Populárně naučné historické časopisy a jejich místo ve školním dějepisu Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. Katedra historie PdF MU Popularizace historie •Popularizace je dle mínění mnoha odborníků pravá ruka vědy. •Je nutné odlišit popularizaci (zpřístupnění odborného tématu srozumitelnou formou laikům od prosté kompilace (chronologické či tematické poskládání výtahů z prací jiných autorů, kompilátor sám v dané problematice nebádá, dopouští se chyb a zkreslení). •Populárně naučné články a publikace by se měly stejně jako odborné studie a monografie vyznačovat vědeckou objektivitou a přesností. •Nepřinášejí nová řešení vědeckých problémů, ale zpřístupňují poznatky, objasňují určité historické události, jevy, osobnosti. •Problém: přílišná generalizace látky, vliv komerce, tlak edičních center aj. Populárně naučný časopis v dějepisné hodině •Historický časopis může vhodně doplnit práci s učebnicí, která •- nepokrývá historickou látku zcela •- světové a národní dějiny dominují nad regionálními •- nemůže okamžitě reagovat na nová zjištění, objevy a interpretace, stereotypy v nové literatuře aj. •Časopis může aktuálně reagovat také např. na hraný historický film, expozici, sympozium aj. •Odborná literatura – uplatňuje se spíše ve středoškolském dějepisu a v rámci společenskovědních seminářů. •Populárně naučná literatura – širší uplatnění v dějepisném vyučování. •Populárně naučné práce významně doplňují práci s učebnicí dějepisu a společně s ní se podílejí na kultivaci historického vědomí a formování historické kultury •Populárně naučný časopis je většinou snadněji využitelný než další doporučená literatura – text článků zpravidla nebývá delší než kapitola v učebnici. V učebnicích se ale na časopisy odkazuje minimálně nebo vůbec. Formy využití časopisu v hodině dějepisu •- četba v dějepisné hodině – na jejím základě učitel pokládá problémové otázky, řídí diskusi nad vybraným tématem, polemizuje s jiným úhlem pohledu a s jinými zdroji, četba jako příprava krátkých výstupů na dané téma + kontrola porozumění textu, výpis doplňujících informací či nových pojmů •-domácí četba – nejčastěji spojena s vypracováním referátu na dané téma •- individuální četba – rozšiřuje a prohlubuje znalosti jednotlivce, motivuje k dalšímu poznávání •V praxi se tyto formy často kombinují. •Vzhledem k bohaté obrazové výbavě (fotografie, reprodukce slavných děl, průřezy historických budov apod.) přispívají časopisy k názornosti a lepšímu pochopení studovaného jevu •Některé umožňují práci s faksimiliemi archivních materiálů a dalších pramenů, jiné nabízí možnost zařazení didaktické hry, kvízy, doplňovačky atd. •Úskalí zařazení práce s populárně naučnými časopisy v hodině dějepisu: • •- nedostatek času + náročnost na přípravu •- časopis není k dispozici např. s finančních důvodů •- různá úroveň a tedy možnost využití populárně naučných časopisů •- upřednostnění jiných forem výuky •Alarmující skutečnost: •Dotazníkový výzkum uskutečněný na PdF MU roku 2003 (205 respondentů - studentů oboru dějepis – srov. článek ve SB 20) prokázal, že většina NEČTE ŽÁDNÉ, tedy ani populárně naučné historické ČASOPISY. •Z těch, kteří se ke čtení časopisů přihlásili (cca 45 %) je čte většina čte pouze nárazově a skutečnou orientací v populárně naučných historických a historicko-didaktických časopisech disponuje jen nepatrná až zanedbatelná část studentů. Historické a historicko-didaktické populárně naučné časopisy – minulost a současnost •Mezníkem je rok 1989. •Před tímto rokem časopisy zasaženy více či méně ideologií, některá témata na okraji zájmu, akceptování nových trendů – každodennost, mentality, kultura, místa paměti, „druhé životy“ hist. osobností aj. •Zásadně se změnila grafická a obrazová výbava •Počet populárně naučných časopisů značně narostl, nově přibyla možnost komparace se západními populárně naučnými a historicko-didaktickými časopisy Časopisy do roku 1989 – historicko-didaktické: •Společenské vědy ve škole. •Časopis pro dějepis, občanskou nauku a zeměpis. (pro vyučování dějepisu a občanské nauce) •Od r. 1946 •Přísné ideologické výchovné hledisko, později zlepšení, kromě socialistického formování také řada podnětů ke zlepšování školské praxe, ale také terminologické slovníky, kunsthistorická témata aj. •Některé články z novějších čísel využitelné zcela nebo částečně i dnes – např. PVH aj. C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 022.jpg •DĚJEPIS VE ŠKOLE •Časopis pro dějepis, ústavu ČSR a SSSR (později bez podtitulu) •Vycházel od r. 1954 •Zprvu téměř bez obrázků, dnes využitelné minimum, celkově spíše jako historický pramen. •Články: •V duchu tradice dělnických prezidentů •Marxova cesta k Marxismu, zlepšení v 60. letech – hlavní části Obsah vyučování, metodiky dějepisné práce, recenze. C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 021.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 020.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 023.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 024.