HUDEBNÍ VÝVOJ DÍTĚTE HUDEBNÍ VÝVOJ DÍTĚTE - zkoumání hudebního vývoje zasahuje do celé oblasti vědních oborů (muzikologie + hudební psychologie a pedagogika, estetika, sociologie…) - hudební rozvoj je podstatnou složkou harmonického rozvoje osobnosti (je těsně spjat se vznikem a utvářením ostatních duševních schopností, senzomotorických reakcí, poznávacích a rozumových procesů, s rozvojem představ, paměti, fantazie, s celkovou senzibilitou…) Dvě zóny vývoje podle L. S. Vygotského aktuální – „co dítě dovede momentálně samo řešit“ perspektivní – co je schopno řešit pod vedením vychovatele – určuje hranice možností vývoje dítěte vztah zrání a učení: „zrání se urychluje učením, získáváním zkušeností, a proces hudební výchovy je zase rychlý, hospodárný a úspěšný tehdy, když dítě dosáhlo potřebné zralosti“ - žádná hudební schopnost – jako specificky liská vlastnost – nemůže však vzniknout jen procesem zrání; vždy je třeba komplementárního působení prostředí a výchovy DETERMINANTY HUDEBNÍHO VÝVOJE ČLOVĚKA hudební vlohy hudebnost dětská sociální zařízení vliv rodiny hudební nadání hudební schopnosti prostředky masové komunikace K determinaci duševního vývoje a) nativistické teorie (absolutizace dědičných faktorů, které nelze výchovou ovládat) b) empiristické teorie (duševní život je produktem výchovy a prostředí) c) dualistické koncepce (spolupůsobení dvou činitelů, u W. Sterna „teorie konvergence“) vnitřní vnější VNITŘNÍ DETERMINANTY HUDEBNÍHO VÝVOJE ČLOVĚKA Hudební vlohy - mohou se probouzet jen v přímém kontaktu s hudební kulturou, v provozování hudby, pokud nenastane interakce, zůstanou pouhými prázdnými možnostmi, nerealizují se… - tvoří nutnou podmínku vzniku vývoje hudebních schopností - je nutno je již od raného věku objevovat a rozvíjet hudebními podněty o organizovanými hudebními činnostmi vrozená potence získaná struktura učení, interakce s hudbou Dilemata vloh a schopností - Žádný člověk nestačí za život rozvinout všechny schopnosti, které by mu jeho vlohový základ umožňoval, protože k životu mu stačí pouze jejich malý zlomek. - Neměřitelnost vloh: Máme-li dva žáky o přibližně stejných schopnostech, z nichž prvý věnoval hudebním činnostem mnohem více času než druhý, musíme u druhého předpokládat větší vlohu. Hudební dispozice - silnější hudební dispozice je předpokladem, že její aktualizace nastává častěji, snadněji a silněji - každé duševně a tělesně normální dítě je dispozičně vybaveno alespoň v takové kvalitě, aby se mohlo hudebně rozvíjet, zpívat a plnit požadavky všeobecné hudební výchovy na základní škole. Jan Blahoslav: tvrzení, že i z hudebně nenadaného jedince může být aspoň „prostřední kantor“ (zpěvák) - Jan Amos Komenský: „Co se má konat, konáním se učí. Psáti se učí psaním, zpívat zpíváním“ hudební vlohy soubor konkrétních hudebních schopností Činnostní pojetí HV Nepřeceňujte důležitost vloh a nadání, ale snažte se vytvořit takové podmínky, v nichž se všichni žáci budou moci plně rozvinout  „Stane-li se zpěv zálibou žáků, budou často zpívat. Tím se rozvinou jejich schopnosti a dosáhneme dobrých výsledků i u méně nadaných.“ (Ladislav Daniel) Hudební schopnosti - předpoklady úspěšných hudebních činností - nemohou být nikdy vrozené, ale nejsou také dány pouze zvenčí, schopnosti jsou výsledkem vývoje - utvářejí a rozvíjejí se výchovou, vzděláváním, praktickou hudební činností - přetrvávají po celý život - při hudební aktivitě není využívána pouze jedna určitá hudební schopnost, ale celá řada různých hudebních schopností - formují se v konkrétních činnostech a mimo tyto činnosti neexistují Klasifikace hudebních schopností (L. Daniel) a) smysl pro rytmus - rozvíjí se nejdříve ze všech schopností - prožíváme ho převážně pohybem – propojování hudby a pohybu „Zatímco u ostatních schopností je možno zaujmout značně optimistické stanovisko a věřit v blahodárný vliv hudebních činností a konečný úspěch, se smyslem pro rytmus je to horší. V některých případech skutečně chybí vloha a ani nejlepší metody mnoho nezmohou. Naštěstí je těchto případů velice málo a běžný průměr daleko převažuje.