Na (900.).........................................................e straně právní knihy se pojednává 0 vzájemném vztahu mezi dlužníky a...........................................ľ. l b 4- Na životopisný román o známém vladaři a jeho neméně slavných..............................8 P°hlížejí badatelé (2)......................................h způsobem. 1 b Počet bodů (5bodů): GR Záznamový list č. 7 9. Ze slov v pravém sloupci vytvořte jiné vhodné slovní druhy (podstatná jména, slovesa apod.) a doplňte je ve správném tvaru do vět. Pozor, někdy je nutné podle smyslu užít záporný ťvar. Nultá věta slouží jako příklad. Př.: 0. Buňky chuti jsou uloženy na jazyku v ......chuťových......pohárcích. CHUŤ 1. Když vešli do místnosti, nebyli schopni ani slova a tváře jim hrůzou BÍLÝ 2. Velikonoce si už jen těžko dokážeme představit bez malovaných ODMYSLET vajíček a pomlázky...............................................................k nim patří. 3. Dítě lezlo po kolenou, až se mu tím obě..................................................... DÍRA a maminka je musela zašít. 4. Novorozeně se probudilo, otevřelo........................................................... ZUB pusinku a dalo se do pláče. 5. Přes noc nám někdo poškrábal auto. Je to určitě dílo nějakého místního ZÁVIDĚT Počet bodů (5x1 bod): 10. Doplňte do vět vhodné spojky a spojovací výrazy. Nadpis slouží jako příklad. Zelené potraviny - pomoc,......která......funguje ...........................................8 naši předkové konzumovali převážně zásadotvomé potraviny, náš jídelníček vypadá přesně naopak. Konzumujeme sladkosti, červené maso, holdujeme kávě, trpíme stresem a nedostatkem pohybu, .......................................b si uvědomujeme boj našeho organismu s nadměrným překyselením.........................................0 se účinně bránili, musíme z jídelníčku ubrat složky kyselinotvorné a přidat ty zásadotvomé - například zelené potraviny, 22 GR Záznamový list č. 8 V ..........................................d najdeme většinu důležitých vitaminů, minerálů i vlákninu. Ječmen, pšenice či sladkovodní řasa Chlorela nám pomáhají,..............................................e už trpíme únavou, nespavostí či špatným zažívám. Ten............................................... f ztěžuje život snížená imunita, najde díky těmto potravinám zaručeně šetrné řešení svých problémů. Počet bodů (6x0,5bodu): 23 Státní jazyková zkouška všeobecná z jazyka českého Jaro 2011 Gramaticko-lcxikální test Klíč 1.1. Řada dolů (=0,5 b) se (=0,5 b) proměnila (=0,5 b) v turistickou (=0,5 b) atrakci (=0,5 b) se spoustou (=0,5 b) strašidel (=0,5 b) a figurín (=0,5 b). =4 b 2. Všichni (=0,5 b) horníci (=0,5 b) byli (=0,5 b) vybaveni/í (=0,5 b) plášti (=0,5 b) a lampami (=0,5 b). =3 b 3. V prohlídkových (=0,5 b) okruzích (=0,5 b) byla (=0,5 b) vyhrazena/á (=0,5 b) místa pozoruhodným (=0,5 b) expozicím (=0,5 b). =3 b 4. Děti byly (=0,5 b) zaujaty/é (=0,5 b) sítí (=0,5 b) chodeb (=0,5 b) a také stroji (=0,5 b) poháněnými (=0,5 b) větrem (=0,5 b) či koni/koňmi (=0,5 b). =4 b (0,5-eelý správný tvar; 0,25-malá chyba v kořeni slova - např. chybějící háček, čárka neměnící význam - např. strašidel; 0 b-chybný tvar) (0,5 b - 0,25 b - 0b) (á 0,5 b) = 14 b 2. 1. Kdyby (babička) špatně upadla (=0,5 b), nemohla by pohnout (=0,5 b) oběma (=0,5 b) svými (=0,5 b) koleny (=0,5 b). =2,5 b 2. Kdybychom měli psát esej (=0,5 b), hleděli bychom si (=0,5 b) tohoto (=0,5 b) vybraného (=0,5 b) tématu (=0,5 b). =2,5 b 3. Kdyby (o mně) noviny otiskly lživý článek (=0,5 b), nevěřil bych (=0,5 b) takovým (=0,5 b) řečem (=0,5 b). =2 b (0,5-celý správny tvar kondicionálu, pádové koncovky, správná prepozice; 0,25-malá chyba v kořeni slova - např. chybějící háček, čárka neměnící význam - např. řečem; 0 b-chybný tvar kondicionálu, pádové koncovky, chybná prepozice, chybný slovosled) (0,5 b - 0,25 b - 0b) (á 0,5 b) = 7 b 3. 