Augustinus Aurelius, první filosofická obhajoba křesťanství 1)Vznik křesťanství jako synkretického náboženství: a) Palestina: Evangelia (zvěst) - Mesiáš přinese království boží (rozdíl s judaismem) Konstituce křesťanství: 1. plus 2. st.: Apoštol Pavel z Tarsu Základní texty: Knihy Starého zákona a Nového zákona - BIBLE b) Filosofický text: Evangelium sv. Jana c) „Filosofický (ontologický) výrok v Bibli: „Vlastní jméno Boha je bytí“…“Já jsem, který jsem.“ d) Křesťanství jako víra (vztah k Theologii). Zpočátku chybí filosofie (filosofická obhajoba křesťanství). e) Axiologie: Bůh Člověk (ve vztahu zjm. k duši) Příroda f) První apologetiky křesťanství: Apologeti Východní a Západní, Gnostikové. 2) Augustinus Aurelius, první relevantní filosofická obhajoba křesťanství: PATRISTIKA a) Život do 33 let a po 33. roce Od buřičství po biskupský stolec b) Kritika svého vlastního života: pohled do sebe, t. j. obrat k niternosti. Rozmluva s Bohem skrze duši: Duše významná ontologicky. Objevení podstaty člověka: člověk není „občan státu“! Boj mezi: životem v hříchu a snahou o cestu k Bohu c) Není svobody, vše je determinováno: PREDESTINACE d) Augustinova filosofie (uvnitř antické společnosti): · Křesťanství nemá svou filosofii: víra a theologie · Výběr filosofického zázemí: NOVOPLATÓNISMUS - podobná hodnotová struktura · Kristianizace novolatónismu: vlivná metoda (použitá i Tomášem Akvinským) · Novoplatónská pyramida Augustinus Jedno Křesťanský Bůh Rozum Duše Kosmos Hmota e) Co nelze z novoplatónismu přijmout? Kritérium: Biblické texty. · Protiklad Boha a světa · Abstraktnost Jedna · Novoplatónská cesta k Bohu (cesta posledního vzestupu duše) jako výsledek vlastní aktivity, za života člověka · Permanentní emanace (po delším Augustinově studiu Bible a Enead) f) Nové prvky v Augustinově filosofii (mimo vliv novoplatónský) · Iracionalita ve vztahu k poznání: „Věř, abys rozuměl.“Duše významná i gnoseologicky. · Orientace na niternost · Problém dobra a zla: Zlo je nedostatek dobra hraničící s nicotou (proti Manicheiským) · Pojetí času: ne z hlediska objektivity, ano z hlediska subjektivity Čas jako prožívání času Minulost Přítomnost Budoucnost Vzpomínka teď Prožitek teď Očekávání teď Jak Bůh prožívá čas? Věčná přítomnost! Z uvedeného vyplývá naše předurčenost. Pozn.: V semináři rozbor a diskuse nad Augustinovým přístupem k fenoménu času.