“ (Ladislav Daniel) = např. vynecháním pomlky na poslední době zkrátí takt chyba) = nezpomaluje ani nezrychluje = strukturovat vyšší hudební útvary než takt (předvětí, závětí utvoří bez počítání stejně dlouhé – symetrické.) = odměřovat různé rytmické hodnoty na základě metra smysl pro rytmus v širším slova smyslu smysl pro metrum (pro pulsaci) smysl pro tempo smysl pro hudební formu smysl pro rytmus v užším slova smyslu b) smysl pro výšku tónu - tzv. „hudební sluch“ - dovede rozeznat, že jeden tón je vyšší a druhý nižší, zda melodie stoupá či klesá a dovede si pamatovat výškové rozdíly dvou tónů (interval) - tato schopnost je dána každému normálně slyšícímu člověku: důležitým výrazovým prostředkem řeči je intonace (melodie řeči). Každou větu vyslovíme jinou melodií a tato melodie není libovolná, nýbrž má významovou platnost (rozkaz, prosba, otázka…). Najde se člověk, který tomu neporozumí.? - Zatímco každý (s relativním sluchem) pozná melodii, absolutní sluchař ještě pozná, v jaké je tónině - receptivní forma = dovede si zapamatovat tón určité výšky a poznat jej i po delší době - reprodukční forma = schopnost vzpomenout si na daný tón a zazpívat jej „ …Ani absolutní sluch není vrozený, ale musí se vycvičit. Avšak podaří se to pouze tomu, kdo má pro absolutní sluch vrozenou speciální vlohu.“ - tzv. pseudoabsolutní sluch = vycvičený sluch relativní až k hranici sluchu absolutního (např. houslisté si „zapamatují“ komorní „a“, podle kterého si ladí nástroje) c) tonální cítění - schopnost chápat vztah k tónině - není vrozené, ale získané - přítomnost této schopnosti si ověříme, když žákům zahrajeme nebo zazpíváme krátkou hudební větu bez posledního tónu a žádáme je, aby melodii ukončili. Nedovedou-li ještě zpívat, dáme jim rozhodnout, která z dvou přehraných vět končí a která si žádá pokračování d) schopnost harmonického slyšení - rozvíjí se jako poslední (žádná absolutně platná věková hranice neexistuje) - má zásadní význam pro dvojhlasý zpěv relativní absolutní e) hudebně intelektové schopnosti  hudební paměť  hudební představivost  hudební myšlení  estetické hodnocení hudebních děl  hudebně tvůrčí (kreativní) PRO ZÁJEMCE KLASIFIKACE HUDEBNÍCH SCHOPNOSTÍ DLE P. MICHELA (1966) I. diferenciační schopnosti sluchového analyzátoru (vnímání hudební výšky, délky, síly, barvy) II. schopnost hudební paměti III. skupina motorických schopností IV. analyzační schopnosti pro vnímání a chápání hudby (oblast myšlení a fantazie) - uvádí hudební schopnosti do stejné funkční roviny (= nejsou kvalitativně rozlišeny ty, které jsou nezbytné pro základní hudební činnost od schopností pro profesionální interpretační a skladatelskou činnost) KLASIFIKACE HUDEBNÍCH SCHOPNOSTÍ DLE F. LÝSKA (1956) - přihlíží ke kvalitativnímu aspektu - hudební schopnosti a) všeobecné – hudební vnímání a citová reakce, chápání obsahu, výrazu, charakteru hudby b) zvláštní – diferenciace kvality tónů, hudebně výrazových prostředků, vokální nebo instrumentální reprodukce c) tvořivé – schopnost reprodukční, dirigentská, skladatelská, kritická… KLASIFIKACE HUDEBNÍCH SCHOPNOSTÍ DLE F. SEDLÁKA 1. senzoricko-auditivní a) sluhově analyzační – vydělování jednotlivých elementů hudebního vjemu b) sluchově