IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. Krizová intervence - teoretický úvod Krizová intervence dle legislativy •​ ​krizová pomoc vzniká po 1.sv. válce – Evropa, po 2.sv. USA (prevence sebevražd, pomoc veteránům) •​ ​40. a 50. léta první linky důvěry, u nás 60.léta • ​od r. 2007 – zákon o sociálních službách č. 108/2006 sb. – vymezuje telefonickou krizovou intervenci a krizovou pomoc jako sociální službu - ​krizová centra (různá cílová skupina, zřizovatel, provoz např. ambulantní x lůžkové) - ​inspirace: pro svou cílovou skupinu, ale šířeji si sepište krizové kontakty – můžete dávat K i blízkým Krize principy KI • ​krize – v psychosociální oblasti jako důsledek střetu s překážkou, kterou nejsme schopni vlastními silami a běžnými strategiemi zvládnout v přijatelném čase • ​situace, kt. způsobuje změnu v navyklém způsobu života a vyvolává stav nerovnováhy x krize jako příležitost pro změnu – ztráta i zisk, výzva „Kdy jindy než teď?“ -​ ​spouštěče – ztráta, změna, volba -​ ​projevy v somatických, psychických i sociálních symptomech - ​řešení záleží na individuálních adaptačních schopnostech a coping strategiích (jaké máte/znáte?) ​Průběh krize •​ ​akutní stav do 72 hodin • ​ztráta psychické rovnováhy – je-li do 4 až 6 týdnů zvládnut, je to signál, že K nalezl nové vyrovnávající strategie •​ ​krizové stavy mohou samy odeznít, chronifikovat či vyvolat poruchu nebo nemoc •​ ​krize jako proces – fáze a stádia (trvají hodiny až dny) –​Caplanův model krize 1. Pocit ohrožení – napětí, úzkost, snaha používat naučené mechanismy (trvá krátce, vteřiny) 2. Plné uvědomění nepohody, zranitelnosti a neschopnosti zvládnout situaci, ztráta kontroly – metoda náhodných pokusů (trvá hodiny až dny) (řešení nebo do 3.fáze) 3. Selhání, neschopnost řešení nastalé situace, snaha o inovaci metod řešení – největší ochota a přístupnost pro pomoc z vnějšku ​– čas pro KI – vyhledání odborné pomoci (hodiny až dny) (lze dostat stav na „předkrizovou“ úroveň) IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. 4. Závažný stav psychického ohrožení, celková dezorganizace a dekompenzace – chybí síla zvládnout i vyhledat pomoc – nezbytná odborná pomoc – nutnost aktivity blízkých (dny až týdny) Typologie krizí dle Baldwina 1.​K situační – jako problematická situace, budí dojem neodkladnosti, ztráta a její hrozba (rozchod), změna a její anticipace (rozvod, stěhování, vyhazov v práci), volba (dva partneři) KI: osvětlení spouštěčů, služby a podpora 2.​k tranzitorní – z očekávaných životních změn, překážky dané vývojovými nároky - předvídatelný proces růstu a vývoje (jedinec i rodina) (puberta, odchod dětí/rodičů, důchod) KI: projít úskalí změn, prozkoumání a porozumění – jaký mají význam 3. ​k pramenící z náhlého traumatizujícího stresu - spouštěčem mocný, vnější neočekáváný stresor, není kontrola, zdrcení, ochromení (náhlá smrt, katastrofa, znásilnění) KI: poskytnutí mobilizace a podpory, bezpečný rámec pro emoční prožívání a autentické vyjádření (vztek, smutek, bezmoc), hledání nových metod vyrovnání se se změnami, kt. Jsou důsledkem 4.​k zrání - vývojové – vyplývají z psychodynamiky jedince – pramení z neúčinných pokusů řešit mezilidské situace, dosáhnout citové zralosti, nedořešené a nedokončené vývojové otázky (závislost, boj o moc, hodnotové konflikty, intimita, sexuální identita – např. zneužívání), objevují se opakované vzorce obtíží ve vztazích KI: přijmout krizi jako vývojovou výzvu a porozumět jí, rozvíjet vyrovnávací strategie k řešení vývojového konfliktu (pokračování PST) 5. ​k pramenící z psychopatologie - kontinuum předchozí třídy – poklad v nedořešených nebo