Rizikové skupiny nadaných NaRo Rizikové skupiny nadaných děti • Navenek se projevují osobitým způsobem • Potíže často při identifikaci • Význačné odlišnosti výchovně vzdělávacího přístupu • Ohrožené: - Nadaní s extrémně vysokým IQ - Kreativně nadané děti - Nadaní předškoláci - Nadaní adolescenti - Nadané dívky - Podvýkonové nadané děti - Dvakrát výjimečné nadané děti - Sociálně znevýhodněné nadané děti - Nadané děti z odlišného kulturního prostředí Podvýkonné nadané děti • Syndrom underachievement – rozpor mezi výkonem a potenciálem žáka • Neúspěšný, neprospívající • Důležité odlišení „neproduktivní“ nepodávají žádné výkony ve škole, ale výrazně vkládají svoji energii do volnočasových aktivit. Na rozdíl od podvýkonných mají dostatek vnitřní motivace a sebevědomí • Podvýkonovost není zapříčiněna dědičností • Často důsledek nevhodných výchovných takti – přehnaná ochrana dítěte, autoritativní nebo liberální výchova, příliš vysoké nebo nízké nároky • Také možnost identifikace na základě podobnosti (osobnosti rodiče) • Nevhodná kritika • Srovnávání – v rodinách Druhy podvýkonnosti (in Jurášková, 2003) • Situační (občasný výskyt) • Chronická (stále snížený výkon) • Primární (bez zjevné příčiny) • Sekundární (průvodní jev určitého hendikepu) Projevy - Negativní přístup ke škole - Špatné učební návyky - Nedokončují se úkoly - Pasivní přístup ke škole - Spatně se soustředí - Přecitlivělí - Nedokáží se prosadit ve skupině - Cíle vytyčené, ale nedosažitelné, nebo nízké - Neuznávají rutinní činnosti Zázračné děti (Feldman, 1986) • Děti se svými výkony v některé kognitivní oblasti vyrovnávají dospělých profesionálům • Často šachy a hudba Savanti • Jedinci vynikají v určité oblasti • Zapamatování si telefonních seznamů, celých jízdních žáků • Často mezi autisty (Cash, 1999)