komparační - tyto schopnosti tvoří základní podmínku po percepci a hudební prožitek, pěveckou a instrumentální reprodukci i hudební tvořivost 2. senzoricko-motorické – nezbytné pro vnímání a prožívání rytmu, pro motoriku prstů při hře na hudební nástroje a pěveckou činnost, pro pohybové vyjádření hudebního rytmu… 3. hudební představivost a paměť 4. tonální cítění 5. harmonické cítění 6. hudebně intelektové schopnosti a) hudební fantazie – činnost recepční, reprodukční a zvl. Produkční b) citová vnímavost – prožívání huby a hudební reprodukce c) tvůrčí potence d) hudební myšlení – pro všechny druhy složitých hudebních činností, pro adekvátní chápání a prožívání hudby a tvůrčí činnost skladatelskou LEONŤJEVOVA KONCEPCE JAKO METODOLOGICKÝ ZÁKLAD HUDEBNÍCH SCHOPNOSTÍ - člověk nutně uskutečňuje v procesu ontogeneze vymoženosti svého druhu, nashromážděné v průběhu historického vývoje (tato činnost se pohybuje zvnějšku dovnitř, od zmocňování se, manipulace a operací s předměty, a je interiorizována v činnost vnitřní, rozumovou) - hudební sluch je schopností typicky lidskou, vytváří se působením hudby a je tedy produktem historického vývoje - Leonťjevovy pokusy dokázaly vznik nové hudební schopnosti, která předtím sama neexistovala (na základě rozlišování témbrů se vyvinul sluch pro rozlišování výšky – sluchu hudebního…) – formativní vliv sociálního prostředí, učení a výchovy na vývoj specifických hudebních schopností Hudební dovednosti - způsobilost vykonávat nějakou hudební činnost, která se získává cvikem a učením - předpokladem k vytvoření příslušné dovednosti je existence hudební schopnosti - zautomatizované úkony, jež se utvářejí stálým opakováním - fyziologickým základem utváření dovedností je vzájemné působení mezi smyslovými orgány (hmat, zrak, sluch) CNS a motorickým aparátem jedince Fáze utváření dovedností: osvojí si potřebnou dovednost dovednost upevňuje dovednost zpřesňuje zpětnovazebné informace o průběhu a kvalitě provedení výkonu některé problémy dědičnosti hudebního nadání - na rozdíl od živočišné říše, kde se uplatňuje pouze dědičnost biologická, přistupuje u člověka ještě dědictví společenské - časté podceňování vlivů prostředí a hudební výchovy (G. Révész, C. E. Seashore) - dědičnost v oblasti anatomicko-fyziologiké je všeobecně uznávána DYNAMIKA HUDEBNÍHO VÝVOJE - Linhartovo pojetí = komplexní výklad motivace (působení senzorických podnětů, vnitřního prostředí, korových a thalamických center i interpersonální interakce) kognitivní fixační automatizační kontrolní Máme-li pochopit motivaci k hudbě, musíme vycházet z komplexního pojetí osobnosti a usilovat o postižení dialektiky vnitřního ustrojení jedince a společenského působení PRIMÁRNÍ HUDEBNÍ MOTIVACE - vzniká před osvojováním řeči – spontaneita (vnitřní stimulace, potřeba hravé činnosti) je vyvolaná bez zvláštního spouštěcího podnětu - raná motivace k hudebním projevům dozrává ze všech estetických činností nejdříve, protože hudba je nejhlouběji zakotvena v lidské přirozenosti (primární motivace k hudbě se vytváří u každého zdravého jedince a těžko najdeme člověka, který by nebyl schopen na hudbu reagovat) - hudebnost je projevem elementárně všelidským (podle Helferta: „prapůvodní a praspontánní vlastnost psychického organismu, která má mnoho společného s pudovostí“) - primární motivace bývá zesilována vrozenou dispoziční výbavou a hudebním nadáním - hudební dílo jako struktura hudebně vyjadřovacích prostředků se svým hudebním obsahem a citovým nábojem je zdrojem motivů: - rytmus – působí jako hudební praelement a má silný motivační účinek (podněcuje k spontánním pohybům, mění puls, krevní tlak, rychlost