Axiologický a multikulturní rozměr sociální pedagogiky . Co je to axiologie? •filozofická věda o hodnotách, • z řeckých „logos“ = slovo • „axias“ = hodnota • •na přelomu 19. a 20. století jako věda • x • odvěká touha člověka hledání hodnot ve smyslu „dobrého života“: co je dobro/dobré, co je krásné, co je správné? • •Individualita, Ekonomie, Instrumentální logika jako zdroje kulturních projevů – nezajímá nás to, co je DKS, ale co je pro nás užitečné: Dnes politické elity nahradili hospodářský růst místo náboženství (Čína, Grospičoviny) • Co je kultura? •Kultura je specifický způsob života určité skupiny nebo společnosti lidí. Ten je dán vzorci chování členů společnosti, tj. zjevnými postupy chování a jednání, které může vnější pozorovatel sledovat. (Lawless, 1996) • •Z latinského substantiva „cultura“ nebo slovesa „colere“ = cultivovat • •KULTivovat (nejen) v náboženství • •Co znamená KULTIVOVAT obecně? • It‘s about relation • pole.jpg Cultivate (angl.) • •Obdělávat, starat se, pečovat o, rozvíjet, vzdělávat ® být aktivní a vytvářet vztah • ® • např. agrikultura („ager/horti + cultura“) = zemědělství vers.jpg plevel.jpg Plodina, plevel Kultura •soubor činností nabytých jedincem dané společnosti: jazyk, znalosti, náboženství, umění, zákony, morálka, tradice… •není člověku vlastní, musí se jí naučit, aby se stal členem společnosti (jež indikuje kulturu); •není vytvořena jedincem; •je kolektivní a anonymní, utváří se dlouhodobě; •je udržována pěstováním (!); •spojuje společnost a činí ji odlišnou od jiných •je vlastní lidem •je integrální, racionální, adaptabilní, … Kultura •Cultura agri, animi – kultura s atributy •Od 16. století se zaměřením na lidskou činnost (umění) – homo faber •→ ovládnutí přírody kulturou a technikou •Vysoká kultura •Nízká kultura (populární kultura) •Dnes směs obou (sub) • • • Kultura •Kultura je vázána na danou společnost • = naše kultura • •Vertikální úrovně: ØRodina (domov, příbuzní) ØSousedi ØObec/ město ØOkres/ Kraj ØStát Ø Kultura 5 „zázraků“ Západní kultury • Zázrak 1 •Starověké Řecko dalo Západní civilizaci: • •Vynález Polis – sociální funkce mykénského krále rozděleny mezi lid • Konec monarchie – vznik Res publica (politica) - všemocný vládce (uzavřený v paláci) x politická moc záležitostí komunity (veřejná) – –→ Veřejná místa – agora – Důraz na slovo a rozum (vznik společenských zákonů) – Rovnost před zákonem (jež byl znám všem) –„občan“ – roven podobným lidem právně, v rozumu a důstojnosti •Zákony* jsou dílem člověka nikoli bohů či mýtů (proměna náboženství neb sociální řád státu určují lidské zákony), mohou být modifikovány je-li konzensus → vznik politiky •Díky zákonům nastává individuální svoboda – zná zákon a může si vybrat, zda žít v souladu s ním/spoluobčany bez sporů se státem •Občanem se mohou stát i cizinci, lidé nezávislí na rodové či etnické příslušnosti k Obci.  zákony, nikoliv právo Zázrak 1 (pokrač.) •Vědy-trivium (experimenty x rituály/iniciace archaických společností) • Díky vědě se objevuje škola-kvadrivium (čtení, psaní, počítání) •Malý zájem o vědu (vědci jedinci-amatéři, otroctví) → malá vůle měnit svět •Péče o duši („cultura animi“) x privilegia pro „ty lepší (fyz., psych.)“ – Platón: „Neduživí by neměli žít, natožpak mít děti.