1. a) rozcestím (=0,5 b), b) kamenité (=0,5 b); 2. c) ses nepřejídal (ses necpal7nepřecpával) (=0,5 b), d) libového (=0,5 b), e) zasvětil (=0,5 b); 3. f) rodácích (=0,5 b), g) nesmiřitelnými (=0,5 b), h) sešlo (=0,5 b); 4. ch) se zřekl (=0,5 b), i) výběrovém (=0,5 b) (0,5-celý správny tvar; 0,25-malá chyba v kořeni slova- např. chybějící háček, čárka neměnící význam -např. rodácích; 0 b-chybný tvar, chybná pádová koncovka, chybný slovesný tvar - osoba, čas, vid) (0,5 b - 0,25 b - 0b) (ä 0,5 b) = 5 b 4. 1. zhlédly; 2. jí; 3. Ti; 4. 0; 5. nímž; 6. Jim (chybné slovo musí být zcela správně opraveno a zapsáno) (lb-Ob) (alb) = 6 b 5. 1. Zjistěte; 2. Spočtěte/Spočítejte; 3. Sežeň; 4. Projdi; 5. Obraťte se (1 b-správný vid i slovesná osoba; 0,5 b-správný vid, ale chybná slovesná osoba a naopak - utvořený XVIII slovesný tvar musí byt existující - např. zjisti místo zjistěte, shánějte mísKo sežeňte; za 0,5 b lze uznat správny tvar, tzn. vid i osoba, s chybějícím reflexivním zájmenem - např. obraťte; 0 b- zcela chybný tvar; také chybějící/přebývající háčky, čárky - např. obratte, sežeň, zjistěte, obrátíte apod.) (lb-0,5 b-Ob) (álb) = 5b 6. a) kamennými (=0,5 b) zdmi (=0,5 b); b) řidčeji (=0,5 b); c) snaživým (=0,5 b) dětem (=0,5 b); d) nejmenšími (=0,5 b) vítězi (=0,5 b); e) královských (=0,5 b) parcích (=0,5 b); 0 nejkratčeji (=0,5 b) (0,5-celý správný tvar; 0,25-malá chyba v kořeni slova - např. chybějící háček, čárka neměnící význam; Pozor! Neplatí pro tvary komparativů a superlativů - např. nejmenšimi, řidčeji, kratčeji apod. = 0 b; 0 b-chybný tvar, chybná pádová koncovka, chybějící či přebývající háčky, čárky - např. kamenými, parkách, zdi, řidčeji apod.) (0,5b - 0,25 b - 0b) (a 0,5 b) = 5 b 7. 1. zapustila/zapouštěla; 2. zaujměme; 3. pozbývala/pozbyla; 4. ses ... nevzpíral; 5. odvrátily/odvracely (1-celý správný tvar; 0,75-malá chyba v kořeni slova - např. chybějící háček, čárka neměnící význam - např. odvrátily; 0,5-gramatická chyba - špatná slovesná osoba, chybná koncovka, ale slovesný tvar dobře utvořený - např. zapustily, zaujmeme, nevzpíral místo ses ... nevzpíral, odvrátili apod.; 0 b-chybný tvar, chybný vid, prefix) (1 b-0,75b-0,5b-0b) (álb) = 5b 8. 1. a) pověrami (=0,5 b), b) dvěma (=0,5 b) třetinám (=0,5 b); 2. c) pěta tisíci (=0,5 b) čtyřmi sty (=0,5 b), d) věr (=0,5 b); 3. e) devítisté (=0,5 b), f) věřiteli (=0,5 b); 4. g) důvěrnících (=0,5 b), h) dvojím (=0,5 b) (0,5-celý správný tvar; 0,25-malá chyba v kořeni slova - např. chybějící, přebývající háček, čárka neměnící význam - např. věřiteli; 0 b-chybný tvar - chybná pádová koncovka, číslovky zapsané dohromady, chybějící diakritika v číslovkách či jinak zkomolená slova) (0,5b - 0,25 b - 0b) (á 0,5 b) = 5 b 9. 1. zbělely; 2. Neodmyslitelně; 3. se ... proděravěla; 4. bezzubou; 5. závistivce (1-celý správný tvar; 0,75-malá chyba v kořeni slova - např. závistivce; 0,5-správné slovo, ale gramatická chyba - např. chybná pádová koncovka nebo slovesná osoba či čas, tzn. utvořené slovo existuje - zběleli, proděravěla místo se ... proděravěla, závistivec; pravopisné chyby - např. bezubou; 0 b-chybný tvar - zbílely, prodíravěla apod.) (á 1 b) = 5 b 10. a) Zatímco; b) aniž; c) Abychom; d) kterých/nichž; e) ať; 0 komu (0,5-0 b) (á 0,5 b) = 3 b XIX Celkový počel bodu: 60 PfO hodnocení vydelí! nejprve skutečně dosažený počet bodů dvěma, poté případně zaokrouhlil směrem nahoru. Maximální počet 30 bodů Limit pro zvládnutí QR 18 bodů 30-18 vyhověl/a 17,5 a méně nevyhovél/a XX