dechu atd..) – dítě reaguje na hudbu nejprve motoricky různými pohyby (tato potřeba není ještě žádným projevem zvláštního hudebního nadání, vyskytuje se u každého fyzicky a mentálně normálního dítěte) - hlavní funkce hudby je v psychofyziologickém, emocionálním působení na člověka, ve vytvoření nálady, exprese, výrazu… - k zážitkům, které vznikají z hudebně výstavbového materiálu jako nositele hudebního sdělení, přistupují pak subjektivní emoce, vyvěrající z vlastního okamžitého stavu a rozpoložení - emocionální náboj dovede aktivovat emoce a umocňovat jejich dynamiku SEKUNDÁRNÍ HUDEBNÍ MOTIVY - vznikají v sociálním učení a v hudebně výchovné práci - význam hry pro umění vyzvedl Friedrich Schiller. Podle něho se ve hře realizuje podstata lidství, dochází v ní k vyjádření obou základních stránek lidské bytosti - hudební hra, která vyrůstá z vnitřního zájmu o hudbu, spojuje zcela přirozeně všechny základní hudební činnosti. Probouzí a odkrývá senzitivnost, která je dnes od raného dětství utlumována přívalem hudby, nezpracovanými informacemi a hudebními podněty z technických zařízení Emocionalita sama je i jádrem hudebnosti člověka. Emoce vznikají bezprostředně při prožívání tonálních vztahů a výškového pohybu melodie. Zanedbáním citového rozvoje hudbou vznikají nenahraditelné ztráty pro hudebnost i pro duševní rozvoj osobnosti. VNĚJŠÍ DETERMINANTY HUDEBNÍHO VÝVOJE ČLOVĚKA - styk s hudbou již není vázán výhradně na koncertní sál a živý, bezprostřední umělecký výkon - vlivem častého přijímání (pasivního a povrchního) hudebních aktivit dochází k značnému hromadění a nedostatečnému zpracování podnětů - lidé většinou přestali amatérsky pěstovat hudbu pro vlastní radost a potěšení a stali se pouhými hudebními konzumenty - ubíjející množství hudby, kterému se člověk nemůže ubránit, spolu s reprodukcí v často nesnesitelné síle, vyvolává psychofyziologické obranné mechanismy, omezuje soustředěnost a pozornost. Dochází postupně k deformaci hudebního vnímání. Vnímající subjekt instinktivně postupně odlaďuje hudbu ve vědomí jako rušivý faktor a hudba se posouvá více do podvědomí. Přestává být vnímána jako umění a je přijímána podobně jako organizovaný zvuk. - inflace hudebních podnětů vede postupně k přesycení a k vnitřní prázdnotě - často je funkce hudby degradována na pouhý zvukový doprovod k vizuálnímu vnímání k zamyšlení: Thomas Wiessegrund Adorno – O fetišovém charakteru hudby a regresi sluchu - hudba se stala v některých státech zbožím, které slouží reklamě, hudebně kulturní hodnoty se řídí trhem - hudební interpretace, tvorba a celý hudební život nabývají charakteru fetiše - fetišizace hudby vede podle Adorna zákonitě k regresi sluchu - estetika regresivního sluchu vzniká jednostranným zájmem a orientací na hudbu užitkovou - soudobé hudební slyšení je podle něho udržováno na primitivním stupni - regresi sluchu chápe nikoli ve smyslu fyziologickém, ale jako jev podmíněný sociálně a psychologicky - Adorno je skeptický k výchovné funkci sdělovacích prostředků a konstatuje, že nezvyšují hladinu obecného vkusu, ale umrtvují hudební vnímavost a aktivitu. Čím víc je člověk obklopen hudbou, tím méně ji má nakonec v sobě, ve svém srdci, tím menší má z ní prožitek a tím méně je hudební. Jeho hudební vývoj je ohrožen, protože hudební stimulace ztrácí svou účinnost. Hudba v civilizovaném a přetechnizovaném světě je nejvíce ohrožována hudbou, sama sebou vliv rodiny na utváření hudebnosti  zaměstnanost žen - matka vedle svého výchovného působení a péče se stává částečně (někdy úplně) i živitelkou, rozděluje pracovní čas i energii mezi zaměstnání a rodinu, což ji značně vyčerpává a