Náhradní úkol za výuku 1. 12. 2021 Téma: sluchové postižení, narušená komunikační schopnost, dvojitá výjimečnost a nadání. Vypracujte prosím tyto otázky: 1) Jak se jmenuje disciplína, která se věnuje výchovou a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením? 2) Jmenujte alespoň 3 významy sluchu a uveďte, v čem jsou důležité v prostředí školy a v čem přímo pro vaše předměty/aprobace. 3) Jaký je rozdíl mezi prelingvální a postlingvální hluchotou? 4) Jaký je rozdíl mezi praktickou a úplnou hluchotou? 5) Co je to tinnitus? 6) Napište 2 pomůcky vhodné pro žáka nedoslýchavého a 2 pomůcky pro žáka neslyšícího. Uveďte, jakou funkci pomůcky plní. 7) Vyberte si jednu z karet podpůrných opatření a napište 3 možnosti, v čem lze výuku upravit vhodně pro žáka se sluchovým postižením. (http://katalogpo.upol.cz/sluchove-postizeni-nebo-oslabeni-sluchoveho-vnimani/uvod-5/) 8) Vysvětlete pojem "orální komunikace" a "totální komunikace". Vystihněte rozdíl mezi nimi. 9) Zhlédněte video: https://www.youtube.com/…edg. Co vám přijde zajímavé? Co byste vypíchli za informace? V návaznosti na to uveďte rozdíly těchto dvou znakových řečí - "český znakový jazyk" a "znakovaná čeština". 10) Představte si, že máte žáka se sluchovým postižením ve svém předmětu. V čem myslíte, že bude mít největší potíže? Jakou podporu byste mu v tom poskytli? 11) Přečtěte si text, který psal žák se sluchovým postižením (viz níže pod otázkami). Vypište, jaké specifické chyby se v textu objevují. 12) Zamyslete se nad tím, jak byste komunikovali s někým, kdo má sluchové postižení. Napište 3 pravidla, které je třeba dle vás dodržovat, aby se jedinec cítil bezpečně. 13) Zhlédněte: http://tvmedicina.cz/kategorie/logopedie. Pro koho je vhodný kochleární implantát? 14) Vyhledejte si alespoň 2 typy vad řeči (narušené komunikační schopnosti - NKS) a popište, oč se jedná. 15) Popište, k čemu je vhodná alternativní a augmentativní komunikace. 16) Představte si, že máte ve třídě žáka s koktavostí. Co vás napadá, že je třeba mu poskytnout ve vaší výuce, aby se cítil bezpečně? 16) Co je to dvojitá výjimečnost? Jaké mohou být její kombinace? 17) Najděte si alespoň 3 charakteristiky nadaných dětí (jak se mohou vyznačovat) a zkuste se zamyslet, jak byste s nimi mohli pracovat ve svém předmětu. 18) Vzdělávání jakého žáka z těchto zmiňovaných SVP (sluchové postižení, narušená komunikační schopnost, dvojitá výjimečnost, nadání) vám přijde nejobtížnější a proč?