provizorně řešených vývojových otázkách – spouštěč neřešené vnitřní otázky, kt. oživují událostmi v rámci vztahového kontextu- předchozí patologie může krizi předurčovat nebo ztěžovat její řešení (hraniční osobnost, závažné neurózy, závislosti) KI: reakce na aktuální problém, řešení současného stavu rozvíjením dovednosti a kompetence K s cílem stabilizovat co nejvyšší úroveň jeho fungování, zapojujeme rodinný systém, po odeznění akutní k další dlouhodobá péče 6. ​psychiatrické neodkladnosti – akutní stavy (může i nemusí provázet duševní onemocnění), zhoršuje se celkové fungování, K. nejsou zodpovědni za své chování (akutní psychózy, intoxikace, suicidiální ch., agrese) KI: velmi obtížná, K schopen poskytnout omezené informace, služba musí být poskytnuta urgentně, rychlá a učinná stabilizace a redukce nebezpečí pro K i okolí, rychlý zásah v situacích ohrožující život IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. Krizová intervence jako algoritmy, strategie, selektivně užívané při práci s lidmi, kt. nejsou nemocní x ocitli se v krizi – mají umožnit okamžité a efektivní zacházení s akutními reakcemi Principy a znaky KI •Včasná, krátkodobá, časově ohraničená, časově flexibilní (průměrný hovor TKI 15 až 20 minut) •Snadno dosažitelná a kontinuální •Uvědomění si možností limitů, důležitá je aktivita K •Aktivní, direktivní přístup – strukturovanost, vedení •Zaměření na abreakci emocí – volný průběh, podpora, ohraničení •Zaměření na vznik současné situace •Účelné řešení aktuálního problému„tady a teď“ •Podpora sebejistoty K •Zaměření na krátkodobé plány – krokování •Zaměření na systém •Prevence zhoršování situace Proces a fáze KI Příklady otázek pro KI • Čím ta krizová situace začala? Co spustilo a jak dlouho trvá? • Už jste v minulosti zažil něco podobného? Co vám tenkrát pomohlo? V čem je to dnes jiné? IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. • Co vám obvykle pomáhá v těžkých životních situacích? • Kdo je všechno v krizi? Koho se všeho týká? • V situaci, kde je více zátěžových věcí: pojďme vybrat, co je nyní nejaktuálnější, nejtěžší, co nejdříve potřebuje vyřešit. • Co už jste s tou situací zkusil dělat, jakou to mělo odezvu? • Kdo všechno o vaši situaci ví? Jaké jsou reakce nejbližšího okolí? Kdo vám pomáhá? • Ptáme se po tělesných, psychických, sociálních změnách v krizovém prožívání s ezaměřením na poslední hodiny, dny a týdny: máte nějaké tělesné potíže? Jak spíte? Kdy jste pil a jedl naposledy? Jak se soustředíte? • Už jste se obrátil na nějakou odbornou pomoc? • Jak to celé prožíváte? Co cítíte, když o tom mluvíte? Pláčete, zlobíte se…? • Co byste si přál, aby se ve vaší situaci stalo? • Co vám pomáhá tu situaci vydržet? Naopak, co vám v té situaci brání věci změnit? • Vnímáte v té situaci nějaký pozitivní přínos? Naopak, co s tou situací ztrácíte? • Co by se mohlo stát nejhoršího? • Být dobrým posluchačem je základ Aktivní naslouchání • ​u TKI kompenzace absence neverbální roviny – verbálně reflektovat a projevovat empatii – hmmm, aha, ano.. •​ ​soustředěné naslouchání (tady a teď) •​ ​nespěchat, využít pomlky a pauzy • ​Nereagovat unáhleně, nedávat hned řešení, připravit si odpověď ( než vám odpovím, potřebuji ještě vědět) • ​Verbálně i neverbálně dávat najevo, že rozumím – opakovat, parafrázovat, rekapitulovat – „ Říkáte, že…, Jestli tomu dobře rozumím …, Pokusím se shrnout, co jste říkala… •​ ​Nekritizovat, raději klást otázky •​ ​Instrukce rozčlenit – jednoduché věty, ověřit pochopení, zopakovat • ​Reflektovat tělesné změny, které na K vidím – vidím, že těžce dýcháte…, Teď jste zbledla v obličeji… ​Techniky vedení kontaktu s