SOMATOPEDI Mgr. Petra Ryšková Definice somatopedie • Vědní obor speciální pedagogiky, který se zabývá výchovou a vzděláváním jedinců s tělesným a zdravotním postižením (Vítková, 2010). • Zabývá se celou osobností jedince (bio-psychosociální model zdraví) Hlavní oblasti somatopedie Tělesné postižení • Heterogenní skupina. • Omezení, nebo narušení hybnosti. • Souvisí s poškozením, vadou, nebo poruchou nosného nebo pohybového aparátu (kostra, svaly, CNS). • Trvalý nebo dlouhodobý charakter. Onemocnění • Nemoc dlouhodobá: • Nemoci trvající déle než měsíc. • Opakující se onemocnění vyžadující hospitalizaci nejméně 3x za rok. • Chronické onemocnění • Vleklý, dlouhý, často celoživotní průběh. • V různé míře ovlivňuje kvalitu života. • Většinou nutné dodržování striktního denního režimu. Chronická onemocnění • alergická a astmatická onemocnění • kožní onemocnění • poruchy metabolických procesů • nádorová onemocnění • záchvatová onemocnění • onemocnění krve a kardiologická onemocnění • psychiatrická onemocnění Vzdělávání dětí dlouhodobě nemocných • Vycházet ze zájmů a možností dítěte. • Individuální vzdělávání § 41 zákona č. 561/2004 • V domácnosti (tzn. domácí vzdělávání). • Na základě žádosti ZZ, ředitel školy rozhodne o zařazení dítěte k individuálnímu vzdělávání. • Dítě je každého půl roku přezkoušeno ve škole. • Vzdělávání v rámci pobytu, nebo hospitalizace. • Komunikace se ZZ nebo s personálem daného zařízení. • Vypracování vzdělávací osnovy. Dělení pohybových vad Dle doby vzniku postižení Vrozené Získané Dle místa postižení Obrny Amputace Deformace Malformace Druhy pohybových vad • Obrna: týkají se centrální a periferní nervové soustavy a projevují se poruchou hybnosti. • Deformace: jedná se o vrozenou nebo získanou vadu, která je charakteristická nesprávným tvarem některého orgánu nebo části těla (kostí, svalů). • Malformace: jedná se o vrozenou vývojovou vadu, která je typická znetvořením, omezením funkce daného orgánu nebo části těla. • Amputace: O amputaci hovoříme tehdy, když se jedná o nevratné oddělení orgánu, končetiny nebo její části od těla. Mozková obrna • Mozková obrna X Dětská obrna. • Postižení mozku, CNS (infekce, hypoxie). • 60-80% z celkového počtu pohybových poruch v ČR (Vítková, 2010). • Nemusí souviset s MP. Dělení mozkové obrny Dle stupně Paréza Plegie Dle místa vniku Periférní Centrální (postihuje CNS) Dle tonusu Hypertonie Hypotonie Střídaný svalový tonus Dle místa Monoparéza/plegie Diparéza/plegie Triparéza/pkegie Kvadruparéza/plegie Hemiparéza/plegie Jak komunikovat s člověkem s tělesným postižením • Úvod, soused, oslava • Projekt Chodící lidé - výukové materiály • Poznatky z videa??? Desatero komunikace • 1. „Tělesně postižení“ neznamená „nemyslící“. Mluvte s námi úplně normálně. • 2. I když máme asistenta, mluvte přímo s námi. Jsme svéprávní. • 3. Nechoďte kolem horké kaše, zeptejte se a my vám sami řekneme, jak se s námi domluvit. • 4. Nesnažte se nám pomáhat za každou cenu, umíme být samostatní. • 5. Když nám chcete pomoci, naslouchejte nám, poradíme vám, jak na to. . • 6. Nebojte se komunikovat s námi přirozeně. • 7. Zkuste se při komunikaci snížit na naši úroveň. • 8. Ptejte se nás, na co chcete, my, na co chceme, odpovíme. • 9. Vybírejte vhodné místo pro setkání nebo si od nás nechte poradit. • 10. Máme omezenou pohyblivost, ale můžeme si užívat život. THE TAP TAP SERIÁL LVICE Metody • Střídání kontrastních aktivit. • Vedení třídy ke kooperaci. • Důraz na individualizaci výuky. • Zvýšená časový limit na vypracování úkolů, odpověď. • Důraz na multisenzorické vzdělávání. • Oporu o názor. Organizace • Do hodin zařadit relaxační cvičení, nebo relaxační přestávky. • Rozdělení třídu na zóny (pracovní a relaxační). • Možnost odchodu do klidného prostředí. • Vhodné místo na sezení. • Úprava prostření - odstranění barikád. • Využívání kompenzačních pomůcek. • Předmět speciálně pedagogické péče (místo TV). Hodnocení • Využívání porfolia. • Poskytnout dostatečné množství času na vypracování úkolu. • Odlišit specifické chyby od nespecifických. Specifické chyby mírněji hodnotit. • Umožnit ústní dozkoušení. VIDEO NA TÉMA PRÁCE SE ŠIKANOU A JINAKOSTÍ