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 025.jpg Časopisy do roku 1989 – historické: •DĚJINY A SOUČASNOST. •Populární historicko vlastivědná revue. •Vychází od roku 1959 (10x ročně) •RR předstoupila před čtenáře v době „kdy socialistický společenský řád nabývá denně zřejmější převahy nad imperialismem…“ •Obsahově zřejmě nejkvalitnější z časopisů, vrchol – období Pražského jara – v RR řada renomovaných historiků uznávaných i dnes •Součástí i „didaktická vložka“ C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 033.jpg •SLOVO K HISTORII. •Sešity k poznání národní minulosti. •Od roku 1985 vydávalo nakladatelství Melantrich. •Monotematická, úžeji zaměřená problematika s bohatým obrazovým doprovodem. C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 044.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 037.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 045.jpg •1.Jak to bylo v květnu 1945 •2.Velká Morava. CM mise. •3.Mosty pro revanš •4.Bitva u Hradce Králové 1866 •5.Nástup Habsburků na český trůn •6. Návrat Karla Havlíčka z Brixenu •7. Pouť Čechů do Moskvy •8. Bitva na Vítkově •9. Marshallův plán a Československo •10. Říjen 1917 •11.Zlatá bula sicilská •12. Pane prezidente, podáváme demisi •13. Anežka Přemyslovna •14. TGM a vnik ČSR •15.Založení univerzity Karlovy •16. Kroměřížský sněm •17. Poslední den z dramatického podzimu 1938 •18. Husův proces v Kostnici •19. Jak se dělal mír roku 1919 • •20. Kozina a Lomikar •21.Za společný stát: martinské rozhodnutí z 30. října 1918 •22. Václav Radecký z Radče •23. Milan Rastislav Štefánik •24. Pozvání do Frankfurtu •25. Sokol v životě národa •26. Nechápou, tak jak Napoleon do smrti nepochopil •27. Generál Alois Eliáš a odboj •28. Jubilejní výstava 1891 •29. Lipany •30. Zápas o česku konfesi •31. Mozart a jeho Praha •32. Jiří Melantrich z Aventýna •33. Ferdinand Peroutka •34. Nejen v čase mandragory •35. Vyvraždění Slavníkovců •36. Praha 1900 Paříž •37. Bethlen proti Habsburkům •38. Zrození státníka: Edvard Beneš • Inspirace (?) ze zahraničí •Prepodavanije istorii v škole 1985 •V 51. ročníku redakce věnovala velkou pozornost otázkám studia stranických dokumentů a díla zakladatelů marxismu – leninismu. Studium odborně metodického časopisu P.I. může obohatit i naše učitele o cenné zkušenosti z výchovně vzdělávací práce sovětských učitelů a přispěje tak k plnění úkolů naší socialistické školy. •J. Sýkora 1987. C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 032.jpg Populárně naučné historické a historicko – didaktické časopisy po roce 1989 •Charakteristické rysy: •Snaha o návaznost, transformaci,v některých případech zánik •Obsahové proměny, změny formátu, větší frekvence periodicity, vydávání zvláštních či příležitostních čísel, návaznost knižnic atd. • Otázka kvality - přínosu časopisů •- kvalitní časopisy – popularizační články splňují vysoká odborná kritéria, píší je renomovaní autoři, kteří jsou v oboru etablovaní nebo jejich žáci •-přínosné časopisy (obsah je v některých případech kombinací 1 a 3 skupiny) •- historický „bulvár“ •- ostatní C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 002.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 003.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 027.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 037.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 016.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 014.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 043.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 009.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 032.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 046.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 010.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 011.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 013.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 012.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 008.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 036.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 039.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 040.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 041.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 016.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 028.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 029.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 004.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 005.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 018.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 006.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 007.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Historické časopisy 034.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 038.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 035.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 026.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 031.jpg C:\Users\Jirka\Desktop\Populárně naučné, didaktické, příležitostné\Apokalypsa ANGERS 030.jpg Studentské historické časopisy •HISTORIK – vydávali (jí) studenti Gymnázia Jaroslava Heyrovského v Praze •ČELEM VZAD – Gymnázium Budějovická, Praha