klientem v KI Provázení IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. • ​Důležitá dovednost empaticky naslouchat – navázání kontaktu, tempo řeči, soulad, intonace, zachycení emocí K •​ ​Jít s K – podobný jazyk, jeho slova •​ ​Neverbální úroveň – dýchání, tělo ​Vedení •​ ​vedeme – malý krok před k •​ ​poukazujeme na možnosti řešení •​ ​pracovník je držitelem problému •​ ​vedeme formou otázek, doptávání se., formulace, které rozvíjí dialog •​ ​Reflexe (zrcadlení) •​ ​Napodobování slovního i mimoslovního chování K •​ ​Smyslem dát najevo, že chápeme pocity K • ​Práce s emocemi K – zpřehlednění, uchopení emocí, pojmenování – slyším/ vnímám, že jste hodně rozrušená/smutný/ naštvaná… Rekapitulace •​ ​Vlastními slovy vyjadřujeme to ,co nám K říká – myšlenky, fakta, pocity •​ ​K může doplnit, rozvíjet dál •​ ​Pro K jistota, že nasloucháme •​ ​Pro pracovníka záchytný bod, křižovatka - vhodné použít, když •​ ​K mluví hodně dlouho •​ ​Příběh je složitý •​ ​Objevuje se mnoho témat •​ ​Pracovník si potřebuje ujasnit, upřesnit souvislosti v příběhu •​ ​Na konci rozhovoru Parafráze •​ ​dáváme zpětnou vazbu, co jsme slyšeli •​ ​nabízíme pohled z jiného pohledu • ​strategický krok – pracovník převypráví obsah a dodá své myšlenky posune hovor dál – nabídnutí cest, jak se zbavit trápení –např. zkušenost lidí v podobné situaci – rozšíření pohledu Shrnutí •​ ​Shrnutí delšího úseku, slouží mimo jiné, aby se ani K ani P v hovoru neztratili •​ ​Otevírá prostor k dalšímu hledání cest a řešení IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. •​ ​Účelem je •​ ​Dát dohromady důležité myšlenky a fakta •​ ​Položit základ pro další diskuzi •​ ​Zhodnotit dosažený pokrok •​ ​Doporučuje se po •​ ​Delším časovém úseku •​ ​Při více tématech •​ ​Při překotném či nesrozumitelném hovoru • ​V závěru pro shrnutí celého hovoru s nabídkou řešení, ke kterému se K přiklání • ​U hovorů, kdy je P přesvědčen, že K rozumí, co by mu pomohlo zbavit se trápení a díky shrnutí je možné nabídnout pomoc s ukončením Kotvení • ​Zpevňování některých odpovědí K, zatímco jiné necháváme vyhasnout – selekce produktivních nápadů K •​ ​Pomáhá snižovat pravděpodobnost nekontrolovaného zhoršení • ​Používáme slůvka - aha, hmm, opakujeme části odpovědí K, případně se vědomě vracíme – pozitivní kotvení •​ ​Opatrně na negativní kotvení - “chrlící k“ – zpevňujeme chování – hrozí zahlcení • ​Kotvení, upevňování, co funguje – cílené otázky na „kotvy“, pomáháme si uvědomit, můžeme i nabízet (“ říkala jste, že bratr se vás ptal, jak se máte) • ​Face to face – kotvení přes tělo – tělesné prožívání. Zachycení potřeb, zklidnění – dýchání, vnímání pracovníka, místnosti •​ ​Zhodnocující formulace a ocenění •​ ​Cílem dát najevo, že K sdělení má váhu, je podstatné •​ ​Ocenění K patří k důležitým dovednostem • ​Součástí každého hovoru – min ocenění za zavolání, vyhledání služby, chce řešit situaci, udělal první krok, snaží se změnit svůj život… •​ ​Upřímné, důležitá naše autentičnost – vnitřní přesvědčení pracovníka •​ ​Do ocenění patří •​ ​Vyjádření úcty •​ ​Vyjádření radosti z toho, co se K podařilo dosáhnout, zvládnout • ​Pojmenování a podpora toho, co se K podařilo změnit vlastním úsilím, zároveň s předpokladem, že to P vnímá jako pozitivní •​ ​Výslovná pochvala, obdiv IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. ​Emoce v KI •​ ​smutek a pláč •​ ​strach a úzkost – někdy doprovází mlčení •​ ​panická úzkost •​ ​hněv a vztek, někdy doprovází agrese • ​lidé v zátěžových situacích prožívají silné emoce – naše role umět adekvátně reagovat, přijmout je a unést, podpořit , nebát se pojmenovat, dát jim prostor a pomoci