Křesťanské myšlení scholastické Scholastika: druhá hlavní fáze vývoje křesťanské filosofie 1. Ranná scholastika · Církevní školy: dominance náboženská a theologická, ale i cesta k budoucí filosofii: trivium (součástí i tzv. dialektika) plus kvadrivium. · Boj o dialektiku: dialektikové Petr Abelard) versus antidialektikové (Petr Damiani). · Boj o univerzália: Realismus versus nominalismus. · Boj proti racionalizaci křesťanství: mystika (sv. Bernard: Člověk je třtinou klátící se ve větru). Primární akt víry a prožitku. 2. Vrcholná scholastika a) Uzavřenost křesťanského myšlení (myšlenková i etnická). b) Vedle ní další kultury: židovská a tzv. arabská (spojuje zjm. vliv antický a východní, indický). c) Filosofický proud v arabské kultuře - Arabský aristotelismus: c1) Východní větev: Avicena (980-1037) · Vliv novoplatonismu a Aristotela. · Věčnost stvořeného světa (hmotného). C2) Západní větev: Averroes (1126-1198) · Rekonstrukce Aristotela – Aristotelés vysvětlil přírodu, já jsem vysvětlil Aristotela. · Teorie dvojí pravdy. · Věčnost stvořeného světa – až pantheismus. · Smrtelnost individuální lidské duše (individualita tkví v nižším rozumu), nesmrtelný pouze vyšší rozum (činný rozum) – viz Aristotelovo učení o duši. c) Kristianizace Aristotela: c1) Albert Veliký (1195?-1280) · Amatér ve vztahu k Aristotelovi. · Dominikán (vztah k zakladateli Dominikánů Jordanu ze Saska) · Zájem o přírodu. · Theolog musí znát filosofii a přírodu, aby byl dobrým theologem (odmítnutí theologických argumentů v přírodovědeckém poznání). · Nové spojení víry a rozumu. C2) Tomáš Akvinský (1225-1274) · Život: otec italský hrabě, matka normandská šlechtična. Mládí v klášteře Monte Casino (výjimečná zvídavost, pracovitost) – Dominikáni. Cesta do Paříže a jeho studia u Alberta Velikého. Učitelem na univerzitách v Paříži a Itálii. · Vztah k Aristotelovi – přijetí Albertovy mise v „boji proti Aristotelovi“, spíše však proti averroistické interpretaci Aristotela. · Summa theologická, Summa proti pohanům (Averroismu). · Metoda: Pokřtění (kristianizace) Aristotela: Přijetí části Aristotelovy metafysiky (té, která nebyla v rozporu s křesťanstvím) a po přepracování se mohla stát jádrem nové křesťanské filosofie). Část Aristotelovy filosofie, která byla v rozporu s křesťanstvím, byla nahrazena jinými částmi Aristotelova myšlení, které opět nebyly v rozporu s křesťanstvím. Spojením obého se zrodila nová filosofická obhajoba (apologetika) křesťanství postavená na Aristotelově metafysice. · Vztah víry a rozumu: nejsou v rozporu, obojí je od Boha (emancipace rozumu). · Kritika teorie dvojí pravdy (Averroes). Rozum dokazuje zjevené pravdy (např. důkazy existence boží), co nelze rozumem dokázat – víra (jen nemnoho tvrzení). · Filosofie postupuje od výtvorů k Bohu, theologie postupuje od Boha k výtvorům. Proti Averroismu: · Tvrzení, že Bůh je nad světem a před světem. · Nesmrtelnost lidské duše (individualita je dána tělem, duše jsou ve své podstatě stejnorodé)! · Svoboda vůle člověka: i proti sv. Augustinovi. · Hylémorfismus: Bůh je čistá forma, Bůh je čistým uskutečněním. “Já jsem, který jsem.“. Vysvětlení E. V.: Bůh nemůže neexistovat. · Člověk je jednotou látky a formy (na rozdíl od Augustinova tvrzení, že duše disponují tělem). · Závěr: : Tomáš Akvinský jistým způsobem zamezil roztržce mezi filosofií a theologií. : Tomáš Akvinský jistým způsobem zamezil herezi křesťanství vnikem averroizovaného Aristotela. : Tomáš Akvinský jistým způsobem přispěl k další vlně racionalizace křesťanství. To však vyvolalo další vlnu mystiky.