Jméno: Michal Věk: 10 let Diagnóza: poruchy řeči (vadná výslovnost), specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie) Michal má v současnosti diagnostikovanou vadu řeči, která se projevuje silně narušenou výslovností. Z posledního logopedického vyšetření, které se uskutečnilo začátkem druhého pololetí čtvrté třídy, je pozitivně hodnocena dobrá slovní zásoba i mluvní pohotovost, přičemž Michal spontánně navázal kontakt a ochotně spolupracoval, vyjadřoval se v jednoduchých i rozvitých větách, gramaticky správně. Potíže však neustále činí reedukace výslovnosti, která je ztěžována silnou rinolalií. Při vyučování bývá Michal zpravidla velmi aktivní, často se na něco ptá, hlásí se, když něčemu nerozumí nebo naopak když má nějakou připomínku k výkladu třídní učitelky. Ta jej charakterizuje jako bystrého, avšak zvláštního chlapce. Michalův školní výkon vedle poruch učení a narušené komunikační schopnosti negativně ovlivňují především potíže se zaměřením a hlavně udržením pozornosti. Díky těmto obtížím se často stává, že úkoly na čas dokončuje mezi posledními ve třídě, neboť mu trvá poměrně dlouho, než vůbec na zadaném úkolu začne pracovat. V Michalově emočním prožívání a chování jsou nejvíce patrné jeho impulzivní reakce, které doprovázejí někdy až přehnané nasazení a aktivita při výuce. Chování tohoto žáka se tak často stává rušivým nejen pro samotného vyučujícího, ale i pro celou třídu. Doposud také přetrvávají známky negativismu a nepřátelství vůči ostatním dětem, které se projevovaly v předchozích letech. Michal často spolužáky záměrně provokuje a dělá jim naschvály, pro které jej děti přirozeně odmítají přijmout mezi sebe. Podle třídní učitelky může být příčina těchto projevů v chlapcově nepřijetí daného postižení a pocitu méněcennosti, které se snaží nějakým způsobem kompenzovat. Co se týče Michalova vztahu k dospělým lidem a autoritám ve školním prostředí, zdá se, že v nich má oporu a že se k nim proto často obrací ať už s prosbou o pomoc, otázkou, anebo věcnou připomínkou na probírané téma. Velice pochvalně o tom mluví třídní učitelka, kterou mile překvapují především hodiny doučování, ve kterých se Michal chová velice slušně, je ohleduplný a dobře spolupracuje. Tyto hodiny, které jsou dobrovolné, však chlapec navštěvuje poměrně málo. Upraveno podle: Vymazalová, P. 2010. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a se specifickými poruchami učení na Základní škole Brno, Masarova. Bakalářská práce. Brno: MU. Připravte aktivitu – sportovní, soutěžní nebo tvořivou – do které se Michal zapojí bez psychického stresu, přesto bude komunikovat s ostatními.