Jméno: Jakub Věk: 14 let Diagnóza: ROP – bez zrakové fixace (zachován světlocit), Jakub je komunikativní, dobře navazuje přátelství. Každého navázaného přátelství si váží. V třídním kolektivu je oblíben pro svou bezproblémovou povahu a smysl pro humor. Jakub špatně nese pocit izolace, který zažívá o přestávkách a po škole. Není schopen sám vyhledat skupinu spolužáků, musí čekat, až jej někdo osloví. Jakub k orientaci nevyužívá zrak, pohybuje se s pomocí bílé hole. Před dvěma lety dostal vodicího psa, který jej doprovází i do školy. Dobře se však pohybuje i bez psa, pouze s bílou holí. Má velmi dobrý odhad pozice v prostoru a vzdálenosti. Ve vyučování využívá Pichtův psací stroj a od druhého stupně také PC s hlasovým výstupem a Braillským řádkem. Hlasový výstup však preferuje jako méně náročný na pozornost. Na druhém stupni se u Jakuba začala projevovat únava, zejména ve dnech, kdy se ve třídě střídalo více pedagogů. Jakubovi byl přiznán nárok na asistenta pedagoga. Ve fázích útlumu pedagogický asistent Jakuba plně zastoupil v pořizování zápisků. V překonání situace hrála velkou roli motivace. Jakub si neumí říct o pomoc, stává se mu např., že zadaný úkol řeší příliš dlouho, protože neporozuměl zadání, pomoc od spolužáků odmítá. Učitel s Jakubem pravidelně potichu kontroluje porozumění, Jakub se za tyto své nedostatky stydí, bojí se, že bude terčem posměchu. Připravte aktivitu – sportovní, soutěžní nebo tvořivou – do které se Jakub může plně zapojit. Aktivita by mohl a také přiblížit život se zrakovým postižením spolužákům.