omezuje její možnosti výchovného působení - od matky přijímá dítě též první auditivní podněty, když se vposlouchává v tóny a melodii matčiny mluvy, emoční impulsy při konejšení a uspávání. Zvláště matčin zpěv rozvíjí emocionální habitus dítěte, jeho hudební sluch, připravuje půdu pro osvojení řeči a motivuje dítě k pobroukávání a vlastním pěveckým pokusům. Tyto citové a excitační podněty i sociální kontakty, které matka dítěti poskytuje, jsou přirozeným základem každé lidské osobnosti. - reprodukovaná hudba, která zaplavila bez výběru naše domácnosti, nemůže být náhradou matčina zpěvu ani rovnocenným motivačním činitelem pěveckého projevu. Z rozhlasu zní obyčejně hudba instrumentální nebo zpěv s instrumentálním doprovodem. Rozvíjející se sluchový orgán dítěte ještě není schopen orientovat se ve výškově témbrovém komplexu harmonickém a instrumentálním předivu, nedovede vydělit melodii od doprovodu, uchopit ji a sledovat její výškové rozdíly. Hudba z rádia není schopna navodit intimní emocionální situaci v takové míře jako živý, bezprostřední pěvecký projev. Základní etapy hudebního vývoje podle Milana Holase1 1 Holas, Milan. Hudební nadání. Hudební nadání aneb Otázky hudebně psychologické diagnostiky, Praha 1994. Častá přítomnost reprodukované hudby v rodině nerozvíjí tedy úměrně hudebnost dítěte, ale znemožňuje mu objevovat hudbu prostřednictvím matčina zpěvu, emocionality ukolébavek, obsahové a hudební přístupnost lidových písní. Ubírá dítěti potřebný klid, který potřebuje k vlastnímu tvořivému soustředění a k prvním pokusům o hudební sebeuplatnění. 1. orientace ve zvukovém prostoru 2. orientace v tónovém prostoru 3. orientace v hudebním prostoru PRO ZÁJEMCE – SPECIFIKACE ETAP HUDEBNÍHO VÝVOJE PODLE HOLASE 1. orientace ve zvukovém prostoru - věk: prenatální období až první rok života - rozvoj smyslové a emocionální citlivosti na akustické podněty, prvotní projevy pozornosti na akustické a hudební podněty - elementární pohybové reakce na zvukové a hudební podněty, vyhledávání zdroje zvuku - prvotní „pěvecké“ pokusy dítěte spojené s ohledáváním vlastního hlasu - napodobování poslouchaných zvuků 2. orientace v tónovém prostoru a) fáze „difúzní“ - věk: 1,5 – 4 roky - napodobování metrorytmické struktury vět, slov, říkadel - pokusy o samostatný řečový projev - první elementární „imitační“ pokusy o pěvecký projev - formování základů „tónové a hudební“ paměti - aktualizace vlohového základu pro rozvoj rytmického cítění a výškově rozlišovací schopnosti - spontánní opakování jednoduchých rytmicko-melodických modelů písní - první improvizační pokusy dítěte v oblasti rytmu a melodie b) fáze „srovnávací“ (komparativně diferenciační) - věk: 4–6 let - postupné vydělování základních hudebně výrazových prostředků (vysoko x nízko, rychle x pomalu, potichu x nahlas) - rozvoj elementárních receptivních a reprodukčních schopností - rozvíjí se schopnost adekvátní hudebně pohybové reakce na změny ve struktuře hudebně výrazových prostředků - formují se základy tonálního cítění jako schopnosti emocionálně prožívat a rozlišovat tonální funkce jednotlivých tónů v melodii (tonální vztahy a charakteristiky, jejich stálost či nestálost) - dítě je schopno samostatné rytmicky i intonačně správné pěvecké, případně nástrojové, reprodukce písní a melodických úryvků 3. orientace v hudebním prostoru a) fáze analyticko-syntetická (přípravná, statická) - věk: 7–10 let - upevňování tonálního cítění, rozvoj smyslu pro intervaliku - rozvoj chorosti chápat vícehlasou hudbu, rozvoj smyslu pro funkčnost hudebně výrazových prostředků - upevnění základních senzomotorických (nástrojových) dovedností - rozvoj smyslu