ventilovat •​ ​ventilace emocí snižuje napětí, uvolňuje a dává prostor řešení •​ ​emoce na počátku, ale i v průběhu, možné opakovaní •​ ​průběh emocí - křivka ​Smutek a pláč •​ ​Pláč umožňuje vyjádřit psy i fyz bolest, zármutek i štěstí – odplavení napětí • ​Pláč nestopujeme – přijímáme, vyjadřujeme podporu – odplavení, ventilaci ( Tady můžete plakat…) KI •​ ​Reagovat na pláč- vidím, slyším, že pláčete, jsem tady s Vámi • ​Dát prostor a svolení pro pláč – můžete plakat, někdy to tak je, že se musíme plakat, máme čas vyplačte se •​ ​Zpočátku dávat uzavřené otázky, k se těžko mluví •​ ​Pláč přijmout a podpořit •​ ​Zrcadlit •​ ​Přizpůsobit tempo a hlas K •​ ​Reflektovat, jak se pláč mění – vidím, že jste se rozplakala ještě víc •​ ​Nechat K mluvit, pokud už se trochu zklidnil •​ ​Ptát se, co se stalo – Co vás rozplakalo? •​ ​Pláč je možno nabízet jako ventil napětí •​ ​Nabídnout kapesník, vodu, kontakt tělesný •​ ​Patologický pláč, účelový pláč – vést k racionalitě •​ ​Strach a mlčení Strach a mlčení IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. • ​řada důvodů – na počátku jiný význam než v průběhu – stud, tajemství, jak začít, potlačovaný pláč, silné emoce, nebezpečí – okolí i pracovník, testování, osamělost KI • ​Čtení neverbálních signálů, popis a doptávání – vidím/slyším, že těžce dýcháte, jiné lidi okolo vás… •​ ​Zrcadlení, technika ozvěny – zopakování, co slyšíme •​ ​Dát prostor a čas – můžeme mlčet, někdy může být těžké začít •​ ​Podpora, pobídka k hovoru •​ ​Přizpůsobit tempo a hlas k – vlastní vnímání času •​ ​Oddělení k tempa od našeho – nenechat se strhnout •​ ​Uvědomění, že se k může v mlčení cítit dobře a bezpečně •​ ​Uzavřené otázky – stalo se dnes něco? Týká se to ještě někoho? •​ ​Orientace v situaci – jste zraněná • ​U TKI žádost o signál a vysvětlení, pokud pracovník nic neslyší – zkuste zakašlat, ať vím, že se slyšíme •​ ​Od uzavřených otázek k otevřeným • ​Ohraničit čas a informovat o čase – už jsme spolu 15 minut, máme na sebe ještě pár minut, poté budu muset zavěsit/ukončit konzultaci, můžeme se domluvit na jindy až se budete cítit Úzkost a panika v KI • ​Příznaky – bušení srdce, bolest na hrudi, pocit dušení, závrať, pocity neskutečna, strach z umírání, s. Ze ztráty kontroly, s. Ze zešílení, vyhýbavé chování, snaha utéct ze situace, s. Z další ataky – trvá několik minut i déle KI •​ ​Trojúhelník (emoce, myšlení, aktivita) – zúžení pouze k jednomu vrcholu •​ ​“vbourat se“ ke K – pevný silný hlas •​ ​Jít kus cesty s k a pak zásah - „jsem tu s vámi, už bude dobře slyšíte mě?“ •​ ​Direktivní vedení – teď budu mluvit já, poslouchejte mě • ​Zjistit aktuální stav (kdo, kde, jak, co ses stalo), eliminace ohrožení života a zdraví •​ ​Přístup z boku ( viditelnost), krátké hlasité povely • ​Usadit i sebe, nejlépe opřít – společně zklidnit dýchání, ​tělo – držet, oční kontakt , ​ ​po zklidnění prostor pro emoce – často do pláče Vztek, hněv a agrese •​ ​signály IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. • ​psychomotorické – neklid, pohyb, nervozita, zvýšená gestikulace, přešlapávání, podupávání x stažené tělo, strnulost •​ ​mimika – stažená tvář, vyhýbaní se očnímu kontaktu, sklený výraz •​ ​řeč – zvýšená hlasitost, tempo, výhružky, nadávky •​ ​pohyb v prostoru – nerespektování osobní zóny, odmítá se posadit •​ ​celkový vzhled – celková zanedbanost, nebezpečný předmět •​ ​Základní přístupy • ​Dynamický – energie agrese, zrcadlení, hlasitý pevný hlas, jasné hranice, direktivní přístup, postupné zklidňování – méně funguje i K, kde je narušen kontakt s realitou – intoxikace, psychotické projevy • ​Zklidňující – pevný, klidný