Jméno: Pavel Věk: 10 let Diagnóza: dětský autismus Osobní anamnéza Chlapec vůbec nekomunikuje verbálně, vydává pouze zvuky, některé slabiky, často si brouká, výská nebo píská. Pokud něco chce, dokáže si o to říct pomocí výměnného komunikačního systému. Mluvené řeči rozumí, pokud je používána osvojená slovní zásoba v krátkých větách. Má problém s vyjádřením emocí a popsáním problému, na tyto situace reaguje vztekem. Pavel má dobře rozvinutou vizuální percepci, dokáže skládat puzzle, přiřazovat a třídit podle určitého kritéria na stejné úrovni jako vrstevníci. Pavel nevyhledává hry, které vyžadují interakci se spoluhráči (např. týmové deskové hry), má však rád míčové a pohybové hry. Pavel má problém s pochopením složitějších pravidel. Pavel se bez problémů orientuje v prostředí třídy a v místnostech, do kterých ve škole běžně docházel (šatna, jídelna, tělocvična, záchod). Jakoukoli změnu nese nelibě, např. pokud musel použít jiné WC než byl zvyklý, reagoval odmítnutím. Ve třídě využívá celodenní režim (rozvrh) tvořený kartami s majoritním nápisem a malým piktogramem. Dobrá orientace v plánu dne mu pomáhá, minimalizuje výbuchy vzteku plynoucí z neočekávaných změn. Při komunikaci používá výměnný obrázkový komunikační systém. Na práci se soustředí 15 – 25 minut, dle druhu činnosti. Při samostatné práci či hře samostatně pracuje až se šesti po sobě jdoucími úkoly (strukturované krabice a šanony). K orientaci v posloupnosti úkolů používá vizuální schéma. Připravte aktivitu – sportovní, soutěžní nebo tvořivou – do které Pavel schopen se zapojit, pochopit pravidla. Aktivita by měla být zábavná pro celou skupinu.