Sókratés versus sofisté Antropologický obrat antické filosofie 5. – 4. st. přnl. -Filosofie snesena z nebe na zem: Rozlišení NOMÓ (zákon lidský), THESEÍ (konvence), FYSEÍ (příroda) 1. Sofisté, gnoseologický a etický relativismus a)Původně sofista znamená mudrc, později nadávka Př. Platón rozlišuje filosofos (milovník moudrosti) versus filodoxos (milovník mínění)-zde zařazeni sofisté. b)Učí za plat: MYSLET, MLUVIT, JEDNAT NE: ZJISTIT PRAVDU……………………………………………ANO: DOSTAT ZA PRAVDU c)Prótágorás -gnoseologický relativismus (mírou všech věcí je člověk) -etický relativismus (součást theseí) -cíl: NE teorie, ANO praxe (užitečnost) -sofismata -potřeba dohody d)Gorgiás -Gnoseologie: Nic není. Je-li, nelze to poznat. Lze-li to i poznat, nelze to sdělit. -NENÍ TO: Nihilismus, Agnosticismus, Skepticismus -ANO: Neplatí to, co tvrdili filosofové předtím 2. Sókratés, největší protivník a kritik sofistů: etický universalismus (469-399 přnl.) -Žák Anaxagorův, manžel Xantipy (viz F. Nietzsche) -Co o něm víme?... Dialogy s občany, Morální výzva: Jediný člověk, který měl smysl života, pro nějž stálo zato zemřít. -Rodiče -Dialog s občany…Věštírna delfská -Filosofie nebo filosofování (ne spisy) -Hledání pravdy v dialogu….Dovést člověka, aby se choval jako člověk (praxe) -Poznání NE božského, ANO poznat sebe sama -Cíl života: Blaženost, cesta k ní je ctnost CTNOSTNÝ JE TEN, KDO PLNÍ SVOU ÚLOHU-ÚČEL (i nůž?) Pozn.: Aristotelés - údělem člověka je myšlení..člověk má pěstovat filosofii a tím dosáhnout moudrosti……..CTNOSTI SE LZE NAUČIT (EV: skrze výuku a studium filosofie?) SÓKRATOVSKÝ DIALOG A)Destruktivní část……Cíl: Vím, že nic nevím B)Konstruktivní část…. -klade otázky -pomocí Daimonion ponoření do „říše morálních pojmů“…Uchopení a Definice morálního pojmu -ETICKÝ INTELEKTUALISMUS: získání sledované vlastnosti (např. spravedlnosti-vždy již budu jednat zásadně spravedlivě).