hlas, vyrovnanost, pomalejší tempo než K, ustát provokaci, dát prostor pro ventilaci, vyjednávání, diskuze KI •​ ​dát prostor pro verbalizaci agrese, vymluvení •​ ​Respekt k o osobnímu prostoru K, udržovat bezpečnou vzdálenost pro sebe •​ ​Snaha posadit, při odmítnutí kopírování chování (stát – zůstat stát) • ​Zdvořilý, profesionální a pevný přístup, vyjádřit pochopení x udržení neutrality, ! K vycítí strach a svou převahu • ​Po ventilaci více strukturovat rozhovor – ptáme se na zakázku, vymezit možnosti konzultace •​ ​Nezlehčovat situaci, nelhat a neslibovat, jednoznačně a srozumitelně •​ ​Používat jméno a udržovat oční kontakt •​ ​Na hrubost a vulgarity odpovídat rázně a pevně •​ ​Redukce dalších rušivých faktorů • ​V případě extrémně emotivního projevu přerušit konzultaci a domluvit jiný termín – direktivní ukončení •​ ​Požádat o spolupráci, upozornit na důsledky chování • ​Ohrožuje-li bezprostředně sebe či okolí – předně vlastní bezpečí a dalších K, pomoc kolegů a dalších osob – PČR, RZ Bezpečnost pracovníků •​ ​vždy na prvním místě •​ ​zásady •​ ​prostor pracoviště a konzultovny IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. •​ ​týmová spolupráce – př. v IC prvokontakt ve dvou •​ ​metodika bezpečnosti práce •​ ​spolupráce a kontakty – PČR , ochranka •​ ​realistický odhad událostí – naše limity • ​pohled psychiatra – dle závažnosti či diagnózy, možnost nedobrovolné hospitalizace •​ ​ukončení hovoru TKI, KI shrnutí, rekapitulace, shrnutí kroků připomenutí času reflexe točení v kruhu psychohygiena limit – jedno téma, do 10 min – informované zavěšení, ukončení ​Zdroje •​ ​Vodáčková, Daniela. Krizová intervence. 3. Vyd. Praha: Portál, 2012 •​ ​Brož, Filip a Daniela Vodáčková. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015. •​ ​Baštecká, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. • ​Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. Vyd. Praha: Portál, 2000 Tipy pro KI u konkrétních témata a některých cílových skupin IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. Partnerství a manželství •​ ​Spouštěče krize – př. …. • ​Životní cyklus a krizové momenty – dobré se vzdělat ve vývojové psy a vývoji rodiny •​ ​Rozlišení akutní x chronické - jiné služby př. MRP KI •​ ​Práce s emocemi •​ ​Co bylo spouštěčem volání, jak dlouho krize trvá •​ ​Nedělat unáhlená rozhodnutí, proces, který potřebuje čas – dopřát k •​ ​Spolehnout se na to ,co funguje a nespravovat, co není rozbité •​ ​Minimalizace škod, ochrana nezletilých dětí •​ ​Hledání více cest a promýšlet jejich důsledky- horizont měsíců •​ ​Hledání kompromisů – komu to prospěje •​ ​Práce s hranicemi a časováním /co a jak dlouho může vydržet, zvládnout?) •​ ​Škála scénářů – ideál – katastrofa •​ ​Jasně vymezená pravidla fungování i s postupy při překročení pravidel •​ ​Řešení na zkoušku s jasnými postupy (rozstěhování – hodnocení) •​ ​Co nejvíce omezit vliv rolí rodičů a partnerů Rodičovská tématika •​ ​Akutní témata, ale opakované situace •​ ​Hledají porozumění, přijetí – ověření – postupuji dobře, jsem dobrý rodič • ​Cílem orientace, připomenutí rodičovské role, hranic a vazeb v rodině – pozor na vývojové hledisko, životní etapa i rodina jako celek – rodič x dítě KI •​ ​Práce s emocemi •​ ​Co bylo spouštěčem volání, jak dlouho krize trvá •​ ​Nedělat unáhlená rozhodnutí, proces, který potřebuje čas – dopřát k •​ ​Spolehnout se na to ,co funguje a nespravovat, co není rozbité •​ ​Minimalizace škod, ochrana nezletilých dětí •​ ​Hledání více cest a promýšlet jejich důsledky- horizont měsíců •​ ​Hledání kompromisů – komu to prospěje • ​Práce s hranicemi a časováním /co a jak