Jana, 15 let Jana (15 let) je žákyně 9. třídy základní školy. Školní docházku zahájila s jednoletým odkladem, ve třídě je tedy nejstarší a občas na tuto skutečnost upozorňuje. Z pohledu školních výsledků, Jana ve škole všeobecně prospívá a má zájem o pokračování studia na střední škole (zatím ale nemá představu na jaké). V tuto chvíli má ve škole nastavena podpůrná opatření 2. stupně na základě diagnózy Aspergerův syndrom. V rámci doporučení ŠPZ se vyučující mají primárně zaměřit na zvládání změn a emočně náročných situací. Jana je v kolektivu dobře začleněna, se spolužáky tráví i volný čas (navštěvuje filmové kluby, kroužky, sportovní akce školy). Je silně fixována na třídního učitele, asistent pedagoga ve třídě není. Celkově Janě zřejmě vyhovuje mít dospělého průvodce, na kterého se může obracet. Všeobecně se Jana hůře orientuje v nových a složitějších (společenských) situacích, pomaleji se adaptuje na změny. Snaží se s těmito situacemi vyrovnat tak, že je dopodrobna opakovaně rozebírá a komentuje, což může někdy působit nevhodně. Aktuálně je jejím největším tématem ukončení povinné školní docházky a změny, které se s tím pojí.