Děti a násilí - syndrom CAN - šikana Mgr. Jolana Bucková 8. Dítě v krizové situaci str. 117 - 134 4. Problémy vyplývající ze vztahů ve skupině str. 176 - 202 Doporučená rozšiřující literatura k pochopení vztahové psychodynamiky, která vede k hostilnímu nebo agresivnímu chování rodičů k dětem. Ukázka práce s diagnosticko-terapeutickým pískovištěm Kazuistiky rodin, kde děti byly označeny za oběti nebo pachatele šikany a kde docházelo k citové vývojové traumatizaci Chlapec, 8 let  Žije s oběma rodiči. Mezi rodiči asi ½ roku těžká krize, které nerozumí. Rozejít se nechtějí.  Sestra 5 let.  Chlapec vykazuje známky šikany. Je úzkostný, podezíravý, depresivní. Trpí podvýživou a problémy s usínáním. Učitelka si stěžuje na únavu a nesoustředěnost při vyučování. Zhoršil se mu prospěch. Sourozenci dívka 11 let, chlapec 8 let  Rodiče 5 let rozvedeni. Děti v péči matky. S otcem se nevídají. Matka kontakt všemožně znemožňuje.  Obě děti mají problémy s chováním. Jsou drzé, neposlouchají, obtížně se zapojují při vyučování i ve volnočasových aktivitách. Matka jejich problémy bagatelizuje a případně je odvozuje od vlivu otce, který už děti 3 roky vůbec neviděl.