“ • Zázrak 2 • Starověký Řím obdařil Západní civilizaci: • •Právo (objektivní lidská přirozenost x mýty, magie) •Občanské právo (donedávna základ pouze pro moderní západní právo) •Soukromé právo + soukromé vlastnictví (moje → tvoje) → • Objevení člověka = individua * –→ individualní lidská osoba s jedinečným egem (zdroj záp. humanismu-soukromé právo a právo vlastnit) –Člověk má lidskou přirozenost, jež je společná všem lidem, a zároveň má svou vlastní přirozenost a vlastní roli (jako persona v divadle) –Veřejné (řec. MY) vs. Individuální (řím. JÁ)…** . •. C:\Users\fanous\Desktop\values prednaska\2014_NYR_03403_0140_000(a_roman_marble_portrait_of_alexander_the_great_circa_1st_century_ ad).jpg C:\Users\fanous\Desktop\values prednaska\nero_mus_munchen.jpg Alexander, Diskobolos – není portrétem, idealizovaný. Nero, Julius Caesar – portrét, pleš, jizvy, vrásky. . diskobolos.jpg C:\Users\fanous\Desktop\values prednaska\caesar.jpg Zázrak 3 •Žido-křesťanství = biblická etika obdařily Západ: •Já ↔ TY, zodpovědnost za všechny/ostatní (x nadčlověk, řím. vládce≠stát ≠bůh) •Odmítlo normálnost zla či utrpení v životě člověka* → dynamika pokroku („něco s tím udělat“, potírání zla) •Položilo základy pro etiku → spravedlnost (dána shora) vs. soucit (vychází z člověka) •Rovnost lidí před Bohem → právní rovnost (x otroctví) → lidská práva •Milosrdenství překonává výkon justice = nespravedlnost ** •Seneca a Nero (shovívavost modalitou spravedlnosti vs. pardon-slitování) • • • Zázrak 3 (pokrač.) •Do popředí poprvé lidé společensky „zespodu“ + duchovně → JK přišel pozvat hříšníky k pokání → spravedlnost a morální sféra ustupují lásce a odpuštění •Desakralizace přírody – bez posvátných zvířat či míst kde sídlí božstva •Gn 1,28: „Podmaňte si zemi a panujte nad (...) vším živým” – jiné civilizace (BV, Asie, LA) nevyvolaly celosvětové působení • •Eschatologie: •Cyklický (Mýtus o věčném návratu) X lineární čas •Minulost, současnost, budoucnost (NE “ničemu nového pod sluncem“; zítřek může být jiný jinak etika nedává smysl) • Zázrak 4: 11. - 13.stol. •Gregoriánské reformy: reorganizace vědomostí, hodnot, zákonů a institucí ® pokrok (x islám, Čína, Indie, východní Evropa) •Vzkříšení římského zákona – nově více humánním korespondující s biblickou etikou ® ta méně utopická a více orientovaná na skutečný život (krevní msta x rytířství) •Užívání rozumu v podobě vzkříšené řecké vědy a římského práva (naftová pole) • •→ důraz na lidskou (pozemskou) přirozenost a rozum (x Východ, islám) • •Univerzita – všeobecné vzdělávání (X ant. individ.) •Jedinec je součástí společnosti, Anselmův každý čin se počítá (x Augustin a mniši=spása v nedělání, kultu svatých ® buddhismus x Ježíšovo “Dle vaší víry se vám staň“* a Zlaté pravidlo) * • • Obsah obrázku text, kniha, fotka, stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, kniha, hodiny Popis byl vytvořen automaticky Západ přijal Kristovu lidskou přirozenost, Východ setrval u jeho přirozenosti božské . Obsah obrázku vsedě, dívka, kočka, muž Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku malování, staré, zdobené, fotka Popis byl vytvořen automaticky Zázrak 4: 11. - 13.stol. (pokrač.) •Práce – prokletí a otroctví v antice X způsob proměny světa ve jménu dobra (kořeny ekonomie), Benediktovo „ora et labora“ a „zahálka je nepřítel duše“ • •Péče o chudé a nemocné v sociálních ústavech a nemocnicích (X antičtí pečovatel a lékař) • •Západní x Východní (ortodoxní) Evropa: horizontální (lidské) – vertikální (pouze duchovní dějiny) • • Západ: zodpovědnost, skutky, rozum, práce → organizace světa → ekonomický a technologický pokrok • X Východ: Bůh v středu, podobně v islámu od dob Averroese • Zázrak 5 •Zrození liberální demokracie • •průmyslová a technologická revoluce •de-sakralizace politiky (kromě 20. stol.) •vzestup pluralismu a modernity •(zástupnická) demokracie •volební právo •nezávislost justice •lidská práva •náboženská svoboda •svoboda projevu •diplomacie •svoboda myšlení a kritiky •obchod •ekonomika •respektování smluv • •Proměny, jimiž všemi (a žádnými jinými) a dlouhodobě prošla Západní civilizace • Hodnoty x objektivita – Tabery (cca 125) + levi strauss cdk