PLATÓN (427 – 347 přnl.) 1)Bohatý aristokrat 2)Období: sókratovské, hlavní tvůrčí činy (teorie dvou světů, teorie vrstevnaté duše), pozdní pýthagoreiské. 3) Člověk dvou světů: Svět smyslový versus Svět idejí Gnoseologické východisko: podle způsobu poznání světa – svět smyslový poznáváme svými smysly, svět idejí svým rozumem. A)SVĚT SMYSLOVÝ: Je světem, v němž žijeme po celý život a který poznáváme svými smysly. Považujeme jej za jediný existující, pomocí smyslů se v něm orientujeme, chápeme jej, vyznáme se v něm a tím získáváme pocit jistoty. Společenské rozvrstvení, pozice ve společnosti-polis, státu- je dáno schopností poznat svět smyslový, využít uvedeného poznání k získání převahy nad jinými lidmi. Pozn: Připomeňme si Thaletovu děvečku, která žije celý život v jámě, neví o tom a též nemá ponětí o nějakém světě „mimo jámu“. B) SVĚT IDEJÍ: Je světem, k němuž vzestoupíme, pokud se oprostíme od svých smyslů a začneme poznávat pouhým rozumem. Tento svět je naplněn idejemi-pojmy (pojmy nižší- např. pojem kůň, pojmy vyšší až nejvyšší-např. pojmy Dobro, krása…). C) Platónův obraz jeskyně…viz MOODLE: vysvětlení v přednášce. Tři kroky: Obraz jeskyně Vysvobození Návrat 4) Platónovo učení o duši A) Platón a Pýthagorás: Orficko-pýthagoreiská tradice Duše je nesmrtelná a po smrti těl se postupně převtěluje do těl dalších. B) Části duše: Rozum……Vůle plus vyšší city…..Pudy a vášně Dominance jednotlivých částí u různých duší (jsou si fakticky nerovny). C) Pobývání duší před vtělením do prvního těla: Pobývají spolu s bohy v blízkosti světa idejí. D) Základní úkol duše v tomto „období“…poznávání idejí. E) Proces vtělení do prvního těla: viz dialog Faidros – Podobenství dvou koňů a vozataje. F) Pobývání v prvním, vždy lidském těle, důsledky způsobu života. G) Život mezi dalšími vtěleními (i do zvířecích těl). H) Úděl, výhoda i nevýhoda filosofova. 5) Platónovo učení o poznání: smysly a rozum Rozvzpomínání se duše na svět idejí: hranice dle dominance jednotlivých částí duše. 6) Esoterické a exoterické učení Platónovo aneb co je a co není v Platónových dialozích.