Aristotelés (384 – 322 př. n. l.) A) Život - Stageiřan, vztah k Alexandru Makedonskému. - Student v Platónově Akademii (od 17 do 37 let) – rozchod po smrti Platónově. - Založení vlastní školy v Athénách – Peripatetická škola: studium „přírodovědné, filosofické, logické, etické, estetické, politické názory…“. Corpus Aristotelikum (Andronikos Rhodský v 1. stol. n. l.). - Velké množství spisů (mnohé napsali jeho žáci na základě poslechu přednášek): údajně více než 400 (1000) svazků. B) Filosofie 1) Kritika Platóna: - Platón svět nevysvětluje, komplikuje jej. - Jaký je vztah mezi ideou a jednotlivou věcí ve světě smyslovém? Je kauzální? Jak je to s rody a druhy (smyslový kůň – patří pod ideu koňovitosti, ideu lichokopytníkovosti, savcovosti)??? - Kritika Platónova pojetí pohybu (tj. jakékoliv ZMĚNY): ideje nehybné a věci smyslového světa podléhají neustálým různým změnám. - Podstata věci (idea) je odloučena od věci samé (smyslový předmět)…HLAVNÍ KRITIKA, Z NÍŽ ARISTOTELÉS VYVOZUJE SVOU METAFYSIKU, TEORII HYLÉMORFISMU. 2) Hylémorfismus - východisko: podstata věci je v ní samé. - Podstata věci je v jednotě látky a formy této věci: Látka: je prvním substrátem je možností věci něčím se stát je amorfní je očištěna od všech vlastností Forma: je uskutečněním jedné z možností je duchovním principem, který působí na látku 3) Pohyb: je uskutečňováním možnosti (odívání látky formou) 4) Znalost přírody je znalostí pohybu 5) Theleologie: Cílovost věcí světa Aristotelés zkoumá tyto cíle (účely) existence věcí, aby nalezl smysluplnost světa. Snaha o „uskutečnění nejvyšší možnosti látky“. 6) Všechny kauzální vazby, tedy kauzální řetězce (příčina-účinek) vždy směřují k cíli. Toto vyplývá z faktu (Aristotelova tvrzení), že svět je věčný, ale prostorově konečný. Závěr: Řetěz příčin není nekonečný, tedy existuje první příčina, tj. příčina příčin (filosofický Bůh) nezatížená látkou, je prvním hybatelem, nemá možnosti, je čistým uskutečněním (je Dokonalostí, Rozumem). 7) Teorie poznání: Poznání předmětů je poznáním forem Teorie pravdy: Pravda je shoda poznatku (tj. formy v člověku) se skutečností (formou věci). 8) Aristotelův filosofický Bůh: Bůh jako forma forem Bůh jako první hybatel …Vysvětlení v přednášce: Odívání „jednoty látky a formy nižšího řádu“ formou vyšší… 9) Aristotelovo učení o duších a) Duše vegetativní Duše smyslově animální Duše lidské: Nižší rozum Vyšší rozum (lidství) b) Nesmrtelnost vyššího rozumu: Averroes a Akvinský. c) Inspirace pro Tomáše Akvinského v Důkazech existence boží.