JMÉNO: Jan Věk: 11 let Diagnóza: středně těžká oboustranná percepční nedoslýchavost. Charakteristika: Jan je jedenáctiletý chlapec s uzavřenější povahou, který dochází do páté třídy běžné základní školy v malém městě Jihomoravského kraje. Jeho sluchová vada se objevila ve 4 letech, kdy začal nosit sluchadla, které nedoslýchavost dobře kompenzují. Diagnóza: středně těžká oboustranná percepční nedoslýchavost. Výsledky pozorování a analýza rozhovorů s učiteli Kmenová třída je vybavená kobercem, stěny jsou vyzdobeny nástěnkami, vzadu ve třídě jsou i skříně, pouze na oknech nejsou závěsy, ale žaluzie. Jan sedí v první lavici uprostřed na levé polovině. Jan je velmi klidný, někdy samotářský, příliš se nehlásí, ale na otázky učitelů adresovaných jemu zpravidla vždy odpovídá správně. Janova řeč je dobře srozumitelná, ale prozodické faktory řeči a výslovnost sykavek poznamenala sluchová ztráta. Přestože Janova třídní učitelka hodnotí své žáky jako velmi temperamentní, v jejích hodinách vládne mezi dětmi klid a příjemná atmosféra. O Janovi mluví jako o „velmi šikovném normálním klukovi z normální rodiny, který by se nenechal utlačovat“. Dříve se u něj prý často projevovala zvýšená citlivost a objevovaly se impulzivní reakce na chování spolužáků, o kterém si myslel, že je namířené proti němu, protože kvůli přeslechům byla pro něj řada situací matoucí a nečitelná. V současné době se tyto projevy údajně značně zredukovaly. Během přestávek se u J. lavice střídají spolužáci nebo on sám jde do kroužku za nimi. Shrnutí Jan je chlapec klidného temperamentu, jehož řeč je srozumitelná s přetrvávající špatnou výslovností sykavek. Jeho pracovní tempo je spíše pomalejší, ale jeho intelekt se pohybuje v pásmu nadprůměru. Jan na krátkou vzdálenost rozumí velmi dobře, při akusticky nevhodném prostředí má přeslechy. Přestože chlapec není příliš komunikativní, v kolektivu závažné problémy nemá. Upraveno podle: Misařová, M. Školská integrace žáků se sluchovým postižením a její úskalí. Bakalářské práce. Brno: PdF MU, 2010 Připravte aktivitu – sportovní, soutěžní nebo tvořivou – do které se Jan může plně zapojit. Aktivita by mohl a také přiblížit život se sluchovým postižením spolužákům.