pro symetrii hudební věty b) fáze evoluční (akcelerační, dynamická) - věk: 11–14 let - zvyšování aspirační úrovně jedince, výraznější uvědomování cílů hudebních činností - pronikání do sémantémové vrstvy hudebních projevů - žák proniká do vícedílných hudebně tektonických struktur V průběhu hudební ontogeneze může dojít pod vlivem intenzity a systematičnosti výchovného působení k nejrůznějším skokům, případně i k „přeskočení“ dílčí podetapy CHARAKTERISTICKÉ RYSY A ZÁKONITOSTI HUDEBNÍHO VÝVOJE LIDSKÉHO JEDINCE o děti se rodí s potencionálními předpoklady k manifestaci hudebních schopností a k jejich dalšímu rozvíjení o všechny děti s normálními anatomicko-fyziologickými předpoklady a s normálním průběhem duševního vývoje je možno hudebně rozvíjet a vychovávat o hudební vývoj považujeme za neoddělitelnou složku lidské osobnosti a za nezastupitelnou součást její harmonické kultivace o hnací silou hudebního vývoje jsou dynamizující faktory lidské osobnosti, spojené s kvalitou dispozic hudební i nehudební povahy, motivační podněty i stavy, potřebami a zájmy jedince, cíli, které si klade, a možnostmi jejich uskutečnění periodizace hudebního vývoje podle Františka Sedláka2 1. Období nemluvněte a batolete - hudební projevy jsou těsně vázány na motoriku - ve 3. -4. měsíci obrací dítě hlavu směrem ke zdroji zvuku - ostře rytmizovaná melodie vzbudí zájem již šestiměsíčního dítěte - po druhém roce vyjadřují některé děti rytmus přesnějšími tělesnými pohyby - smysl pro rytmus bývá u batolat vyvinutější než schopnost reprodukční - vývojové období batolete se vyznačuje chápáním základních znaků hudebních útvarů (melodie, rytmu, barvy) - křik všech novorozenců se pohybuje přibližně ve stejné frekvenci 450 Hz - při napodobování dochází často k nepřesné artikulaci a výslovnosti, vždy však napodobí dítě správně přízvuk, výrazové akcenty a melodii slova. To proto, že rytmus a melodie jsou fylogeneticky nejstarší prvky řeči - rozsah zpěvního hlasu batolete je individuální a pohybuje se asi v rozsahu velké tercie (nejčastěji v rozpětí e1 -g1 ) 2 Sedlák, F.; Váňová, H.: Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013, s. 357–370. c) fáze „systémová“ - věk: 15–18 let - dochází k tvořivému pochopení žánrových, stylových a druhových intonací hudební řeči - rozvoj základních uměleckých schopností – př. schopnost umělecky hodnotit a umělecky se vyjádřit - tvořivé pochopení a osvojení díla jako celku - vyšší úroveň programování činností, organizování pracovního režimu u profesionálů - již před koncem druhého roku se vyskytuje jakési samostatné prozpěvování dětí. Podněty k tomuto dětskému skládání poskytují samy múzické faktory řeči, její citové a sémantické zabarvení. Jde o přechod z mluvené řeči do melodického útvaru, jakýsi mluvozpěv (např. vytváří vlastní melodie své oblíbené hračce) - mluvozpěv – zpívaná řeč podněcovaná citovým vzrušením, které nebývá často ani v půltónovém systému, ale vlivem řečového glissanda se pohybuje v mikrointervalech 2. období navštěvování mateřské školy - uplatňují se vlivy kolektivní výchovy - je-li výchova v mateřské škole kvalitní, může zabezpečit i plynulý hudební rozvoj dětí; někdy dokonce nahradit i funkci rodiny (optimální podněty však dostává dítě tehdy, je-li kolektivní výchova ve školce skloubena s výchovným působením matky, s jejím citovým vztahem k dítěti a ke zpěvu) - rozvoj sluchového analyzátoru – výškově diferenciační schopnost (projevuje se v pěveckých dovednostech i soustředěnějším poslechu hudby) - dítě dokáže rozlišit výraz skladby a proniká postupně k jejímu obsahu - děti ve věku čtyř let jsou schopny rozlišit ve vnímané hudbě základní