dlouho může vydržet, zvládnout?) IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. •​ ​Škála scénářů – ideál – katastrofa Děti a dospívající KI •​ ​Ocenit, že chce danou situaci probrat •​ ​Vyslechnout bez přerušování •​ ​Aktivní naslouchání •​ ​Otázky pro doplnění, tím vyjadřovat zájem a pochopení •​ ​Parafráze závažných skutečností a tím si je ujasňovat • ​Společně na základě doplňujících otázek přimět dítě k náhledu na nové možnosti řešení •​ ​Stanovení si cílů a možností vyřešení •​ ​Potvrdit cíle vzájemnou dohodou •​ ​Termín další konzultace •​ ​Povzbudit, ocenit a motivovat •​ ​Děti a dospívající •​ ​Obecné zásady •​ ​Adekvátně věku a zralosti dítěte – v úvodu odlehčující otázky •​ ​Přizpůsobit neverbál – dotek, ale pozor •​ ​Bezpečí – hračka •​ ​Otevřenost •​ ​Bezpečná direktivita •​ ​Vracet teď a tady •​ ​Věřit •​ ​Zjednodušit •​ ​Oceňovat •​ ​Normalizovat •​ ​Fantazie (tři přání, pohádky) •​ ​Neutralita •​ ​Hledat dospělého spojence, v akutních případech převzít zodpovědnost •​ ​Ověřovat porozumění •​ ​Na co pozor •​ ​Nezlehčovat (adolescenti) IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. •​ ​Pitvoření •​ ​Falešné sliby, chlácholení •​ ​Moralizování •​ ​V situaci, kdy dítě neví, ptát se co by samo chtělo •​ ​Dlouhý monolog Senioři • ​Potřeby - vyslechnutí, sdílení, péče, účast na životě, nezávislost, seberealizace, empatie a symetrický vztah •​ ​Vývojové krize – co mohou senioři prožívat ? KI •​ ​Mluvit pomalu a nahlas, opakovat závěry, praktické kroky •​ ​Empatie, symetrický vztah •​ ​Ventilace, sdílení •​ ​Zklidnění, příjemný čas •​ ​Aktivace podpůrného systému •​ ​Netlačit na rychlá řešení – rozlišit potřebu řešení a sdílení •​ ​Neinvalidizovat – odkázání na druhé, ústavní péče Psychopatologie, resp. duševní onemocnění IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. ​Práce s depresivním K a suicidiálním K KI •​ ​nespěchat •​ ​jednoduché otázky •​ ​přizpůsobení tempu •​ ​malé kroky, krok po kroku •​ ​dohodnutí dalšího postupu •​ ​písemné instrukce •​ ​trpělivost •​ ​odborná péče •​ ​energie, aktivní tón, nenechat se vtáhnout •​ ​suicidum – zásady práce ANO – pečlivě naslouchat, plně se emočně angažovat, dát prostor a vydržet emoce, pojmenovat IVk102 Krizová intervence, IVp102 Krizová intervence Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. TO=sebevražda, ptát se na konkrétní čas, místo, provedení NE – moralizace,bagatelizace, podceňování, apel na víru, logiku a morálku, „musíme to překonat” •​ ​otázky zjišťování sebevražedných myšlenek •​ ​o co se opřu u sebe jako pracovník •​ ​Navázat na sebe •​ ​Volání o pomoc – „něco ve vás nechce umřít, proto spolu mluvíme“ •​ ​Antisebevražedný kontrakt – smlouvání o slibu •​ ​Volání IZS Trauma, oběť trestných činů (domácí násilí, sy CAN …) •​ ​Sexuální zneužívání •​ ​Domácí násilí •​ ​Týrání, zanedbávání KI​- práce s akutním traumatem obecně •​ ​Ventilace emocí, ventilace průběhu •​ ​Odlišit akutní a odložitelné •​ ​Práce s pocity viny, studu – podpora a oceňování •​ ​Odborná pomoc- lékař – zranění, gynekologie, PČR •​ ​Edukace ohledně možného rozvoje PSST •​ ​Odkaz na organizace BKB, IC, psych. Ambulance •​ ​Dohoda dalších kroků •​ ​Oznamovací povinnost + u KI traumat z minulosti •​ ​Proč teď? •​ ​Vztah k pachateli •​ ​Psychoterapie •​ ​Naděje a odvaha ​Zdroje •​ ​Vodáčková, Daniela. Krizová intervence. 3. Vyd. Praha: Portál, 2012 •​ ​Brož, Filip a Daniela Vodáčková. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015. •​ ​Baštecká, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. • ​Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. Vyd. Praha: Portál, 2000