Behaviorismus Klasické podmiňovaní Proces učení, při kterém se původně neutrální podnět asociuje s jiným podnětem na základe opakovaného spojování těchto dvou podnětů I. P. Pavlov 1849-1936 ▷ Nepodmíněný podnět ▷ Nepodmíněná reakce ▷ Neutrální podnět Podmíněný podnět ▷ Podmíněná reakce http://pani-sci.weebly.com/home/pavlovian-conditioning-classical-conditioning-by-ivan-pavlov Osvojení, vyhasínáni, spontánní obnovení Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W. A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda (Vyd. 3., přeprac). Praha: Portál. s.237 J. B. Watson 1878-1958 ▷ 1913: Psychology as the behaviorist views it ▷ Psychologie jako objektivní experimentální disciplína přírodních věd ▷ Cíl: predikce a kontrola chování ▷ Introspekce je nevědecká, vědomí se nedá zkoumat ▷ Mezi zvířecím a lidským chováním není rozdíl “ „Give me a dozen healthy infants, well-formed, and my own specified world to bring them up in and I'll guarantee to take any one at random and train him to become any type of specialist I might select – doctor, lawyer, artist, merchant-chief and, yes, even beggar-man and thief, regardless of his talents, penchants, tendencies, abilities, vocations, and race of his ancestors. I am going beyond my facts and I admit it, but so have the advocates of the contrary and they have been doing it for many thousands of years.“ „Dejte mi tucet zdravých, dobře stavěných dětí a můj vlastní svět, ve kterém bych je mohl vychovávat, a já vám ručím za to, že z kteréhokoli z nich, náhodně vybraného, mohu vychovat jakéhokoli odborníka – lékaře, právníka, umělce, obchodníka, velitele a samozřejmě i žebráka nebo zloděje, nezávisle na jejich talentu, sklonech, schopnostech, povolání a rase jejich předků. Nemám to dostatečně podložené a uznávám to, ale podobně jsou na tom zastánci opačného názoru, a ti si na něm bez důkazu trvají už kolik tisíc let.“ (J. Watson, Behaviorism, 1930, p.82) J. B. Watson 1878-1958 ▷ S→R predikce chování ▷ Little Albert study ▷ https://www.youtube.com /watch?v=FMnhyGozLyE https://www.verywellmind.com/thmb/DOup_IMy2PfBTXUAgkPMFpgj1uQ=/700x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc():format(webp)/the- little-albert-experiment-2794994-v1-a5c15823d21d4fd4889c2ec75c90ed30.png Instrumentální (operacionální) podmiňování Jedinec se učí chování, protože chování funguje jako nástroj toho, jak působit na okolí (dostat odměnu) E. L. Thorndike 1874-1949 ▷ Pokus, omyl ▷ Zákon účinku: z náhodných reakcí se uchová to, co mělo pozitivní důsledky ▷ Instrumentální (operacionální) podmiňovaní: Jedinec se učí chování, protože chování funguje jako nástroj toho, jako působit na okolí (dostát odměnu/trest) https://terriermandotcom.blogspot.com/2012/05/thorndikes-cat-box.html B. F. Skinner 1904-1990 ▷ Skinner box ▷ Páčka ▷ Základná úroveň ▷ Osvojování ▷ Vyhasínáni https://www.slideshare.net/sebinomics/consumer-behaviour-part2-the-individual- perspective-8637711/41-Operant_Conditioning_The_Skinner_Box Posílení (zpevnění) a trest ▷ Pozitivní posílení: příjemný podnět ▷ Negativní posílení: odebraní nepříjemného podnětu ▷ Pozitivní trest: nepříjemný podnět ▷ Negativní trest: odebrání příjemného podnětu ▷ Posílení = žádoucí ▷ Pozitivní = přidáni podnětu ▷ Negativní = odebrání E. C. Tolman 1886-1959 ▷ Latentní učení ▷ Učení bez posílení ▷ Kognitivní mapa https://www.simplypsychology.org/tolman.html https://www.simplypsychology.org/tolman.html A. Bandura https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cc/Albert_Bandura_Psychologist.jpg “„Šance na přežití by nebyly velké, pokud by se jedinec řídil pouze důsledky pokusů a omylů. Neučíme přece děti plavat, dospívající řídit auto a mediky operovat tak, že je necháme přijít na to, jak má vypadat žádoucí chování, na základě důsledků jejich úspěchů a neúspěchů.“ (Bandura, 1986, p.20) “▷ Způsobuje vystavení agresi agresi? ▷ Jaký výzkum by to dokázal? ▷ https://www.youtube.com/watch?v=dmBqwWlJg8U (1:20, 1:48) Učení ▷ „Bobo doll“ experiment ▷ Observační učení ▷ Faktory: ○ Vlastnosti modelu ○ Vlastnosti pozorovatele ○ Posílení spojené s chováním Reciproční determinismus Interakce mezi: ▷ Prostředí ▷ Chování ▷ Osoba (pohlaví, sociální pozice, biologické aspekty, kognice, SELF-EFFICACY) Role člověka Self-efficacy ▷ Zážitek mistrovství ▷ Sociální modelování / zástupné učení ▷ Persuaze ▷ Fyzické a emoční stavy Proxy agency Collective efficacy https://youniversity.cz/assets/frontend/img/module4/img1.png