emoce (veselý, smutný, rozzlobený, polekaný) a ukázat citový výraz na příslušném obrázku lidské tváře - vznikají předpoklady pro hru na dětské nástroje (zlepšení koordinace tělesných pohybů) v předškolním věku nejsou ještě všechny hrtanové svaly v plné funkci, což způsobuje tzv. falzetové tvoření hlasu, při němž hlasivky nekmitají celou hmotou, ale převážně na okrajích hlasové štěrbiny ( = dětský hlas nesnáší v tomto věku dlouhé zatížení, fyziologická hranice jeho výškového rozsahu nemá být překračována… - hlasový rozsah se pohybuje okolo d1 - b1 – individuální rozdíly jsou větší při horní hranici hlasového rozsahu než při dolní - výzkumy ukazují, že zatímco rytmus bývá zachycen věrně, asi jen 5 % čtyřletých a pětiletých dětí zazpívá píseň intonačně přesně, asi 60 % se přibližuje více či méně k jejímu melodickému obrysu, zbytek dětí reprodukuje tzv. monotonii3 (= název pro vokální produkci nerespektující výškový pohyb melodie a pohybující se na jednom až dvou tónech) - formuje se schopnost vybavit si melodii několikrát slyšenou - upevňuje se tonální cítění (charakter tonálního cítění je ovlivňován strukturou vnímané hudby, a proto zpěvem mollových písní je možno již v předškolním věku položit základy také tonálnímu cítění mollovému) - vznik harmonického cítění – bezprostředně navazuje na rozvoj tonálního - jde o jednu z nejdůležitějších etap hudebního vývoje 3. mladší školní věk (prepubescence) - vstup dítěte do školy je důležitým mezníkem jeho biopsychickém a sociálním vývoji a vlivem soustavné hudební výchovy i v jeho rozvoji hudebním - kvalitní hudební výchova působí kladně i v celkovém psychickém vývoji dětí - hudební vnímání se rozvíjí zráním korových částí sluchového analyzátoru, sluchovými cvičeními a upevňující se koordinací mezi sluchem a hlasem 3 Autorem termínu je A. Bentley. - obrysové, povšechné vnímání hudby přechází v analytické (pochopení vztahů mezi částí a celkem) - vlivem poslechových činností vzrůstá i pozornost dítěte - požadavek uvědomělé vokální intonace je již na začátku školní docházky plně oprávněný - roste kapacita a funkce hudební paměti (šestileté dítě by mělo být schopno reprodukovat neznámou melodii) - systematická pěvecká výchova vede k značnému zvětšování hlasového rozsahu (omezený hlasový rozsah je především výsledkem malých pěveckých zkušeností dětí) - je třeba rozvíjet dětskou hudební tvořivost 4. střední školní věk (pubescence) - hoši a dívky nedospívají rovnoměrně, navíc v posledních letech dochází k biologické akceleraci (urychluje nástup pubescence v porovnání s dřívější populací více než o jeden rok) - prudký nerovnoměrný vzestup - pro hudební pedagogy je toto období nejnáročnější (výrazným projevem sekundárních pohlavních znaků je rychlý růst hrtanu a prodlužování hlasivek, spojené se změnami kvalit hlasu: výšky, síly, barvy). Změny zvané mutace jsou vlastně rozlišením původního dětského hlasu na dva samostatné hlasové typy: mužský a ženský - mutační změny probíhají bouřlivěji u chlapců než u dívek (u pěvecky necvičených a zvláště zanedbávaných chlapeckých hlasů je mutace provázena hlasovou krizí, v níž jejich hlas přeskakuje z chlapecké do „mužské“ polohy o oktávu níž) - dospívající si až příliš často libují v nadměrně silné hudební produkci – ta způsobuje u mládeže tohoto věku zvláštní citové opojení, vedoucí při tanci až k hudebně pohybové extázi - hudební zájmy se orientují převážně na poslech hudby mimo školu (vůdčí postavení v něm má tzv. neartificiální hudba) - vlastní interpretační činnosti se pěstuje mnohem méně než poslech - vlivem „kultu hvězd“ se vytváří jednostranné poslechové stereotypy - dosud neznámé erotické a sexuální cítění neobyčejně zesiluje hudební prožitek a dodává mu novou hloubku a sílu (častý motiv lásky v hudebních dílech; toto erotické cítění je možno hudbou kultivovat, usměrňovat a vhodně využít pro psychické zrání) - zájem o hudbu a ostatní druhy umění zesiluje také s rostoucím subjektivismem a sklonem k introverzi - dospívající své vnitřní prožitky často samostatně vyjadřují (literární, hudební, výtvarnou tvorbou) - hudba je tak předurčena k tomu, aby plnila nezastupitelnou funkci ve výchově dospívajících 5. starší školní věk (postpubescence) - poslední fáze vývoje mezi dětstvím a dospíváním (asi 15–20 let) - po bouřlivých změnách v pubertě se ustaluje konečná poloha, výška i barva hlasu. Získává sílu a typický charakter mužského nebo ženského hlasu - protože v tomto věku se s výjimkou volitelné hudební výchovy na gymnáziích či hudební výchovy na středních pedagogických školách a konzervatořích již neuplatňuje institucionální hudební výchova, je celý vývoj mladých generací podněcován tzv. formativní hudební výchovou (členstvím v mimoškolních pěveckých a instrumentálních souborech, návštěvou koncertů všeho druhu, četbou populární odborné literatury apod.) - rozhodujícím činitelem je zde poslech hudby zprostředkovaný sdělovací4 a nahrávací technikou - mladí lidé jsou ve styku převážně s tzv. neartificiální hudbou, v její sféře je ovšem pro laika obtížné se správně orientovat (často proto mladí nevyspělí posluchači vyhledávají skladby, které nevyžadují hlubší hudební vzdělání ani hlubší poslechovou praxi, vyhraněnější vkusovou orientaci) - všudypřítomná hudba v podobě zvukové kulisy otupuje senzitivitu a schopnost estetického prožitku obdobím prvních dvaceti let však hudební ontogeneze nekončí – v dalším období (dospělosti) dochází ke stabilizaci psychických a sociálních vlastností celé osobnosti RESUMÉ - hudební zralost dítěte při vstupu do školy  komplexní funkce hudebního sluchu: - základní orientace v melodii - schopnost soustředit se k výškovému vnímání - rozvinuté tonální cítění - existence základních hudebních představ (např. upozornit na chybu vokální reprodukce spolužáka) - rozvinutá hudební paměť  rytmické cítění a motorika - schopnost reagovat na hudbu pohybově a měnit pohyby se změnou hudebního tempa (např. pochodovat a dodržet přitom alespoň přibližnou synchronizaci kroků s tempem hudby, poznávat rytmickou variantu jednoduché písně)  oblast pěveckých dovedností - pěvecky imitovat melodizované říkadlo či několikataktový melodický úryvek s převahou klesajících intervalů - samostatně zazpívat velmi známou píseň z MŠ  elementární tvůrčí projevy - má být schopné samostatně melodizovat říkadlo, melodizovat otázku a odpověď, vlastní melodizovaný text má vyťukat na dětském hudebním nástroji - hrou na tělo má reagovat na různý charakter hudby  předpoklady pro elementární instrumentální činnosti - uvolnění pohybů rukou a paží, schopnost rytmických úderů na bicí nástroje + dovednost rozdělit čtvrťovou na dvě osminy 4 Sdělovací technika přinesla podstatné změny v hudebním vnímání, zvláště v jeho zaměření, šířce a hloubce. Zprostředkovává hudbu různých historických období, různých žánrů, také ovšem hudbu nestejné kvality. uvedené parametry hudebních schopností a dovedností by měl splnit na začátku školní docházky každý hudebně rozvinutý žák – tvoří základ hudební zralosti šestiletého dítěte při vstupu do školy - jednotlivé hudební schopnosti je možno vzájemně kompenzovat - žáky, kteří uspokojivě nesplní požadavky vokální reprodukce a nedovedou čistě zpívat, nelze ještě vůbec považovat za nehudební (vyskytuje se u nich zájem o poslech hudby.., plní percepční úkoly…)